Cancerman_777 skrev:
Jag har för en vecka sedan fått ett hus från -44 besiktigat. Huset är diffusionsöppet. Lyckligtvis var det minusgrader på besiktningsdagen då konsekvenserna av diffusionsöppet verkligen blev tydliga; yttertakets insida var FULLT av kondens. Folk får säga precis vad de vill, men vatten och trä är INTE bästa kompisar. Trä som är regnskyddat men i utomhusklimat kommer att hålla hur länge som helst. Trä som fuktig luft kondenseras mot kommer att ta skada, även om kondensvattnet torkar undan på ett dygn. Visst är det så att man byggde diffusionsöppet förr, men förr duschade man inte 1-2 ggr per dag och person, hur många krukväxter ett normalt hushåll var högst troligt mer begränsat det också, man levde helt enkelt på ett HELT annat sätt, vilket troligen underlättade för just konstruktionen.
Jag säger utan att blinka (inifrån och ut); ytskikt (gips)-plast-tilläggsisolering (vad det än månne vara)-vindpapp-stomme-ytterisolering (med vindpapp)-luftspalt-fasad.
Men att plasta väggen lär ju inte hjälpa mot ev kondens mot yttertaket risken är nog att all fukt går den vägen jag tror att ska man ha plast ska det vara överallt. Hur ventileras huset om det var så mycket kondens på yttertakets insida.
 
Plastar man måste man ju även plasta innertaket annars ser jag verkligen ingen nytta med plast i gamla hus.
Har man plockat bort eldning av någon form som primär värmekälla och dessutom har bristfällig ventilation så ska man nog vara extra uppmärksam. Vi bytte från olja till bergvärme 2005. För några månader sedan gjorde vi en besiktning då vi bytte försäkringsbolag. Besiktningsmannen kunde konstatera minimala spår av tillväxt på insidan av råsponten på kallvinden. Den var dock gammal och avstannad. Vi har ingen plast i våra innertak. Där sitter gips, osb, tjärpapp, råspont, 20cm torv, råspont (vindens golv) 15cm utrullad glasull med pappovansida.

Tror mycket kan hända då man ändrar förutsättningarna i gamla hus och man ska nog vara vaksam. Kommer ihåg då det eldades med olja. Gick inte att ta på radiatorerna när det va minus ute. Taket var snöfritt om det inte var väldigt kallt och det dumpade mycket. Aldrig frost på fasaden.
 
Självklart skall såväl innertak som ytterväggar plastas. Dock INTE innerväggar, för då innesluter du organiskt material mellan två täta membran = mögel.
 
Avemo skrev:
När man pratar om gamla hus och att göra på gammalt vis så ligger det i konceptet att det är dålig isolering med dagens mått. Om man tilläggsisolerar så är det inte gjort på gammalt vis längre hur man än isolerar. Det är det faktum att isoleringen är bättre som ökar risken för kondens och fuktskador eftersom väggen blir kallare. Det finns inga idiotsäkra sätt att tilläggsisolera ett hus. Det finns risker både med och utan fuktspärr.
Jag håller med dig i stort, utom i slutet, eftersom om man håller fukt borta från trä, vilket plast gör, så kan man inte göra mer. Att däremot skippa plasten vid tilläggsisolering som vissa här hävdar, är direkt farligt för just konstruktionen.
 
smurfen72 skrev:
Men att plasta väggen lär ju inte hjälpa mot ev kondens mot yttertaket risken är nog att all fukt går den vägen jag tror att ska man ha plast ska det vara överallt. Hur ventileras huset om det var så mycket kondens på yttertakets insida.
Självfallet skall taket som sagt också plastas. Det var självdrag.
 
Cancerman_777 skrev:
Jag håller med dig i stort, utom i slutet, eftersom om man håller fukt borta från trä, vilket plast gör, så kan man inte göra mer. Att däremot skippa plasten vid tilläggsisolering som vissa här hävdar, är direkt farligt för just konstruktionen.
Jag skall inte utge mig för att kunna detta bra, men något som jag uppfattat som ett tänkbart problem är att om man misslyckas med plasten så hindrar man inte fukt att komma in, men det tar längre tid för väggen att torka. Plasten blir inte lika tät när den eftermonteras i ett befintligt hus som om den monterats från början. Jag känner mig ganska säker på att det går att göra såväl fuktsäkra som möglande konstruktioner både med och utan plast. Det är mer än plasten som avgör om väggen är bra eller inte.
 
Avemo skrev:
Jag skall inte utge mig för att kunna detta bra, men något som jag uppfattat som ett tänkbart problem är att om man misslyckas med plasten så hindrar man inte fukt att komma in, men det tar längre tid för väggen att torka. Plasten blir inte lika tät när den eftermonteras i ett befintligt hus som om den monterats från början. Jag känner mig ganska säker på att det går att göra såväl fuktsäkra som möglande konstruktioner både med och utan plast. Det är mer än plasten som avgör om väggen är bra eller inte.
Absolut går det att göra såväl bra som dåliga konstruktioner med och utan plast, dock ställer jag mig tveksam till att om du förhindrar 95% av all fukt att nå konstruktionen så skulle det resultera i en försämrad torkprocess.

Oavsett vad, så handlar tråden om att TS vill tilläggsisolera ett äldre hus, och att göra detta utan att antingen plasta (tak OCH ytterväggar) eller att värma ÄNNU mer (vilket blir en paradox på syftet) så att den fuktiga inomhusluften pressas utanför husets konstruktion, är som att beställa problem. Det är mina 25 cent.
 
Hälsingebocken får protestera om detta driver iväg för långt. Det viktigaste är väl att ytskiktet in mot rummet är lufttätt. Finns det ett obrutet skikt plast i vägg och tak så blir det givetvis lufttätt, men det går att göra på andra sätt. Gipsskivor skarvade med spackel och remsor släpper inte heller igenom speciellt mycket luft. Det är i hörnen mellan tak och vägg som utmaningen att få det tätt sitter oavsett om man tätar med eller utan plast i väggarna.

Ju tjockare isolering desto viktigare är det att det är tätt. Den isolering som diskuteras här är inte så tjock med nutida mått. Plasten i väggarna är bra när den hindrar fukt från att komma in i väggen, men om fukt ändå kommer in så försvårar plasten att denna kommer ut igen.
 
Det går bra att bygga utan plast. Om man undviker glasull och bergull och använder hygroskopiska material i stället (tex. linull eller ekofiber) så kan fukten vandra utåt i sin egen takt utan att göra någon skada. Om man dessutom lägger all tilläggsisolering på utsidan och använder er träfiberbaserad vindskyddsskiva i stället för gips då har man en betydligt bättre fuktsäkerhet än någon människa kan åstadkomma med plast i ett gammalt hus.

Plaste används ENBART för att glasull och bergull inte förmår transportera bort kondensfukt.

Jag tror inte på att använda plast i gamla hus.
 
  • Gilla
Denar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.