funderar på att fylla på glykol i stugan i värmesystemet, det är vedeldad panna, vattenburet system, pga av att det frös i vintras. nån som har erfarenheter av det?
 
Jag har gjort det i ett hus med vedpanna utan problem.
Jag tömde vatten ur bottenventilen på pannan och pumpade in motsvarande mängd etylenglykol (den billigaste...) genom samma kran med hjälp av borrmaskinspump.
En stark rekomendation är dock att inget dricksvatten/varmvatten är kopplat med pannan, alltså att du har en elvattenberedare och att ingen fast vattenpåfyllning finns på pannan.
Det finns iallafall en teoretisk möjlighet att om man får lågt vattentryck av ngn anledning så kan trycket i värmesystemet vara högre, har man då en läcka i en påfyllningskran eller en varmvattenberedare så kan man få glykol i dricksvattnet....
Det kan även vara en bra ide att ha några tomfat liggande hemma om man måste tömma systemet pga ngn läcka då man absolut inte ska tömma ut glykol i avlopp eller naturen!
Billigaste glykolen jag hittade då var på Swedool i 20l dunkar.
 
Sök lite på forumet, jag läste för ett tag sen i en gammal tråd att det var väldigt viktigt vilken typ av glykol det var.
Vill minnas att trådskrivaren också påpekade att det var viktigt att man hade i rätt mängd.

EDIT: Hittade länken till tråden nu, Kolla på inlägg #21
 
Redigerat:
tack för svar. varmvatten är kopplat till pannan. jag får ta en kik var bottenventilen sitter, det är en gammal panna, jag tror den e från ca -85
 
Om det hade varit ett så stort problem med dagens "motorglykoler" som det hänvisas till i inlägg 21 i tidigare hänvisad tråd så hade nog det varit vida känt!
Det finns ju hundratusentals gamla gjutjärnsmotorer i div fordon kvar, skulle inte dom kunna köras på etanolglykol utan att rosta då? Nä knappast, dom enda gjutjärnmotorerna som jag har sett med rostskador har gått i stort sett utan glykol.
Har man en 30% blandning och avänder gammalt pannvatten så tror jag att man kan vara lugn.
 
  • Gilla
didask
  • Laddar…
racer skrev:
Jag har gjort det i ett hus med vedpanna utan problem.
Jag tömde vatten ur bottenventilen på pannan och pumpade in motsvarande mängd etylenglykol (den billigaste...) genom samma kran med hjälp av borrmaskinspump.
En stark rekomendation är dock att inget dricksvatten/varmvatten är kopplat med pannan, alltså att du har en elvattenberedare och att ingen fast vattenpåfyllning finns på pannan.
Det finns iallafall en teoretisk möjlighet att om man får lågt vattentryck av ngn anledning så kan trycket i värmesystemet vara högre, har man då en läcka i en påfyllningskran eller en varmvattenberedare så kan man få glykol i dricksvattnet....
Det kan även vara en bra ide att ha några tomfat liggande hemma om man måste tömma systemet pga ngn läcka då man absolut inte ska tömma ut glykol i avlopp eller naturen!
Billigaste glykolen jag hittade då var på Swedool i 20l dunkar.
hej jag har inte hällt i nåt ännu. hur länge har du kört med det? mina element e från 50-60-talet tror jag och pannan från ca -85
 
racer skrev:
Om det hade varit ett så stort problem med dagens "motorglykoler" som det hänvisas till i inlägg 21 i tidigare hänvisad tråd så hade nog det varit vida känt!
Det finns ju hundratusentals gamla gjutjärnsmotorer i div fordon kvar, skulle inte dom kunna köras på etanolglykol utan att rosta då? Nä knappast, dom enda gjutjärnmotorerna som jag har sett med rostskador har gått i stort sett utan glykol.
Har man en 30% blandning och avänder gammalt pannvatten så tror jag att man kan vara lugn.


tror och tror och tror. bättre att ta de säkra före de osäkra. och de är nog kopparn som ärgar igen av glykolen..
 
Mikael_L
Jag är så gott som hundra procent säker på att du kan använda både propylen och etylenglykol.
I bilmotorer kommer alla slags material i kontakt med glykolen, som den alltså inte får vara aggresiv mot.
Båda är dessutom korrosionsskyddande.

Propylenglykol har däremot fördelen att den är nästan ogiftig, vilket kan ses som en fördel i värmeanläggningar som har kontakt med dricksvattensystemet. T.ex. via påfyllningsventilen.
 
ok racer tipsade om swedol att dom var billiga. tror Biltema har med på 20l dunkar osäker dock osäker om det var Propylenglykol. Är det 30% blandning som gäller? brukar ha elpatronen inställd på ca 10 grader men det frös i alla fall förra vintern trots elpatron och cirkulationspump igång
 
Mikael_L
Inblandningen kan du variera lite. Ca 50% ger maximalt frysskydd, men det behöver du kanske inte.
Ungefär 30% ger fullt korrosionsskydd enligt glykoltillerkarna, då är det tillräcklig halt av alla inhibitorer, men ett vattensystem som kan ha rent vatten i sig också kanske inte behöver maximalt korrosionsskydd.

Jag har blaskat i ca 15-20% glykol, för det är slangen i plattan jag vill skydda, och där är det väldigt högst otroligt att jag skulle få kallare än -5 eller -10°, då det är plusgrader i marken under huset.
 
ok. kör du med Propylenglykol? Nån du kan rekommendera? har varmvatten i pannan och påfyllningskran så den ev risken att det kan hamna i dricksvattnet finns ju.
 
Mikael_L
Jaa du, propylen eller etylen ...
Jag minns faktiskt inte ... :blushing:

Från Jula, rea i vintras. Jag tror faktiskt den var etylenbaserad ... :|

Det är bara frostskydd under byggtiden, jag kanske tömmer systemet efteråt, och byter till rent vatten.
Planerna är rätt suddiga helt enkelt.
 
RoTe
Skulle inte koppar tåla glykol? Vi har hur många meter kopparrör som helst i våra bussar och det är glykol i dom. Är ganska säker på att det är Etylenglykol. Kan kika på faten annars.
 
hamnade lite i stå men nu är det aktuellt igen med glykol. Jag köpte Granngårdens Agrol Glykol MPG som är propylenglykol.http://www.granngarden.se/product/glykol-mpg-20-l Dom hade bara två 20l dunkar vilket jag trodde skulle räcka, men mätte upp systemet om det visade sig vara på 350l ca..... Funderar annars på Unipak MULTISEAL FS som är glykol som är avsett för vattenburna system: http://www.unipak.dk/sv/node/536 Tänkte försöka få fram en offert på Multi Seal fs och se vad det kostar, antagligen bra mycket dyrare än propylenglykol från Agrol mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.