Ja då kan du hoppas att de är toalettstolen, blir en annan syn på skade läget då och förhoppningsvis nyttbadrum
 
R Rickard.lj skrev:
Ja då kan du hoppas att de är toalettstolen, blir en annan syn på skade läget då och förhoppningsvis nyttbadrum
Nytt badrum blir det oavsett orsak. Alla som varit här har konstaterat att måste rivas. Frågan är bara vem som ska betala. Föreningens försäkringsbolag har redan sagt att de står för rivning och återställning fram till ytskikt. Nu är bara frågan vem som står för ytskikt.
 
Ja hoppas din fb hjälper dig å inte dummer ut badrummet pga av ålder , men de bör de inte göra
 
Hej, Har fått avslag från försäkringsbolaget pga av avsaknad av tätskikt vid tvättmaskinsavlopp samt bristfälligt tätskikt vid toalettavlopp.

Vad jag förstår så går tätskiktet inte upp tillräckligt på rören som sticker upp ur golvet

Är det helt kört att få något på försäkringen då?

Ps Röret till tvättmaskinsavloppet är av någon anledning avsågat på bilden, jag kan lägga till att det var en spricka i det röret pga att tvättmaskinen tryckts mot väggen. Det finns dock ingen bild på det i rapporten. Ds
 
  • Närbild på ett skadat mörkt kakelgolv med ett uppbrutet hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kakel, trasiga delar och gammal smutsig silikon runt en avloppsröröppning i en dusch eller badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hittade en bild på röret innan det sågades av eller togs bort, sprickans syns nere vid golvet.
 
  • Rör sticker upp genom golv, gul handsk läggs ovanpå, rör ser gammalt och skadat ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att det ska täckas av försäkring ska det vara byggt fackmässigt. Du kan testa att överklaga.

Vet du när badrum är byggt? Om ja så kolla upp de då gällande reglerna. Har du fått Bkr intyg? Kan du kravställa mot ett företag?
 
Jag ser inget uppenbart fel, varken vid toaavloppet, eller TM avloppet. Man kan ju tänka sig att vatten har läckt ut genom sprickan i röret, men den är ovanför tätskiktet, så det skall inte ge problem.

Möjligen en fråga om vad det är man ser sticka upp på toaavloppet. Det gråa är ju den rollade gummimassan i tätskiktet. Men det skall finnas en rörmanshett runt röret, "aremring". Som kanske borde synas. Möjligt att den saknas helt. I så fall kan det ha blivit sprickor i fogen mot tätskiktet där röret går igenom, under klinkers.
 
H hempularen skrev:
Jag ser inget uppenbart fel, varken vid toaavloppet, eller TM avloppet. Man kan ju tänka sig att vatten har läckt ut genom sprickan i röret, men den är ovanför tätskiktet, så det skall inte ge problem.

Möjligen en fråga om vad det är man ser sticka upp på toaavloppet. Det gråa är ju den rollade gummimassan i tätskiktet. Men det skall finnas en rörmanshett runt röret, "aremring". Som kanske borde synas. Möjligt att den saknas helt. I så fall kan det ha blivit sprickor i fogen mot tätskiktet där röret går igenom, under klinkers.
Borde det inte vara en manschett/tätskikt upp 40mm (så ca 20mm upp) upp på röret? Kan det inte vara avsaknad av den, alt att den inte går tillräckligt högt att det är anledningen till att det döms som det gör?
 
H
S skidaren skrev:
Hej, Har fått avslag från försäkringsbolaget pga av avsaknad av tätskikt vid tvättmaskinsavlopp samt bristfälligt tätskikt vid toalettavlopp.

Vad jag förstår så går tätskiktet inte upp tillräckligt på rören som sticker upp ur golvet

Är det helt kört att få något på försäkringen då?

Ps Röret till tvättmaskinsavloppet är av någon anledning avsågat på bilden, jag kan lägga till att det var en spricka i det röret pga att tvättmaskinen tryckts mot väggen. Det finns dock ingen bild på det i rapporten. Ds
Vem har gjort badrummet? Är det något som föreningen har gjort eller tidigare ägare?
 
H HEM2121 skrev:
Vem har gjort badrummet? Är det något som föreningen har gjort eller tidigare ägare?
Tidigare ägare för ca 12 år sedan
 
H
S skidaren skrev:
Tidigare ägare för ca 12 år sedan
Ok! Hur länge sedan var det ni köpte? Dolt fel? Vad stod det i köpehandlingarna om badrummet? Renoverat badrum, våtrumsintyg fanns inte antar jag? Hantverkaren går fri eftersom det är över 10 år sedan.
 
H HEM2121 skrev:
Ok! Hur länge sedan var det ni köpte? Dolt fel? Vad stod det i köpehandlingarna om badrummet? Renoverat badrum, våtrumsintyg fanns inte antar jag? Hantverkaren går fri eftersom det är över 10 år sedan.
Vi köpte 2014 så det känns tyvärr preskriberat
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tyvärr är det nog kört gällande ersättning från ditt FB. För 12 år sedan gällde istortsett samma regler som idag, gällande badrum. Avsaknad av tätskikt, respektive brisfälligt tätskikt är ett av de största felen du kan ha. Det kan inte ses som en liten miss, man gjorde, eller något som råkades glömmas.
Om det nu inte är så att det enbart är manschetterna som saknas. Då skulle du kunna ha en chans. Om allt annat bra ut iallafall.
 
Claes Sörmland
Så nuvarande gissning av skadeorsak är att eftersom det saknas rörmanschetter och att det kan ha droppat vatten ut från sprickan i tvättmaskinsavloppet så kan det ha krupit längs röret förbi tätskiktet? Eller?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om tätskiktet har läckt så stämmer ju detta. Att tätskikt läcker är inte i enlighet med branschreglerna. Branschreglerna är skrivna på ett mycket detaljerat sätt så att du som konsument inte ska kunna försäkra dig mot vattenskador. Det som du vill försäkra dig mot är ju egentligen byggfusk och det går inte, du som konsument står för hela risken och försäkringsbolaget skrattar hela vägen till banken.
Vad är detta för struntprat. Möjligen skrivet av en amatör som har svårt att följa enkla anvisningar. Det finns förvisso många regler. Men det är ju inga som helst konstigheter att bygga ett badrum som uppfyller branschreglerna. Är branschreglerna uppfyllda, bråkar inte heller Försäkringsbolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.