Jag undrar om hur många % glykol måste man blanda i värmesystemet för att få rostskydd (har tyvärr lite järnrör här och där) men jag behöver inget frostskydd.
Är longlife glykolen bättre att använda?
 
Spara glykolen till bilen. Att pytsa i glykol i värmesystemet tycker jag är onödigt eftersom vattnet där inte är syresatt.
 
Undvik glykolen för det syftet. Det fria syre som finns i radiatorsystemet förbrukas ganska snabbt (rost) sen händer ingenting (annat än den svarta sörja som alltid finns i gamla radiatorslingor).
 
Men jag blir lite orolig att det rostar. Efter varje sommar då jag får tömma ur lite luft ur varje element på ovanvåningen.
 
Du behöver inte vara orolig för detta. Förresten, hur gammalt är värmesystemet?
 
Hej!
Ja, det är ju inte bra men det låter som om du skulle åtgärda det som är fel istället för att hälla i glykol... ;)
Möjliga orsaker kan vara att du har för lite luft i expansionskärlet/för litet expansionskärl eller eventuellt för lite vatten i systemet. På sommaren när värmesystemet är svalt får du mindre volym och luft kommer in i systemet.
Andra orsaker kan vara att pumpen är avslagen på sommaren och då samlas all luft högst upp i systemet. Luft som kommer in då man fyller på. Det måste man ju göra ibland om man har ett öppet expansionskärl.
Det kan så klart vara andra saker också - en otät pump som sitter på sugsidan i systemet eller...ja, det kan vara många saker men dessa är några av de som jag kom på.
Såg någonstans här i forumet att glykol sänker ytspänningen och i och med det lättare ger läckor. Jag har dessutom aldrig hört att man har glykolblandning i värmesystemet till radiatorer. Kanske behövs det så mkt för att uppnå den rostskyddande effekten att det inte är lönsamt. Sedan är det inte så roligt att använda kemikalier "i onödan" heller. Har du en läcka måste du sedan se till att inte någon hund eller annan glykolintresserad varelse i huset inte får i sig glykolen... :eek:
Nej, jag röstar nej för glykol. :p
 
  • Gilla
Oda1967
  • Laddar…
Radiatorsystemet är från 56 men värmesystemet från 84 men ska bytas till nästa sommar. (större expansionskärl finns med på listan)

Farsan hade glykol i sitt värmesystem och hade inte ett enda rostigt rör i huset från 28.
men propylenetanol skulle man kunna använda i såfall.
För på sommaren kan ju radiatorsystemet stå ganska stilla längre perioder och om det kommer in luft kan rost uppstå, eller? Jag har bytt ett rostigt rör i vardagsrummet när jag köpte kåken och lite orolig för andra...
 
Andra orsaker kan vara att pumpen är avslagen på sommaren och då samlas all luft högst upp i systemet. Luft som kommer in då man fyller på. Det måste man ju göra ibland om man har ett öppet expansionskärl.
svar: nej den är på hela tiden..men det låter faktiskt som att det skulle vara något sådant..

Det kan så klart vara andra saker också - en otät pump som sitter på sugsidan i systemet eller...ja, det kan vara många saker men dessa är några av de som jag kom på.

svar: pumpen ska bytas snart men den verkar vara okej.
 
Kommer det in luft i värmesystemet så är det fel någonstans.

Protte
 
  • Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
prototypen skrev:
Kommer det in luft i värmesystemet så är det fel någonstans.

Protte
Ja, vad ska man säga......:rolleyes:

Jag tycker inte du ska ha glykol i systemet av de anledningar jag skrev innan.
Har du ett "tätt" system med tryckexpansionssystem, en modern pump som sitter på trycksidan och inga läckor. Då får du "dött" vatten ganska snart och inga rostangrepp kan ske i värmesystemet.
Har du glykol i systemet får du problem vid läckage...:(
 
Kan bara komma med lite egna erfarenheter. Vi bor i ett hus från -39 som hela systemet består av järnrör, har i helgen kopplat ur några element och kopplat in golvvärme och det finns inte det minsta rost inne i rören, jag har öppet expansionskärl om det spelar någon roll. Sen så ska det inte finnas något syre i värmesystemet om det inte är något fel, och de felet löser man inte med glykol då ökar man bara risken för läckage.

Så se över vad du verkligen har för fel på systemet, istället för att tro att glykol är lösningen.
 
en modern pump som sitter på trycksidan
nja jag tror att pumpen är modell äldre och sitter precis innan radiatorvattnet går ut i systemet...
 
Jo, men då är det ju OK! :)
En felkälla mindre för att kunna få in luft i systemet.
 
HRW skrev:
Kan bara komma med lite egna erfarenheter. Vi bor i ett hus från -39 som hela systemet består av järnrör, har i helgen kopplat ur några element och kopplat in golvvärme och det finns inte det minsta rost inne i rören, jag har öppet expansionskärl om det spelar någon roll. Öppet kärl spelar nog stor roll!:)
 
glykol skyddar bara mot frostskador ( sänker frysningstemp). Man blandar ca 25% glykollösning för att kylvatten inte ska frysa. Stor det på förpakningen att frostskyddsmedel har något verkan mot rost så är det fler kemikalier inblandade, gissar jag. Då är mängden kemikalier beräknat så att 25% lösning skyddar mot frost och rost. Späder du det till 0,1% i ditt vattensystem så har medlet knappt någon långsiktig verkan om någon alls. Har aldrig hört om glykol i ett värmesystem som inte utsätts för frysrisk.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.