Värt att nämna är att rörelsevakter som klarar sig utan nolla inte säkert fungerar med lågenergilampor.
 
Trappkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut hos mig.
Lampa och eventuellt uttag kan kopplas på var som helst mellan de två omkopplarna.
 
Här kallas den kopplingen endera Uppsala eller sparkoppling. Uppsala troligtvis pga att det är en lite "smartare" koppling och Uppsala har nån knytning till lite högre utbildning.
 
tommib
åke s skrev:
[bild]

Så här ser det ut hos mig.
Lampa och eventuellt uttag kan kopplas på var som helst mellan de två omkopplarna.
Det där är också en helt normal sparkoppling, bara ritad på ett annat sätt än eluffes bild.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med sparkoppling är att OM man vill ha eluttag i anslutning till den "bortre" trappomkopplaren, så blir det en tråd mindre i röret dit, eftersom fas ingår i trappkopplingen. Men en vanlig trappkoppling så har den bortre omkopplaren bara 2 mellantrådar och tändtråd. Så vill man ha ett uttag i närheten av omkopplaren måste man lägga in fas, nolla och skyddsjord i rröet också. Och ett 16mm VP rör bör man helst ha max 5 trådar i. Detta löses då med sparkopplingen.

Men om det inte skall finnas något uttag vid den bortre omkopplaren så finns ingen vinst med sparkoppling.
 
eluffe skrev:
Som kuriosa så stötte jag på det här några gånger när jag jobbade som service elektriker, vi kallade den för dansk sparkoppling. Fas och nolla går ner i båda brytarna, totalt livsfarligt och olagligt men förkom i början av elens historia.

[bild]
Varför är den olaglig?
Har stött på den många gånger!
Funkar fint med Pellobrytare, det är värre med morderna brytare pga litet brytavstånd
 
Redigerat:
När man släcker lampan kan man lika väl bryta nollan som fasen och man bryter ALDRIG nollan utan alltid fasen. Har man brutit nollan slocknar lampan men man har fortfarande full spänning i lamphållaren.
 
Kan ju inte ha varit olaglig förr i tiden!
 
Den har varit olaglig så länge som jag har hållit på dvs i minst över 50 år och troligen betydligt längre. Även om du har stött på den ofta så är den ovanlig rent generellt sett, troligen kan man på vissa ställen hitta den oftare när någon lokal "tomte" har använt den som standard.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Formellt är den inte förbjuden numera men i praktiken ska man se den som det ändå. Var nog inte så ovanlig i riktigt gamla kuloinstallationer.
 
  • Gilla
nisse123
  • Laddar…
elmont skrev:
Den har varit olaglig så länge som jag har hållit på dvs i minst över 50 år och troligen betydligt längre. Även om du har stött på den ofta så är den ovanlig rent generellt sett, troligen kan man på vissa ställen hitta den oftare när någon lokal "tomte" har använt den som standard.
Då finns det många "lokala tomtar" i StorStockholms gamla hus :)
 
Jo, både då och nu;)
 
Den sparkopplingen kan även orsaka sprak och ev. utlösta säkringar.
Beroende på utformingen hos strömställaren, kan ljusbågen ligga kvar ifrån brytningen när slutningen mot andra kontakten sker.

Men rent elektriskt fungerar den.
 
elmont skrev:
När man släcker lampan kan man lika väl bryta nollan som fasen och man bryter ALDRIG nollan utan alltid fasen. Har man brutit nollan slocknar lampan men man har fortfarande full spänning i lamphållaren.
Vilket väl innebär att tommib's inlägg #19 inte stämmer. I #17 bryts ju verkligen fasen bort från lamphållaren.
 
Åke s
Vad är det för skillnad på #17 och #19 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.