Hej gott folk!

Jag har fått en fix idé om att jag skall köpa en vattemantlad kamin, en Aidan 21kw. Har läst lite på forumet, och den har fått OK kritik om man frågar mig, den gör jobbet , och utseendet passar mitt gamla hus från 1927. Jag har källare + 2 plan. 102 m2 + 45 i källaren.

Det är denne jag talar om , http://www.ukstoves.co.uk/product/21kW_Aidan_Boiler_Stove

Jag väljer denna likväl för att priset är ju tilltalande, och fastän den inte har så hög effektivitet som utges vad jag förstått, skall den räcka för mitt lilla hus.

Jag har precis rivit fram min murstock, och har besiktigtat skorstenen, och den skall glidjutas, och sen är det bara o köra. Nu kommer en lång rad frågor, men innan dess måste jag klargöra mina ambitioner.

Här är anledningarna till att jag vill köra en vattenmantlad kamin ist för en vanlig, det är för att källarn blir hutlöst kall på vintern och i dagsläget är det elradiatorer som går där nere, de går inte.

Så vattenmantelns ambtion är att värma upp källarn, och sekundärt att värma tappvatten.

I dagsläget har jag en nibe -69 på 300L som har ganska ordentligt tapp i värmen, men gör jobbet, saken är att de är dyrt o ha 300L varmvatten ståendes i källarn på vintern med elpatronen på 3kw i.

Som ni ser i mitt kopplingsschema, har jag inkluderat en Teasy, värmeväxlare från jula, http://www.jula.se/varmvattenberedare-med-serpentine-150-l-436039

Som ni ser är slingan till för att värma upp, snarare än att värma, men principen måste ju va den samma, kan den ge ut värme via slingan, måste den kunna ta emot likväl, den bistår även me acctanksfunktion 150 L-

Så jag får 450L acctack. Det som får mig att göra detta är att i dagsläget är de bara 180cm i källarn, så ja får knacka ur golv, om ja ska ha större kärl. Och jag får likväl redudans med elpatronerna, då de sitter en 3kw elpatron i den gamla niben, och en på 2 kw i Teasyn.

En stor ambition är även att återanvända de jag har likväl, då plånboken inte tål vad som helst.

Som ni ser på bilden jag gjor nedan, står kaminen i vardagsrummet, och de 2 rummen där nere med element o acctankar/värmeväxlare.

Det jag önskar är om ni kan se några uppenbara fadäser i min tilltänkta konstruktion, att de blir värmetapp på slingan på elementen är ju avsiktligt, mina farhågor är ju kring säkerhet etc, eller att tappen blir så stort att de kanske inte är nån idea att värmeväxla/acctank.

Tappvatten kommer tas från TEasy värmeväxlarn, den gröna linjen.

Jag har räknat med sätta element+elementslinga själv , presol rör hela vägen. Acctank & värmeväxlarn får rörmockarn sätta + inkoppling av själv kaminen.

Här kommer mina frågor ! =)

1. Vart måste jag ha expansionskärlet kopplat till, Funkar det o ha de kopplat vid nibe 300L acctanken?
2. Vad bör jag ha för cirkulationspump?
3. Vad behöver jag mer för detta system? Termostat?

Mina förhoppningar är att kamin + installation + teasy värmeväxlare inte skall kosta mig mer än 25tkr.

Alla åsikter o funderingar. är ytterst välkomna, och om så önskas kommer jag naturligtvis komma tillbaka med en byggrapport.

Som ni förstår, är jag oerhört novis, och allt jag egentligen undrar är vad jag behöver köpa, koppla in allt svårt kommer jag låta fackmän göra!

Ursäkta den dåliga bilden, är ingen baddare på o rita !

Mvh
Svenne
 
  • konstruktioon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Största problemet är att all luft som systemet innehåller kommer att samlas i kaminen
 
Hemmakatten
Det tekniska är egentligen inte alls mitt ämne, men några frågor har jag eftersom vi själva har en vattenmantlad kamin (pellets) med acktank.

Varför går inte rören direkt från kaminen till tanken? Man måste ju vilja ha all värme till tanken så att den blir varm. I tanken har du naturligtvis en slinga för varmvatten och en slinga för elementen. Vattnet i tanken skiktar sig och är alltid lägre i botten än i toppen, därförär det ju perfekt att ta vatten till elementen från botten och hett varmvatten till duschen från toppen.

Den ritning du visade är precis tvärtom. Möjligt att jag inte förstås vitsen, jag är som sagt superamatör på dessa saker.

Vår pelletskamin har en maxeffekt på10kW. Det räcker mer än väl för att värma (vattenburen golvvärme) vårt enplanshus på 115kvm samt varmvatten. I vår bastu/gäststuga har vi (förutom bastuugen) en infälld kassett i öppna spisen. Den är nog på 12-14kWoch är alldeles för kraftig för det lilla huset 30kvm.
 
"Största problemet är att all luft som systemet innehåller kommer att samlas i kaminen"

Aj då, hmm, men hur ja än designar lösningen, kommer ja få luften i kaminen, eftersom kaminen är på den högsta punkten 8/

Är detta en kritisk sak tro? Jag inser ju att om ja har luft i kaminen, tappar jag ju effekt, frågar är dock om de är något "kritiskt" över de hela, ja misstänker att ja får lufta på nått sätt kanske?

Hemmakatten:

Jo, som jag skrev där är min prio att värma elementen nere i källarn, snarare än tappvattnen, så min lösningen är nog inte ideal för de flesta så att säga. Jag får rysligt kallt i källarn på vintern, sen är ju sekundärt omkostnaderna, jag har redan "acktanken" i form av min gamma VVB, och den rör jag helst inte.

Tack för feedback på effekten, känns lite tryggare genast faktiskt! =)

Mvh
Svempa
 
Hej!
Jag tycker det verker vare helt fel tänkt, tyvärr. Din kamin är att räknas som en liten vedpanna och bör behandlas som en sådan. Skippa de båda vvberedarna och handla in en rigtig acktank med slingor ell. beredare for vv kolla evt på rinkaby dom är inte så dyra. Anslut sen kaminen direkt till tanken via laddomat 21 ell likvärdig laddkoppel. Uttag for radiatorer från tank via shuntventil (evt med motor). Som pr95 redan har påpekat kommer alt luft att samlas i kaminen se till att montera en luftklokka så du kan avlufta då o då.
 
Tjo Henrik!

Tack för feedbacken, väldans skönt o få feedback så man inte gör blunders, hade mitt "luft" problem avhjälpts om jag satte en radiator på övervåningen i huset? Så luften samlades där, och således bara lufta de elementet då o då?

Svempa
 
Hej!

Skulle inte tro det, då luften frigives vid uppvärmning, dvs. i kaminen så kommer den stanna där då rören går neråt mot källaren, men det finns små luftklokker som luften kan samlas i och som du ju då får avlufta.

Henrik
 
Fasen,

Kollade på Rinkabyrör, deras acctankar såg ju prisvärda ut faktiskt, dock har ja bara 180cm i källarn i tak som ja nämnde tidigare, dom går alltså inte in. Om ja inte bestämmer mig för sänka golvet på nått underligt sätt. Bleh. Jag har inget utrymme för en acctank i boytan eller, så de är inte ett alternativ.

Nu blir till att gå tillbaka till ritbordet! =)
 
du gör det inte lätt för dej :).
Som du planerat just nu känns inte alls rätt . Om din akumulator är laddat till max så måste du sluta elda i kaminen för annars kokar det. Källaren får värmen från tanken men hur blir det i resten av huset då? Hur roligt är det att frysa där uppe och vänta tills du får plats i tanken för att elda igen. Två radiatorer i källaren förbrukar ju trots allt inte så mycket värme som kaminen kan tillverka. Du kan hamna i en situation att det är varmt i källaren men du får inte elda för att få det varmt i huset. Kan tänka mej att du du får duscha först för att förbruka varmvatten för att kunna elda för husvärmen :). Resten av huset blir ju lidande eftersom du får värme i huset först när tanken kan ta emot mer värme .... jag tycker att det är ologisk lösning. Hade du radiatorer i hela huset så skulle det faktiskt varit bättre. Då kunde du värma hela huset inklusive källaren och elda efter behov och inte efter tankens temperatur....
En vattenmantlat passar inte alls i ditt hus , tycker jag.
gaia
 
Rinkabys 500L tank är 172,5 cm hög borde altså funka:D

Henrik
 
Det kommer sota väldigt mycket och därmed också gå åt väldigt mycket mer bränne om du inte har laddkoppel.
 
Hej alla o tack så hemskt mycke för feedback,

Gaia:

Det ska aldrig va lätt! =) Min tanke va att kaminens strålningsvärme skulle klara huset i övrigt, luftvärmepumpen har skött detta ganska bra faktiskt, inte behövt ha på radiatorer i övriga huset, men när de droppar ner till runt 15-20 minus, tappar den orken. Så värmen stiger bra i huset + att ja får murstocksvärmen likväl. Men jag börjar så sakteligen förstå att kaminen kanske helt enkelt är väldigt överdimensionerad, min tanke med o ta en stor kamin med en gång, va att ja nån gång kanske bygger ut lite, och ville således ha lite överdimension om ja behövde ta ut mer effekt.

Jag har lärt mig vad en laddomat är nu tack vare henrik, och jag förstår att jag behöver en, den är adderade till inköpslistan.

Ang 172.5 cm , måste de inte sitta ett expansionskärl på tanken? Jag har sneglat runt lite o de flesta tycks vilja ha de.

Som ni ser är jag inte riktigt benägen att ge upp idén me att ha vattenmantel, och jag klurar o vänder o vrider lite till.

Min initiala tanke är att ja kanske ska välja en kamin med mindre effekt, vilket är lite mot hur ja tänker som gammal motorman, ju mer effekt ju bättre. Men de går ju inte att applicera här märker jag.

Jag uppskattar oerhört er feedback, och jag har klurat större delen av dan på hur ja ska få pli på detta, det känns som man blir besegrad av huset!

Mvh
Sven
 
Inte ska du välja en mindre kamin inte ! Kör med denne Olymberyl HFB 443 Aidan du :D
Hur ser tillgången på ved ut ??
Är den god så bygg ut systemet med element uppe med och du får snart tillbaka pengarna . Kanske på 2-4-5 år beroende på hur mycket jobb du gör själv ;)

Själv har jag just kört i gång mitt system med Denne vackre Aidan kaminen .
Eldar mot 500 L acktank köppt på blocket . dockat med Nibe frånluftsvärmepump . Detta håller på trimmas in just nu inför vintern :D
Kamin bestälde jag med från England . Här i från

http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html
 
svenne78 skrev:
Hej alla o tack så hemskt mycke för feedback,

Gaia:

Det ska aldrig va lätt! =) Min tanke va att kaminens strålningsvärme skulle klara huset i övrigt,
Men du kan ju ofta hamna i en situation att du inte kan elda för strålningsvärmen därför att aktanken är helt enkelt fulladdat och vatten kokar i din vattenmantel och det är minusgrader ute. Då får du pyrelda på sparlåga som sotar skorstenen och hela tiden passa på att det inte börjar koka och det kommer inte att räcka att värma huset när det är kallt ute. Som sagt du bygger ett system som ska värma huset med strålvärmen och samtidigt mata 2 st radiatorer i källaren. Jag tycker det är dålig balans i värmefördelningen.
Om du hade vattenradiatorer i hela huset så skulle det fungera men inte med bara 2 st i källaren .....
Du eldar tills tanken är fulladdat och sen ????
Jag skulle ha separat uppvärmning i källare och en vanlig kamin i huset eller installera vattenburet = radiatorer i hela huset + panna i källare för att slippa problem jag skrev om. Jag vet att det blir en större investering än du har tänkt dej från början men du får en okomplicerad värmesystem som funkar i alla väder och får värmen i HELA huset inklusive källare :).
Varje mantlat kamin har ungefärlig fördelning av värmen angiven i %. Fex 50% strålningsvärme 50% till vatten (påhittat). Det är svårt att balansera så det funkar i alla lägen och jag misstänker att husvärmen blir lidande för den kommer att styras av akumulator medan en normal värmesystem jobbar tvärtom - det är husets värmebehov som styr. Du får klura vidare med hänsyn till det för att få bra lösning .... ta reda på hur din tänkta vattenmantlad fördelar värme ....
 
En variant om du inte vill installera vattenburna radiatorer överallt är ju att i övervåningen installera en fläktkonvektor för vattenburen värme, antingen direkt efter kaminen eller med en egen slinga från tanken.

Då kan du ju när tanken är laddad trycka ut en stor del av den "överflödiga" värmen i övervåningen utan att pannan kokar.

Konvektorn motsvarar ju då ungefär innedelen av luftvärmepumpen som tydligen värmer ditt hus bra idag.

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.