Tänkte dela med mig lite av min köksrenovering som jag döpte till "Funktionellt kök på en vecka". Förutsättningarna var att frugan var ledig för att skola in lillflickan på dagis och jag hade min sista veckas föräldraledighet innan jag skulle böja jobba på kontoret igen. Jag har aldrig jobbat med kök tidigare och inte heller har jag någon större byggerfarenhet, allt jag kan har jag i stort sett lärt mig i teorin på detta forum.

I det stora hela är detta en budgetrenovering, köket som ska upp är ett begagnat kök från IKEA som har stått och skräpat i ett ledigt rum i ett halvår. Köket hämtades med ett hyrsläp 25 mil bort en kall vinterdag i februari. Det köptes från början 2007 men en ny husköpare valde att riva ut hela huset och börja om på nytt, köket lades ut på blocket och jag köpte det inkl. vitvaror för 16 000 kr.

Jag hade försökt att planera så pass mycket så att jag skulle slippa åka till bygghandeln var och varannan dag, men det blev ändå ett antal vändor under byggtiden.

Köket före:
DSCN0225.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det befintliga köket är platsbyggt av spånskivor och folierade luckor i någon slags träimitation. Det största bekymret med köket är plastskenorna till lådorna som vrider sig och skevar vilket resuleterar i att lådorna åker ur sitt spår, fastnar och bråkar i största allmänhet.
 
  • DSCN0231.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag 1 inleds vid niosnåret då jag skickat iväg fru och barn ur huset. Plockar ur det sista ur skåpen och sätter igång att riva ner. Inget ska sparas så jag behöver inte vara så försiktig.
DSCN0233.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåpen var spikade i överkant, med tanke på infästningen av detta 80 cm breda skåpen (en spik!) så misstänkte jag att det saknades bra reglar i väggen. Detta skåp har vi (utan att notera spiken) haft fullt med tallrikar och annat tungt, men inget har ju ramlat ner..
DSCN0236.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi ska byta sida för ugnen så ska elektrikern dra om elen och väggarna måste öppnas. Idag är det trefas 16A för spisen, detta ska delas och två faser får vara kvar till hällen medans en fas går över till andra sidan och får serva ugn och micro.Jag sågar också ur där kaklet sitter och ska fälla in nytt gips, ett tips från forumet som jag tog fasta på.

DSCN0238.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna är öppna och min misstanke om dåliga reglar är helt fel, det ligger en 195´a högst upp mot taket att fästa överskåpen i.

DSCN0240.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara golvet kvar att riva innan jag tar kväll. En barkspade var till god hjälp. Korkoplastgolvet var limmat direkt på betongplattan.

DSCN0245.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Innan jag avslutar helt för dagen så lastar jag kärran full med skräp, värmer lite mat och tar en kall. Drygt 12 timmar tog rivningen.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Ser fram emot fortsättningen!
 
Dag 2:

Den andra dagen blir mest en väntan på elektrikern. Jag målar taket en vända, tar ner det sista gipset, kottlar reglar för underskåpen och elektrikern kommer och drar slang och vi sätter upp några dosor.


DSCN0246.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0249.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett bakslag kommer, eftersom att det idag är en 3-fas spis finns det ingen nolla framdragen, och de befintliga kablarna sitter som berget i röret, vi kommer inte igenom med dragfjäder från något av hållen, röret verkar vara klämt någonstans. Vi kommer bli tvugna att dra utanpåliggande kabel från elcentralen i tvättstugan som ligger i andra änden av huset. Dessutom måste kabeln korsa halltaket.Inte så vackert, men en nödvändighet. Elektrikern har inte grejjer med sig för detta (det är söndag), utan måste komma tillbaka imorgon kväll.Klockan har blivit rätt mycket ändå så jag åker till familjen som sover borta.
 
Dag 3. Nya friska tag.

Dagen inleds med att jag hänger upp nytt gips på väggarna. För kaklet hade jag sågat ur 900 mm så det bara var att fälla in en färdig skiva horisontellt. På övriga ställen sätter jag 1200 skivor.

DSCN0254.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lånat dosfräs av elektrikern, men han hittade inte sina "hole in one" så jag körde det berömda "ketchuptricket" som är välkänt på forumet. Det fungerade bra.


DSCN0255.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När gipset var uppe (en skiva måste vänta tills elektrikern har lämnat ny slang och kabel) var det dags att måla taket en andra vända.
DSCN0256.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När färgen var på plats så var det dags att börja med golvet. Jag hade lite "byggmaxplaton" över sedan jag bytte golv i vardagsrummet. Jag rullade ut och skarvade två längder. När jag sedan skulle skarva på den nya rullen så får jag inte "plopparna" att skarva ordentligt. Efter en halvtimmes trixande och svärandes så inser jag att de måste bytt avstånd på "plopparna" och river ut det som jag lagt av den gamla rullen och kör ny rulle hela vägen.

DSCN0259.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När platonmattan ligger på plats så dyker elektrikern upp med slang, kabel, och monteringstillbehör. Jag är klar för dagen.
 
Dag 4 inleds med att klammra kabel från tvättstugan till köket. Jag går längs med taket och blir tvungen att korsa hallen in mot köket, varje klammer borras, pluggas och slås på plats innan kabeln till slut läggs i.


DSCN0262.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När kabel och slang är på sin plats så kan jag sätta dit den sista gipsskivan, måla taket en sista gång och lägga golvet.

DSCN0264.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När golvet är klart så spacklar jag lite gips innan tar jag kväll och inväntar morgondagen.
 
Tråkigt med kabeln där men så är det väl ibland i gamla hus.
Gissar på att ni testade och drog av de gamla kablarna med..

spännande att följa, heja heja!
 
Ketchuptrick?
 
Dag 5.

Jag börjar med att slipa lite spackel där tapeten ska sitta, hänga upp några våder tapet och sedan är det dags att börja täcka golvet.

DSCN0266.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0267.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar ensamarbetet att ta slut och jag får invänta svågern som kommer imorgon.
Jag möblerar om lite i rummet där skåpen står färdigmonterade väntar, ställer dom i "rätt ordning" plockar ur hyllplan och tar bort luckorna. Jag sågar upp fläktskåp och intilliggande skåp där fläktslangen ska gå igenom.

Det sista jag gör för dagen är att göra markeringar på väggen, lägga markeringar i våg och hänga upp en gammal sockelbit (!) att vila överskåpen på vid upphängning.
 
BiFuel skrev:
Ketchuptrick?
Smeta in doskanterna med ketchup, tryck gipsskivan på plats och såga där ketchupen sitter :)
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Joens skrev:
Tråkigt med kabeln där men så är det väl ibland i gamla hus.
Gissar på att ni testade och drog av de gamla kablarna med..

spännande att följa, heja heja!
Ja, vi drog både från köket och centralen, såväl i enskild kabel, alla kablar och med dragfjäder.
 
Dag 6.

Idag kommer min svåger och hjälper till, jag hämtar honom strax innan lunch efter att ha varit på bygghandeln och köpt lite skruv att fästa skåpen med, ett tätningsband till imkanalsstosen (fläktslangen mynnar ut i ett eternitrör med en metallstos på) och lite silikon.

Vi börjar med att montera överskåpen, se till så att de hänger rakt och fint. Jag valde att frångå standardmåtten mellan överskåp och bänkskåp på ena sidan eftersom att jag hade gjort en miss när jag satte dit en eldosa (jag satte den liite för högt upp) som skulle sitta under överskåpen. Den enklaste lösningen i mitt tycke var att höja överskåpen något. Nu hänger underkant på skåpen 144 cm från golvet vilket innebär 54 cm mellan bänkskiva och överskåp.Överskåpen är 93 cm höga så de går ända upp till tak.

Att hänga upp skåpen innebar inga problem alls utan det gick smidigt och smärtfritt. Under dagen fick vi upp nästan samtliga skåp. Endast avslutningshyllor och ett bänkskåp får vänta till morgondagen.

DSCN0271.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0273.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 7.

Vi börjar dagen med ytterligare en tripp till byggandeln för inköp av lite smått och gott.

Sedan hänger vi upp/monterar resterande skåp och avslutningshyllor. En stor del av dagen går till att kapa och såga ur bänkskivorna, vi mätte säkert alla mått 5 gånger för att undvika ett felaktigt snitt. Sågbladet i sticksågen byttes ofta för att få så bra snitt som möjligt.

När vi skruvat fast bänkskivan var det dags för montering av diskho och häll. Jag silikonade diskhon och fäste den med tillhörande skruvbeslag. Hällen lades endast ner i sitt hål eftersom att den hade någon slags skumgummilist runt om på undersidan (bör jag behandla snittet i bänkskivan här?!).

Dagen lider mot sitt slut och vi tar igen oss på kvällen med god mat och kall öl. Imorgon är sista dagen innan ordinarie arbete börjar igen.
 
Dag 8.

Sista dagen!

Det är istort sett bara småpill kvar idag. Vi sätter socklar och dörrfoder, ställer ugn och mikro på sin plats, städar undan lite. När jag ska koppla på vattnet igen så inser jag ett misstag... Jag har ju höjt golvet 2 cm, och den nya bänkskivan är 2 cm tjockare än den föregående. Men vatten och avloppsrören sitter ju fortfarande på samma höjd eftersom att de kommer upp ur betongolvet. Det är några svettiga minuter innan jag kopplar på blandaren och avloppet, som tur var så räckte rören från blandaren med minsta marginal. Vattnet rinner i diskhon utan läckage någonstans!

Vi är klara med köket strax innan kl. 14 dag 8 i projektet. Som tur var så sprang jag inte på några större oväntade överaskningar som sinkade den, för mig, tighta tidsplanen. Är köket då funktionellt efter en vecka?! Nej, tyvärr.... Elektrikern har inte haft tid att koppla in ugn, mikro och häll ännu, så vi lever på färdigmat som värms i mikron i tvättstugan. Till helgen som kommer så har vi nog fått detta inkopplat och kan börja leva normalt i vårt kök igen.

Helgerna framöver ska jag försöka att göra de sista bitarna i köket, bland annat så ska golvsockel dit, taklister, kakel, belysning under skåpen och lite annat småpill som hör därtill.

DSCN0278.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0280.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cricce och 10 till
  • Laddar…
Money spent so far: knappt 22 000 inklusive hyrsläp och bensin.
 
  • Gilla
jsiei97 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.