H
Tack för alla svar och tips. Jag tror jag skippar alternativet att byta hus
 
Fulkemisten
MathiasS MathiasS skrev:
Gräva ur och lägga isolering och golvvärme i källaren är det bästa vi gjort för klimatet i detta hus....
Jo. Alltså, det blir sån sjuk skillnad precis som du säger. Sänkte mitt radonvärde till en femtedel också. Inte för att det var farligt högt innan, typ 150, men trettio är bättre. Inte är det särskilt dyrt för vad man får heller. Jag nästan dubblerade min användbara boyta (i alla fall utanför papperet) för en i sammanhanget anspråkslös summa. I alla fall då jag var beredd att hugga i lite.
Att byta hus är troligen krångligare om man tar in alla komponenter det medför i beräkningen, ibland kanske direkt olämpligt med hänsyn till var och ens situation. Som vanligt med fastigheter så är det till sist läget, läget och läget som är viktigast.
 
  • Gilla
henryry och 1 till
  • Laddar…
H henryry skrev:
Det verkar vara så man gjort här. Betyder det att det är meningslöst att gräva ur och isolera under golvet? För då kan väl vatten nå upp den höjd som dränrören ligger på? Och om jag då lägger EPS eller pordrän under huset, kommer de ligga blött?
du har korrekt dränering om du har den utförd enligt figuren från porodrän!
Dräneringsröret ska ligga i botten på schackten för sulan och omges med singel och markduk!
Det är riktigt att i lera får man inte dränera djupare än där singeln till sula och platta börjar!
Förstår man inte så riskeras sättningar i huset!
Du har inte detta problem

När du bilar ut golvet så är det viktigt att inte underminera grundmuren samt veta hur bärigheten på innerväggar är!
Du kan om du behöver gå djupare än yttre dränering men då måste du gjuta under huset och prata med markkonsult konstruktör för att inte riskera ras!
Vattenförande lera vill man gärna ha huset på pålar ner till berg
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
Exakt, då bygger man en tät ”båt” som flyter i grundvattnet. Men inte så stor och djup så den lyfter hela kåken.
Tyvärr så är det få av dessa dräneringsfirmor som har någon form av civilingenjörsutbildad geotekniker anställd. Men dom är så klart bra på annat som att köra grävmaskin och fixa en ny dränering. Men där tar oftast kompetensen slut.
 
H
B byggarätt skrev:
du har korrekt dränering om du har den utförd enligt figuren från porodrän!
Dräneringsröret ska ligga i botten på schackten för sulan och omges med singel och markduk!
Verkar det ligga rätt då? När du ser på bilderna alltså, eller borde man gått djupare?

B byggarätt skrev:
När du bilar ut golvet så är det viktigt att inte underminera grundmuren samt veta hur bärigheten på innerväggar är!
Du kan om du behöver gå djupare än yttre dränering men då måste du gjuta under huset och prata med markkonsult konstruktör för att inte riskera ras!
Vattenförande lera vill man gärna ha huset på pålar ner till berg
Ska ta kontakt med en konstruktör innan jag drar igång så att jag inte underminerar grundmuren. Jag förstår inte vad du menar med att gjuta under huset, men det kan nog konstruktören förklara. Tack för hjälpen.
 
H henryry skrev:
Verkar det ligga rätt då? När du ser på bilderna alltså, eller borde man gått djupare?


Ska ta kontakt med en konstruktör innan jag drar igång så att jag inte underminerar grundmuren. Jag förstår inte vad du menar med att gjuta under huset, men det kan nog konstruktören förklara. Tack för hjälpen.
Dräneringen ligger rätt på ditt gamla hus.
I stället för att kosta på en dyr konstruktör så föreslår jag att du bilar ett hål i plattan i källaren och gräver ner minst till den nivå som du ämnar gräva ur och helst minst en halvmeter till.
Blir det ingen vattenyta i hålet så är det inga problem, då är grundvattnet lägre. Skall du gräva ur så gräv inte brantare än 1:1 helst 1:1,5 i lutning från sulans underkant in mot källaren. Då är du på den säkra sidan.
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
H
GoC GoC skrev:
Dräneringen ligger rätt på ditt gamla hus.
I stället för att kosta på en dyr konstruktör så föreslår jag att du bilar ett hål i plattan i källaren och gräver ner minst till den nivå som du ämnar gräva ur och helst minst en halvmeter till.
Blir det ingen vattenyta i hålet så är det inga problem, då är grundvattnet lägre. Skall du gräva ur så gräv inte brantare än 1:1 helst 1:1,5 i lutning från sulans underkant in mot källaren. Då är du på den säkra sidan.
Grävde en liten grop idag, kanske 30 cm mitt i rummet för att se hur jorden var. Den var fuktig, men inte någon tillstymmelse till vattenyta. Kan återkomma med bilder imorgon! Jag förstår inte hur grunden är gjord i mitt hus, det är oklart för mig hur jag ska göra när jag gräver nära väggen, därför kanske en konstruktör kan hjälpa mig? Tack för all hjälp :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
H henryry skrev:
Verkar det ligga rätt då? När du ser på bilderna alltså, eller borde man gått djupare?


Ska ta kontakt med en konstruktör innan jag drar igång så att jag inte underminerar grundmuren. Jag förstår inte vad du menar med att gjuta under huset, men det kan nog konstruktören förklara. Tack för hjälpen.
När du isolerar det utgrävda golvet så lägger du markduk i botten sedan porodrän och Lecakulor och som kapilärbrytande då de isolerar samtidigt och EPS sedan fuktspärr gjutning med golvvärme!

Om du vill ha extra säkerhet mot fukt under golvet kan du lägga en dräneringsslang inne och pumpgrop men då måste du vara noggrann så att lägsta pumpnivån inte ligger under yttre dräneringen
 
Redigerat:
H henryry skrev:
Grävde en liten grop idag, kanske 30 cm mitt i rummet för att se hur jorden var. Den var fuktig, men inte någon tillstymmelse till vattenyta. Kan återkomma med bilder imorgon! Jag förstår inte hur grunden är gjord i mitt hus, det är oklart för mig hur jag ska göra när jag gräver nära väggen, därför kanske en konstruktör kan hjälpa mig? Tack för all hjälp :)
Självklart är jorden fuktig. Gräv djupare :)
Ett gammalt hus så är det grävt en grop, kanske lite grus påfyllt, ingen tvättad singel eller sådant påfund utan helt vanligt ”naturgrus”. Uppe på detta så är en platta gjuten, kanske en armerad kantbalk, och väggarna uppmurade med betonghålsten eller massiva gjutna i dålig betong. Under plattan har du samma fuktighet som om du gräver en grop i gräsmattan. Normal markfukt RH100%.
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
S Smeds skrev:
Ska dränera snart och blev lite fundersam efter att ha läst denna tråd och fått en beskrivning av företaget på vad de ska göra: [länk]

Kommer de gräva för djupt om de följer denna enkla beskrivning skaviskt? Huset är från 64
Din länk gick inte läsa för mig!
Regeln är att schakten vid omdränering ska vara lika djup som grundläggningen inte djupare!
DET beror på vilken typ av markförhållanden du har och om huset står på berg helt eller delvis
Ska du bila ur och isolera så bör du ha konstruktör
 
S Smeds skrev:
Ska dränera snart och blev lite fundersam efter att ha läst denna tråd och fått en beskrivning av företaget på vad de ska göra: [länk]

Kommer de gräva för djupt om de följer denna enkla beskrivning skaviskt? Huset är från 64. Alla beskrivningar man hittar för dräneringar anger ju att man ska lägga rören en bit under plattan.
Se bilden tidigare i tråden här om porodrän den är korrekt
 
Nu bör länken gå att klicka på. Första punkten är iallafall att: Schaktning till 10 cm under bottenplattan
 
S Smeds skrev:
Nu bör länken gå att klicka på. Första punkten är iallafall att: Schaktning till 10 cm under bottenplattan
Det är riktigt om kapilärbrytande gruslagret tar slut där!
 
Men om det är så att plattan ligger direkt på jord/leran (kan den det?) bör man inte gräva 10 cm under. Firman vi funderar på att ta in anger på offerten "Certifierade av Fuktspärr Teknik AB" vilket borde betyda att de känner till hur man bör gå tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.