nisse123 skrev:
Åke s
Vad är det för skillnad på #17 och #19 ?
Ingen skillnad – samma koppling. #19 citerar bara #17 …
 
åke s påstår att #19 inte stämmer, men det är ju en "sparkoppling"
 
tommib
Ja, vad jag menar är att bilden i #17 är en helt normal sparkoppling, bara ritad på ett annat sätt. Det elmont skriver, att fasen inte bryts bort, handlar om bilden i #12, vilket var vad TS oroade sig för att hen hade (men inte hade, visade det sig).
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det gick lite fort med referenserna till tidigare inlägg i mitt #29.
I mitt #17 visade jag bara hur det är kopplat hos mig.
Jämförelsen i #29 gällde bilderna #12 och #17.
Min kommentar i #29 syftade på tommib's #19 där han ansåg att de båda kopplingarna #12 och #17 är samma koppling men ritade på olika sätt.
Som brytarna är ställda i bild #12 lyser ju inte lampan, men fasen ligger på i båda anslutningarna i lampsockeln. Det känns inte som någon riktigt bra lösning.
Vad som är normalt eller inte vet inte jag riktigt.
 
Att det är spänning på på bägge anslutningarna är helt normalt och vanlig här hos oss. I vissa andra länder är man dock noga med att fasen ska ligga på "botten" i lamphållarna.
 
hsd
det är en vanlig trappkoppling, däremot fungerar det dåligt (oavsett vilken typ av trappkoppling som används) att byta den ena strömbrytaren mot en rörelsevakt - om den andra strömbrytaren står i fel läge så släcks ljuset när någon vistas i rummet :rolleyes:
 
tommib
åke s skrev:
Det gick lite fort med referenserna till tidigare inlägg i mitt #29.
I mitt #17 visade jag bara hur det är kopplat hos mig.
Jämförelsen i #29 gällde bilderna #12 och #17.
Min kommentar i #29 syftade på tommib's #19 där han ansåg att de båda kopplingarna #12 och #17 är samma koppling men ritade på olika sätt.
Som brytarna är ställda i bild #12 lyser ju inte lampan, men fasen ligger på i båda anslutningarna i lampsockeln. Det känns inte som någon riktigt bra lösning.
Vad som är normalt eller inte vet inte jag riktigt.
Nja, ok. Jag kunde varit tydligare med att det du la upp i #17 var samma som #14 (varför jag inte riktigt såg poängen med att lägga upp bilden) och kommenterade det. #12 och #14 (och i förlängningen då #17) är definitivt inte samma koppling.
 
Sorry, men jag borde ha läst hela tråden lite bättre innan jag kommenterade ditt #19.
Jag gick till eluffes #12 och såg inte hans #14 och blev därför lite förbryllad.

Nog om detta, men hur är det med #12. Är den tillåten eller inte.
 
åke s skrev:
...
Nog om detta, men hur är det med #12. Är den tillåten eller inte.
Den är olämplig och onödig, man kan inte direkt säga otillåten men i praktiken bör man låta bli. I gamla kuloinstallationer med två- och treledare tillgängliga kunde den ha sitt berättigande.

Tex kan du fundera på hur en spänningslöshetskontroll med tvåpolig provare kan slå fel här. Samtidigt som man naturligtvis normalt ska sträva efter att bryta fas vid enpolig brytning.
 
Enligt "elmont" #24 är den olaglig!!!
 
Åhå, så det är så det ligger till... Bor i ett gammalt hus från ’57. Tre trådar i kopplingsdosa uppe (röd, vit, svart) till både trappomkopplaren och några uttag....

Beroende på hur brytaren nere står så tänds lampan uppe med vit respektive svart mot röd (då jag bryggar i dosan uppe).

Får verkligen inte ihop det här :seenoevil:


Edit: cirka 150 volt mellan röd och vit/svart?!?!?! 240 på vit/svart

Edit edit: 0 volt med taklampan som last.

Och ja, hela övervåningen ska få ny el. Men inte just precis idag.

Så hur får jag ihop detta idag?
 
Redigerat:
Det bör vara enkelt att få ihop. Börja med att lägga undan mätinstrumentet och titta istället i dosor så att du ser vad varje tråd har (borde ha) för funktion, klart. Därefter kan du göra kontrollmätningar för att bekräfta det du ser. Finns det skyddsjord inblandad så ska den kontrollmätas så att den har kontakt med elcentralen.

150 V brukar tyda på att man använder en multimeter, vilka har en så hög ingångsimpedans att den fångar upp kapacitivt kopplad spännings från närliggande trådar - du mäter alltså på en potentiallös ledare.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Tack för det Bo (y)

Jag stirrade mig blind i stressen, men nu fungerar det ”som det ska”. Ett evigt rännande igenom gamla utanpåliggande, igenmålade porslinsdosor men slutligen så kom jag fram till att mellanledaren går in/ut på lampan.

Känns sådär men nu har vi belysning uppe och i trapp så att barnen inte slår ihjäl sig :poop:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För att förtydliga att jag inte är helt blåst - Jag blev tvungen att koppla ur en dosa och brytare pga. gipsning. Jag tog självklart en bild på kopplingarna före.

Men min iPhone var inte lika snabb som jag var :rolleyes:


Osuut fokus bild på öppen elektrisk dosa och brytare under gipsningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack igen Bo!
Heja Byggahus:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.