injonil skrev:
Vilken storlek på padda hade du tänkt använda?
Det som krävs :cool:

Lånar eller hyr det bästa tänkbara för det jag ska göra.
 
Mikael_L
På en tomt i närheten fyllde dom mer än meter med sådan sprängsten.

Men sen packade dom med en sån här:
used_road_roller_DYNAPACBOMAG_.jpg

Så har man bara grejerna så går allt. :)
 
Mikael_L
Om nu ingen expertis kommer och uttalar sig här på forumet snart, så tror jag att du bör börja kolla
runt bland duktiga entrepenörer och markanläggare.
Jag skulle i alla fall inte våga rekommendera att packa med en 450 kg's padda, vilket är det största
man som privatperson normalt sett kan hyra (eller kan man hyra värre grejer?).
Om stenarna är säg max 200mm och man inte fyller mer än 300-400mm skulle jag tro att
en 450-kg:s padda möjligen kan rå på det.
Men egentligen, lyssna inte på mig, det här är far beyond vad jag kan uttala mig om.

Jag packade 0-100 fraktion, och inte djupare än 200 mm någonstans med en 450 kg, det kändes tryggt.
 
Tack för svaren. Verkar i alla fall finnas gott om förslag vad man kan göra och inte göra.
Har pratat med flera olika och en har byggt massor med hus bara genom att fylla upp med blandningen jag har på bild, köra över och packa med larvgrävare. Det verkar fungerar i alla fall. Sen om det är rätt eller fel det är svårt att säga. Ingen har väl hitills flyttat sitt hus och kollat hur underarbetet ser ut.

Jag funderar på ett lager sprängt berg 30cm utan det bitar som är fotboll och större. På med något material som tar sig ner i mellanrummen larva över några gånger (ev en bogserad vält alt större padda också), Sen på med 30cm sprängsten och upprepa. Man bygger ju hus i lervälling jag har ju i alla fall stadigt berg under.
 
Redigerat:
Detta kommer jag köra på

Jag funderar på ett lager sprängt berg 30cm utan det bitar som är fotboll och större. På med något material som tar sig ner i mellanrummen larva över några gånger (ev en bogserad vält alt större padda också), Sen på med 30cm sprängsten och upprepa. Man bygger ju hus i lervälling jag har ju i alla fall stadigt berg under.
Är det vettigt att vattna på detta medans man håller på att padda eller välta detta?
 
Jag tror förutsättningarna borde spela en del roll i detta.

Fått utlåtande nr 33 från någon i entreprenad svängen nu :)
Har en 25tons larvmaskin och gräver med nu.
Hans utlåtande är att peta ut allt jag har i sprängsten på plats emot berget. Trycka till varje sten. På med lite finmaterial typ sand, fylla mer sprängsten och trycka till de med skopan. Hela tiden står jag och flyttar runt mig med grävmaskinen på denna yta. Sen när det börjar bli dags att täta av mot "ytan" då tar man 0-180 och vibbar noga.
 
Mikael_L
Jag vet alldeles för lite för att kunna uttala mig ifall han kan sin sak eller inte.

Men det låter rätt vettigt i mina öron i alla fall, men som sagt kan jag för lite.
Att "täta" ytan är nog det viktigaste här, så ditt finare material som du sedan lägger på inte
rinner ner senare under husets livstid. Ev en kraftig markduk däremellan, fråga han om det
också.
 
Instämmer i vikten av tätningen. Det gäller just att få en ordentlig mix så att det inte blir några större luftfickor. Ett tips kan vara att köra vattenspridaren riktigt ordentligt över hela ytan också för inget hittar hålor som vatten.
 
Inte heller expert på ämnet men min uppfattning är allt material måste packas ordentligt för att det inte ska sjunka senare. Även de håligheter mellan stora stenar som tätas i beskrivningen ovan måste vara hårt packade! I annat fall blir det problem när dessa håligheter till slut blir packade av regnavatten; då blir de ifyllda håligheterna håligheter igen så att säga och material uppifrån kan rinna ner...
 
Mikael_L
Det är även i sådana här lägen som dränering är och blir oerhört viktigt för att
undvika framtida problem.
Om dräneringen inte är fullgod så fritt vatten någon gång tillåts stiga upp i detta
packade fyllnadsmaterial så kommer vattnet ganska lätt orsaka sättningar, på
det viset att ev kvarvarande håligheter packas ihop med hjälp av vattnet.

Men har du berg under, som sluttar bortåt, och grov sprängsten och sånt närmast
berget ska det ju mycket till för att få en vattennivå upp i fyllet. :O
Se bara till att ev vatten under fyllet har en lägre nivå nånstans att ta vägen till så
ska det nog gå bra med den biten.
 
Men även vatten ovanifrån kommer att packa materialet! Mitt under plattan lär inte detta ske, men runt kanterna och i värsta fall kan detta underminera kanten på plattan
 
Tog det säkra för det det osäkra. La ut alla stora stenar jag hittade direkt på berget. Kommer fylla med 0-90 eller liknande på det. Vibba och vara noga. Bara nästa istid som är ett hot mot denna grund när den är klar :)
 
Det lär hålla :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.