Paddningstråden har du väl läst hoppas jag?! http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html Där framgår bl a att ska du packa så stora stenar som upp till 1m i diameter behöver du en padda på MINST 1000kg.

När du säger sand antar jag att du menar naturligt rundade sten i mindre fraktioner, eller? Ibland råder det lite begreppsförvirring kring vissa av dessa termer...

Generellt packas krossade stenar bättre än natursten men huruvida det är tillräckligt med sand i ditt fall har jag svårt att avgöra. Jag skulle tro att det går bra men jag är INTE expert.
 
Hej Suhagg, nej jag ville inte vara otrevlig på något sätt, men stenar i bädden är inget som funkar, men det är klart man kan ha enstaka mindre stenar, (30 cmdiam ca) men bädden blir inte paddad på ett godtagbart sätt, för att sedan bära upp en platta med ett hus på. Att vattna bädden går bra, det blir regält packat av vatten, men det vill juh till att där finns sidor runt bädden. Varför inte mura upp sidorna, leca eller gråsuggor är inte dyrt, och ett jobb dom flesta klarar, där i kan du sedan lägga dina stenar och kapilärbrytande grus som du vattnar ner, men det tar tid för att torka upp.
En sådan "låda" är sedan färdig att lägga ned isoleringen i, och någon kantbalk behövs inte. Armeringen får göras rätt så att denne även binder
ihop de uppmurade sidorna. Men stenar i övrigt, är väldigt kul att dekorera trädgården med, göra stenpartier eller varför inte en gärdsgård.
 
Man använder normalt inte stenmjöl i bäddar, det binder fukt
 
Tack för alla tips. Ska spåna vidare och se hur det blir. Får väl fråga några till vad det har för tankar och ideer.
 
ta och kör bort de där stora stenarna till en tipp, eller gräv ned dem i gräsmattan. de kan ställa till med mycket dumheter i en grund.
 
Det hänger ju lite på dels hur stora stenarna är och dels vilken form dom har.
Man kan stoppa i ganska stora sten med en stor nog padda om du först lägger ut bärlager kke 50cm och sedan trycker ner 50cm sten i detta lager och sedan på med kke 20cm bärlager till och padda/välta, har du grävmaskin så kan du kke hyra en sk bogserad padda till denna? riktigt rejäla hydrauldrivna 3tons paddor så slår det djupt och hårt.
Men frågan är om detta är värt besväret för att spara in ngt lass bergkross?
En padda komprimerar MAX 10cm per 100kg egenvikt och då ska man köra kryssvis 4-7 passager, dvs mga km paddning blir det med en liten 400kg padda om man ska fylla upp 1.5m och 200m2 :p
Rktigt stora sten som är runt 1m i diameter anser jag inte vara lämpliga för grundäggning under ett hus, möjligtvis att man kan chansa lite under en garageuppfart om man måste.
 
Tack för alla fina tips.
Köper bergkross istället. Det är ju inga jättepengar det blir då det bara är ytan där huset ska stå. Dumt att chansa verkar det som.
 
Jag har ju berg i botten men blir det riktigt bra med bergskross och sedan grus om det är ca 1.5m jag måste upp?

saturnus
Tack för tipsen.
Du tipsade om att mura upp med leca eller liknande. Har en snickargubbe som sa samma sak. Han tyckte att bergskross och grus inte blir bra trots att det är berg under. Det sjunker alltid lite ändå menade han på.
 
Jag skulle använt plintar väl förankrade direkt i berget som sedan döljs med en mur av lecablock.
 
Kan tillägga att kring huset kommer det fyllas med jord och bli gräsmatta så ingen del av grunden ska synas. Påverkar det hur det ska se ut under platta-på-mark?
 
Är det stora mängder sten du har på plats kanske ett alternativ kan vara att anlita en mobil krossanläggning som kan banka sönder dina stora stenar till "bergkross" färdigt att lägga ut och packa ihop. Runda stenar ger ju ingen bra grund att vibrera ihop men kan du däremot få sönder stenarna så att dom blir med plana ytor på kommer du kunna packa ihop det väl.
 
cem77 skrev:
Är det stora mängder sten du har på plats kanske ett alternativ kan vara att anlita en mobil krossanläggning som kan banka sönder dina stora stenar till "bergkross" färdigt att lägga ut och packa ihop. Runda stenar ger ju ingen bra grund att vibrera ihop men kan du däremot få sönder stenarna så att dom blir med plana ytor på kommer du kunna packa ihop det väl.
Inga mängder och det är inte ett problem att be av med de.
Har 3st stenar som är 2mx2mx2m. Ska spräcka dessa i mindre delar.
 
Inne på detta igen.
Har en massa sprängt berg nu i mindre bitar. Om jag använder dessa mindre bitar och finare material. Fotboll och mindre i storlek. Fyller 50cm och blandar i något finare material rörgrav eller liknande i detta. Vibbar och fortsätter så borde det väl bli bra material att höja upp med? Berg under så neråt kommer det inte.
 
Så här ser materialet ut

imag0029copy.jpg
 
Vilken storlek på padda hade du tänkt använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.