yonna yonna skrev:
Eller sĂ„ gĂ„r man över till Nescafe đŸ˜± ist för att irritera sig pĂ„ apparater som tar plats/inte fungerar.

Jag hÄller med om att det Àr en inkörningsperiod med Nescafe men jag lÀrde mig efter alla arbetsresor i USA dÄ kaffet pÄ den tiden var rena blasket (det pÄstÄs att det Àr bÀttre idag).

Fixar man Nescafe i kanna/termos dÀr det fÄr dra en stund har jag duperat mÄngen gÀst.
Kaffe som kaffe😀
 
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det lÀggs fÀrre mÄtt i filtret. Iaf hÀromkring. Kanske det Àr annorlunda uppe hos dig.
Ja jag vet inte jag gÄr enligt skalan pÄ moccamastern, stÄr det 4 lÀgger jag tvÄ mÄtt, dvs hÀlften av vad det stÄr.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja jag vet inte jag gÄr enligt skalan pÄ moccamastern, stÄr det 4 lÀgger jag tvÄ mÄtt, dvs hÀlften av vad det stÄr.
Är det Moccamasters mĂ„tt? Det Ă€r nĂ€mligen ett dubbelmĂ„tt.
Brunt plastmÄtt med texten "MOCCAMASTER" pÄ handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Tackar du nej till en utmaning?
Jag kan skicka ett vykort som belöning om du klarar detđŸ€Ș
Vissa utmaningar Ă€r inte vĂ€rda att anta 😉
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det Moccamasters mĂ„tt? Det Ă€r nĂ€mligen ett dubbelmĂ„tt.
[bild]
NÀ jag har nÄt annat mÄtt i rostfritt stÄl frÄn ett amerikanskt mÄttsett. Det Àr nÀra ett vanligt mÄtt i storlek.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja jag vet inte jag gÄr enligt skalan pÄ moccamastern, stÄr det 4 lÀgger jag tvÄ mÄtt, dvs hÀlften av vad det stÄr.
Man brukar vÀl lÀgga ett mÄtt per kopp om man har vanligt mÄtt.
I Sverige iaf dÀr jag bodde sÄ var det vanliga att man satt ett mÄtt kaffe per kopp plus ett extra för pannan. HÀr i Finland sÄ brukar man lÀgga ett mÄtt per kopp och inget mera.
 
N Niq skrev:
Tror att Moccamaster blir billigare i lĂ€ngden. Hoppas jag😀
Jag har extremt svÄrt att tro att Moccamaster Àr billigast i lÀngden, Àr snabbast eller gör godast kaffe.

Jag har blivit bjuden pÄ Moccamasterbryggat kaffe pÄ flera stÀllen. Inget speciellt i smaken alls. Ibland jÀttegott ibland nÀstan odrickbart. Det avgörande för smaken Àr rÄvaror och handhavande. Inte maskinen. Precis som alltid.

Har oxo haft Moccamaster sjÀlv och tyckte inte den utmÀrkte sig pÄ nÄgot sÀtt jÀmfört med andra bryggare.

BÀsta bryggaren vi haft var en gammal Philips som vi fÄtt/Àrvt. Den bryggde rakt ner i en termos. Den var sÀkert över 30Är nÀr vi gav bort den.

Eftersom nu Àr det endast "french press" för vÄr del. Bodums rostfria termos med inbyggd press Àr en favorit. Mycket enkel konstruktion. Det tar 3 minuter att göra en termos kaffe oavsett om man vill ha 1 eller 12 koppar. Ca 2min att vÀrma vattnet i vattenkokare eller pÄ induktionsspis tillkommer.

Det Àr nog svÄrt att komma undan billigare i lÀngden. Fast avgörande skÀlet att uppgradera frÄn kaffebryggare var frÀmst bekvÀmlighet och snabbhet.

Gott kaffe kan man göra oavsett vilken bryggare eller press man har. Och det Àr vÀldigt skönt att helt slippa ha en kaffebryggare tycker jag.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
O O skrev:
Det avgörande för smaken Àr rÄvaror och handhavande. Inte maskinen.
Vattentemperaturen!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Precis! IngĂ„r i handhavande 😁
 
T
HÀr i österbotten dÀr jag bor lÀgger vi ett mÄtt per kopp plus ett extra, förutom med moccamasters förstÄs.
 
NÀ Moccamaster Àr sÀkert inte bÀst eller snabbast. Men den Àr bra hyfsat snabb och vÀrmer vattnet ordentligt.
O O skrev:
Jag har extremt svÄrt att tro att Moccamaster Àr billigast i lÀngden, Àr snabbast eller gör godast kaffe.

Jag har blivit bjuden pÄ Moccamasterbryggat kaffe pÄ flera stÀllen. Inget speciellt i smaken alls. Ibland jÀttegott ibland nÀstan odrickbart. Det avgörande för smaken Àr rÄvaror och handhavande. Inte maskinen. Precis som alltid.

Har oxo haft Moccamaster sjÀlv och tyckte inte den utmÀrkte sig pÄ nÄgot sÀtt jÀmfört med andra bryggare.

BÀsta bryggaren vi haft var en gammal Philips som vi fÄtt/Àrvt. Den bryggde rakt ner i en termos. Den var sÀkert över 30Är nÀr vi gav bort den.

Eftersom nu Àr det endast "french press" för vÄr del. Bodums rostfria termos med inbyggd press Àr en favorit. Mycket enkel konstruktion. Det tar 3 minuter att göra en termos kaffe oavsett om man vill ha 1 eller 12 koppar. Ca 2min att vÀrma vattnet i vattenkokare eller pÄ induktionsspis tillkommer.

Det Àr nog svÄrt att komma undan billigare i lÀngden. Fast avgörande skÀlet att uppgradera frÄn kaffebryggare var frÀmst bekvÀmlighet och snabbhet.

Gott kaffe kan man göra oavsett vilken bryggare eller press man har. Och det Àr vÀldigt skönt att helt slippa ha en kaffebryggare tycker jag.
Moccamaster Àr sÀkert inte bÀst eller snabbast.
Men den Àr bra hyfsat snabb och vÀrmer vattnet ordentligt. SjÀlv tycker jag bÀttre om perkulatorkaffe men har inte sÄ stor skillnad. Jag skulle kunna ha en billig bryggare men vill inte behöva köpa ny sÄ ofta. Som jag skrev tidigare nÀr vi köpte Moccamaster sÄ hade vi haft flera billigare under inte alltför lÄng tid.
 
Min farmor och Àven morsan pÄstod att perkulatorbryggare mÄste anvÀndas ofta och mycket innan kaffet dom gör smakar bra. Vet inte var dom fÄtt det ifrÄn.
 
O O skrev:
Precis! IngĂ„r i handhavande 😁
Brukar vara mer maskinberoende.
 
SÄ hÀr Àr det:
MÄttet 1 kopp kaffe Àr 1,5 dl, en skala som finns pÄ mÄnga kaffebryggare, vissa har bÄde en kopp och en dl.
Melitta har 1 kopp.
Philips envisas med 1 dl.
En kompis tyckte för mÄnga Är sen att allt kaffe smakade illa efter köpt en ny bryggare.
Felet var att han köpt en Philips men anvÀnde sitt gamla MelittamÄtt och körde pÄ 12 skopor pÄ 12 dl vatten ist för mer lÀmpliga 8 skopor.
Melittas mÄtt Àr i form som en lite avlÄng lÄda, Àldre var runda med rundad botten.
Philips mÄtt Àr i form av en tratt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
K Kane skrev:
Brukar vara mer maskinberoende.
Med bryggare, ja. Men inte om man kör "french press" för dÄ bestÀmmer man sjÀlv över temperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.