Jag skulle aldrig isolera på insidan. Då hamnar daggpunkten i den yttre träkonstruktionen och spånet möglar. Jag skulle max lägga på 45mm glasfiber på utsidan och sen en vindpapp.
 
Den konstruktion som du beskriver skulle jag inte sätta någon plast. Om du har förmånen att ha ett hus som andas idag (ger ett behagligt inomhusklimat och oftast ett friskt hus), så tycker jag absolut du ska fortsätta med samma princip som huset är konstruerat för från början. Det innebär också att det är olämpligt att använda traditionell isolering som glasull/stenull. Även om du plastar insidan av väggarna kommer inte din konstruktion att bli tät (tak och golv saknar ju plast), vilket innebär en del risker att fukt ändå tränger ut i konstruktionen, men inte kan torka ut.

Vi har liknande konstruktion på vårt hus och jag undviker all plast och glasupp/stenull. Har istället valt att isolera med träfiberisolering (Feelingwood). Det är isolering som andas. Den kan du kombinera med en diffusionstät (ej ångtät) duk på insidan av väggen. Det är behagligt material att arbeta med (som inte kliar på kroppen såsom glasull gör). Det är dessutom miljövänligt och förnybart. Tag gärna råd från någon som är van vid att isolera gamla hus (t.ex. feelingwood, som brukar vara generösa med råd).
Lycka till!
 
Hur menar du att huset andad och ger behagligt inomhus klimat ?
 
Om du har en diffusionsöppen vägg kan fukt transporteras innifrån och ut från väggen. Väggen kan också buffra viss fukt och avge fukt till inomhusmiljö om luften blir alltför torr. En vägg som andas jämnar ut fuktnivån i inomhusmiljön, vilket brukar uppfattas som behagligt och positivt för kroppens luftvägarna.

Se gärna artiklar om väggar som andas, t.ex.:
http://svenskbyggtidning.se/vet-du-vad-som-doljer-sig-i-dina-vaggar/

http://www.ekobyggportalen.se/?s=andas
Se under rubrikerna "Hus som andas?" och "Ångspärrar och ångbromsar"
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Jag har också mineralull. Time will tell helt enkelt. Tror det viktigaste är att man inte sabbat självdraget när man ändrar i konstruktionen på gamla hus. Vi eldar ganska flitigt under vinterhalvåret och så har vi tagit upp några igensatta ventilationshål i murstocken och även kompletterat med extra tilluft.
 
Denar skrev:
Den kan du kombinera med en diffusionstät (ej ångtät) duk på insidan av väggen. Lycka till!
Sorry, menar naturligtvis diffusionsöppen duk och inget annat.
 
Denar skrev:
Om du har en diffusionsöppen vägg kan fukt transporteras innifrån och ut från väggen. Väggen kan också buffra viss fukt och avge fukt till inomhusmiljö om luften blir alltför torr. En vägg som andas jämnar ut fuktnivån i inomhusmiljön, vilket brukar uppfattas som behagligt och positivt för kroppens luftvägarna.

Se gärna artiklar om väggar som andas, t.ex.:
[länk]

[länk]
Se under rubrikerna "Hus som andas?" och "Ångspärrar och ångbromsar"
Risken är väl att det följer med en del smutsig luft om väggen är för öppen.
 
Kretikos skrev:
Jag har också mineralull. Time will tell helt enkelt. Tror det viktigaste är att man inte sabbat självdraget när man ändrar i konstruktionen på gamla hus. Vi eldar ganska flitigt under vinterhalvåret och så har vi tagit upp några igensatta ventilationshål i murstocken och även kompletterat med extra tilluft.
Hur gör ni med ventilationen på tex höst och vår när ni inte eldar.
 
Inget speciellt. Självdrag är självdrag. Är det inte kallt så får man inte heller samma kondensering i konstruktionen. I alla våtrum har vi mekanisk frånluft för att forsla bort den värsta fukten. Blir det lite instängt i sovrum så får man öppna fönster.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Har själv haft självdrag men var miss nöjd med funktionen och har nu mekanisk vent stor skillnad framförallt vår och höst.
 
Jag har för en vecka sedan fått ett hus från -44 besiktigat. Huset är diffusionsöppet. Lyckligtvis var det minusgrader på besiktningsdagen då konsekvenserna av diffusionsöppet verkligen blev tydliga; yttertakets insida var FULLT av kondens. Folk får säga precis vad de vill, men vatten och trä är INTE bästa kompisar. Trä som är regnskyddat men i utomhusklimat kommer att hålla hur länge som helst. Trä som fuktig luft kondenseras mot kommer att ta skada, även om kondensvattnet torkar undan på ett dygn. Visst är det så att man byggde diffusionsöppet förr, men förr duschade man inte 1-2 ggr per dag och person, hur många krukväxter ett normalt hushåll var högst troligt mer begränsat det också, man levde helt enkelt på ett HELT annat sätt, vilket troligen underlättade för just konstruktionen.
Jag säger utan att blinka (inifrån och ut); ytskikt (gips)-plast-tilläggsisolering (vad det än månne vara)-vindpapp-stomme-ytterisolering (med vindpapp)-luftspalt-fasad.
 
Redigerat:
Även diffusionsöppna konstruktioner kan göras fel. Man måste alltid vara försiktig med att dra förhastade slutsatser. ..
 
Denar skrev:
Även diffusionsöppna konstruktioner kan göras fel. Man måste alltid vara försiktig med att dra förhastade slutsatser. ..
Ehhh...varm, fuktig inomhusluft som strömmar rakt upp mot ett minusgradigt yttertak kan inte resultera i så mycket annat än just kondens. Det är inte förhastade slutsatser, det är ren fysik och logik.
Jag är ledsen, men det föreligger en romantisk övertro om att gammalt är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
En annan sak som är mycket viktig att komma ihåg i sammanhanget är miljöaspekten. En diffusionsöppen konstruktion KRÄVER att man eldar för kråkorna. Det rimmar väldigt illa med hur vi idag tänker kring miljö, uppvärmningskostnader, osv. Förr var oljan svinbillig, elen var billig under 60-70-talen, ved har väl alltid varit billigt...och då eldade man verkligen för kråkorna. Så fungerar inte ett modernt, grönt och insiktsfullt hem idag. Minimal värmeförlust är vad som strävas efter. Diffusionsöppen konstruktion är inte att tillråda idag.
 
När man pratar om gamla hus och att göra på gammalt vis så ligger det i konceptet att det är dålig isolering med dagens mått. Om man tilläggsisolerar så är det inte gjort på gammalt vis längre hur man än isolerar. Det är det faktum att isoleringen är bättre som ökar risken för kondens och fuktskador eftersom väggen blir kallare. Det finns inga idiotsäkra sätt att tilläggsisolera ett hus. Det finns risker både med och utan fuktspärr.
 
  • Gilla
Danne5 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.