V vintersolen skrev:
800km till Stockholm
Ouppvärmt sommarhus ?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Mina båda grannar tillbyggde med en murad grund med ståhöjd vilken dom fyllde med grus. Den ena sa: för att hålla fukten borta". I mina ögon rena idioti. En grusgrund håller aldrig bort fukten men gör den svårare att övervaka och motarbeta. Dessutom förstör man värdefull användbar yta till husteknik, förråd, rördragning mm.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
harry73
Sedan är det intressant att veta hur bärkraftig marken är. Har du otur, orsakar vikten av gruset i källaren att huset sätter sig några decimeter.
Vil man verkligen fylla källaren, kan skumglas (hasopor) eller lättbetong vara ett alternativ, men det enklaste är att inte göra något förutom där bärighet (av källarväggarna) är för dåligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Men alla förslag här kostar ju. Inklusive betong. Några ton grus blir prefekt om man tar bort allt trä. Fyll till marknivå på utsidan och håll lite ventilation. Blir det fuktproblem lägger man en byggplast överst.
 
  • Gilla
MarmeKrake och 1 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Några ton grus blir prefekt
Hur många ton är "några"?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Hur många ton är "några"?
Vi talar ju om hundratalet ton här....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, därför undrar jag.
 
15 m3 grus med frakt kostar 3500kr totalt. Har frågat redan.
 
  • Gilla
Larsarve
  • Laddar…
B
Nu brukar ju grus säljas per ton och inte per m3, men visst om det är 15 m3 grus du köper och har 2 m takhöjd så räcker det till 7.5m2 golvyta. Din källare är väl inte 7 kvadratmeter?
 
  • Gilla
VictorMM och 3 till
  • Laddar…
Det dyra med grus är frakten....
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nu brukar ju grus säljas per ton och inte per m3, men visst om det är 15 m3 grus du köper och har 2 m takhöjd så räcker det till 7.5m2 golvyta. Din källare är väl inte 7 kvadratmeter?
Grus säljaren sa att last bilen har plats ungefär för 15 m3 grus
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det dyra med grus är frakten....
3500 inklusive frakt.
 
B
V vintersolen skrev:
Grus säljaren sa att last bilen har plats ungefär för 15 m3 grus
Aha, tolkade inlägg #3 som att du kan fylla källaren för 3500kr.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Om väggarna håller på att ramla in klarar verkligen gruset att hålla emot? Är det tillräcklig kraft i gruset att hålla emot väggarnas tryck?

Det är ganska mycket jobb att släpa ut grus. Finns det fönster i källaren?
För att du kommer vilja släpa så lite som möjligt.... Hur nära kan du få gruset? logistik Logistik Logistik
släpa släpa släpa
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mina båda grannar tillbyggde med en murad grund med ståhöjd vilken dom fyllde med grus. Den ena sa: för att hålla fukten borta". I mina ögon rena idioti. En grusgrund håller aldrig bort fukten men gör den svårare att övervaka och motarbeta. Dessutom förstör man värdefull användbar yta till husteknik, förråd, rördragning mm.
Där har vi en tanke till. Finns det el, rör och liknande där nere som blir oåtkomligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.