RoTe
hsd hsd skrev:
Samtidigt så är det misstänkt när men använder kontanter
Åh nej kommer jantelagssamvetet och får dig må dåligt om du använder kontanter? Eller är det bara att du ser ner på andra?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
MSB rekommenderar 2000kr i 20-lappar.
Men än har ingen lyckats förklara för mig vad som skulle hända som gör att den mängden kontanter spelar någon roll.
När krisen är här och allt känns eländigt tycker MSB att du ska besöka en inrättning där du behöver stora mängder sedlar i små valörer. 🤔🤔🤔🤔🤔
 
D Dilato skrev:
Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
Jag har läst detta hos msb förut och egentligen tycker jag inte detta är korrekt, många butiker tar inte kontanter så det krävs ju en mellanhand för att kunna handla där...
 
N Niq skrev:
Jag kan ge några exempel på vad som kan hända.
Kortbetalningssystemet får något fel och slutar fungera Detta har hänt visserligen löste dom det väl på en dag eller så.

Din bank får något fel som gör att kortbetalning inte fungerar. Har hänt flera banker. Oklart om det varit tekniska fel eller att dom blivit hackade/kapade.

Banken ser misstänkt aktivitet på ditt konto/internetbank och låser den. Du måste boka en tid på ett kontor för att öppna den på nytt.

Du blir utsatt för kortbedrägeri och banken låser ditt kort.

Banken sätter felaktigt in pengar på ditt konto och låser det .

Allt det här har hänt och då har det varit väldigt trevligt att ha lite kontanter att använda.
Fast det där löser jag med ett extra kort, eller swish.
Gjorde jag så sent som igår.

Ser inget av det ovan som en kris.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
MSB
Fördelen med kontanter
Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.

  • Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
  • Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
  • Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
  • Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
  • Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
Ja, jag vet hur kontanter fungerar.
Men vilken kris är det som gör att allt annat fungerar utom kort, och som gör att jag inte kan komma åt kontanter om det skulle behövas?
 
Gaaaaahhhh för krympflationen. En burk starköl från Bryggverket med text som visar ingredienser och alkoholhalt, 8,5% och 44 cl, står på ett bord utomhus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Min gubbe har bara ett, men så har han en bank, och bankomaten åt upp hans kort igår. Tur att jag har två 😉
Två gubbar?
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det där löser jag med ett extra kort, eller swish.
Gjorde jag så sent som igår.

Ser inget av det ovan som en kris.
Nej det är ju ingen kris. Bara saker man kan råka utför.

Har man 2 kort från olika banker och swish så går det ju oftast att lösa.
Jag kanske är lite gammaldags men vill inte ha så många olika kort och så lite appar som möjligt.

Men för mig är det enkelt att ha en del kontanter ifall något av ovanstående händer. Jag tycker det är enklare än att ha flera kort och appar som jag ska hålla ordning på. Färre lösenord och pinkoder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har egentligen inget emot att ha pengarna är hemma, men skulle gärna ha ett bra argument till varför.
För att måla upp krisen/kriget får du använda din egen fantasi.
Men argumenten för att ha en del kontanter hemma skulle kunna vara
* Utan kontanter kommer du inte kunna handla något om internet/infrastruktur för nätet är skadat.
* Utan kontanter kommer du behöva förlita dig på vad du kan byta till dig, för att ställa mat på bordet
* Din arbetsgivare kommer antagligen inte ställa om till en utbetalning av kontanter i händelse av kris eller krig
* Bankomaterna (om de fungerar) kommer antagligen vara tömda på den lilla reserv av kontanter som finns. Eftersom att @13th Marine och övriga kommer rusa dit när de inser värdet av kontanter 😉
* I händelse av kris eller krig så är det relativt naivt att förlita sig på att myndigheterna löser dina problem med vatten och matförsörjning
(Så se till att kunna köpa det, tex med kontanter)
* När drivmedlet är slut på mackarna så garanterar jag att bönderna inte står redo med en kortterminal. De kommer vilja ha kontanter.

Mina 2 cent och väldigt offtopic
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Gaaaaahhhh för krympflationen.[bild]
Gaaah
Du får trösta dig med att den var "starkare" 😉
Bra öl, har för mig Bryggverket haft några guldkorn genom åren?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
För att måla upp krisen/kriget får du använda din egen fantasi.
Men argumenten för att ha en del kontanter hemma skulle kunna vara
* Utan kontanter kommer du inte kunna handla något om internet/infrastruktur för nätet är skadat.
* Utan kontanter kommer du behöva förlita dig på vad du kan byta till dig, för att ställa mat på bordet
* Din arbetsgivare kommer antagligen inte ställa om till en utbetalning av kontanter i händelse av kris eller krig
* Bankomaterna (om de fungerar) kommer antagligen vara tömda på den lilla reserv av kontanter som finns. Eftersom att @13th Marine och övriga kommer rusa dit när de inser värdet av kontanter 😉
* I händelse av kris eller krig så är det relativt naivt att förlita sig på att myndigheterna löser dina problem med vatten och matförsörjning
(Så se till att kunna köpa det, tex med kontanter)
* När drivmedlet är slut på mackarna så garanterar jag att bönderna inte står redo med en kortterminal. De kommer vilja ha kontanter.

Mina 2 cent och väldigt offtopic
Jag svarade här istället, så kan vi vara OnT.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hoeg.353607/page-29
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man har väl ändå inte bara kort från en kortleverantör?
Varför inte?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
* När drivmedlet är slut på mackarna så garanterar jag att bönderna inte står redo med en kortterminal. De kommer vilja ha kontanter.
Vad får dig att tro att bönderna ska vilja sälja sitt drivmedel över huvud taget?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför inte?
Därför att om den leverantören får problem vill man inte att dessa problem ska göra att man inte kan betala med kort.

Du har ju själv beskrivit ett flertal scenarior där ett kort inte längre fungerar.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad får dig att tro att bönderna ska vilja sälja sitt drivmedel över huvud taget?
Det tror jag inte, men tillgång och efterfrågan gäller. Dvs en lantbrukare med upparbetade kanaler för inköp av drivmedel kommer ev. kunna tälja guld med smörkniv i ett sådant läge.
Människan är ganska simpel.
Och så länge pengar har ett värde kommer det finnas dem som vill tillskansa sig mer av den sorten.

Nu slutar jag med mina offtopic utsvävningar här
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.