Hej!

Trappkopplingarna i mitt hus ser ut så här:

På båda brytarna så går blå kabel in på L. Svart (fas) och gul sitter på var sin "pil ut".

Svart är fas, det har jag testat. Jag gissar att gul är tändtråd. Men är verkligen blå nolla? Eller är det mellantråd i en sparkoppling?

Blå som mellantråd är väl inte tillåtet. Och är det kopplat med nollan på L så förstår jag inte riktigt hur det funkar? Någon slags fulkoppling?

Hur kan jag ta reda på om blå är nollan eller om det är en mellantråd?

mvh
-Martin
 
Om vi antar att blå inte är nolla, utan mellantråd. Då låter det som en ganska normal sparkoppling. Må vara att blå som mellantråd inte är så lämpligt. Jag kan ha fel, men är inte skrivningen om blå att den inte får användas som annat än nolla om det finns risk för förväxling? Dvs. så länge den inte passerar genom en dosa med "riktig" nolla borde det kunna vara OK, om än olämpligt.

Egentligen fattar jag inte riktigt upplägget. En finess med sparkoppling är ju att man för fram fas till båda "ändarna" av trappkopplingen, och det är bra om man vill ha ett uttag i anslutning till även den "bortre"trappomkopplaren. Dvs besparingen ligger i att det blir en tråd mindre där man vill ha både ett uttag och trappomkopplare. Jämfört med en traditionell trappkoppling.

Men om man då använder blå som tändtråd, så går det ju inte att sätta ett uttag där, eftersom man hade behövt blå som nolla i uttaget.
 
Ja, det är skumt.

Finns det något känd "fulkoppling" där man använder nollan på ovanstående sätt. Alla trappkopplingar i mitt hus är gjorda på samma sätt.
 
Vet ej. Har du en multimeter så kan du ju kontrollmäta.
 
Hur gammal är installationen? Sent 60-tal? Var lite hallabaloo med färgval på den tiden, gul och vit till lampan månne?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Huset är från 1912. Om man ser på designen på kontakterna så är det säkert 60-70-tal.

Hur mäter man med multimetern?
 
Får jag fråga varför du vill veta? Ska du byta ut något? annars finns det symboler/märkningar på nuvarande strömställare etc så är det bara köpa nya och koppla enligt samma märkningar. Bryt strömmen först bara!

Enklast att hitta vad som är fas "tändtråd" är dock att mäta mot sann jord. vanligtvis vattenburet element eller diskho etc. Mät med multimetern 230Volt och flytta mätpinnen från de olika kablarna på brytaren. Du vet vad som är fas och tänder/släcker du på brytaren och den andra så kommer du märka att Mellantråden och tändtråden ger utslag beroende hur brytarna står.
 
Som du beskriver det kan blå inte vara nolla och eftersom svart verkar vara fas kan jag tänka mig att nollan är vit.
Färgerna standardiserades inte förrän 1971, innan dess kan färgerna vara lite vadsomhelst så lita inte på färgmärkningen!!
Vit fas och svart nolla resp svart fas och vit nolla är/var ungefär lika vanligt, skyddsjord var oftast röd men röd kan å andra sidan vara vadsomhelst, från fas, tändtråd till klädlina...
 
Tack för svaren. Jag har mätt nu. Blå är mellantråd så det måste vara en ordinär sparkoppling.

Jag hade tänkt ersätta en brytare med en rörelsevakt. Rörelsevakten behöver fas, nolla och tändtråd. Nu saknas nolla i dosan, så jag får väl skita i det.
 
En rörelsevakt blir väl lite konstigt i en trappkoppling? Vakten kommer ju att tända ELLER släcka lampan beroende på hur trappomkopplaren på andra sidan rummet står.
 
E
Du kan ju parallellkoppla två rörelsevakter där du idag har trappbrytare. Alternativt plocka bort ena trappbrytaren och använda bara en rörelsevakt. I vilket fall som helst måste du koppla om en av trådarna till brytaren/brytarna för att få nolla till vakten.

Alternativt använda schneiders rörelsevakt basic 350w, den behöver inte nolla. Vilket jag upptäckte idag vid utbyte av rörelsevakter i ett trapphus.
 
Som kuriosa så stötte jag på det här några gånger när jag jobbade som service elektriker, vi kallade den för dansk sparkoppling. Fas och nolla går ner i båda brytarna, totalt livsfarligt och olagligt men förkom i början av elens historia.

sparkoppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
eluffe skrev:
Som kuriosa så stötte jag på det här några gånger när jag jobbade som service elektriker, vi kallade den för dansk sparkoppling. Fas och nolla går ner i båda brytarna, totalt livsfarligt och olagligt men förkom i början av elens historia.

[bild]
Jag förstår det farliga i denna koppling, men undrar av nyfikenhet hur det skall se ut, och du ser ju ut att kunna rita så en annan förstår.

Borde ju finnas en tråd med sådana fina bilder över de vanligaste kopplingarna.
 
Kul att du förstod bilden. Jag jobbar som lärare i försvaret i dag och brukar visa bilderna för eleverna där.
Dessa är de trappkopplingar som jag använder när jag kopplar.

trappkopplingar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var något liknande den "danska sparkopplingen" som jag funderade på om jag hade.

Tack för tipset om Schneider. Den är nog dyrare än Biltemavakten för 99 kr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.