H
C C.Lundin skrev:
Gör den det verkligen? I exemplet där är det ju en bottenplatta det handlar om och ingen sula.
 
  • Sektionsritning av en dräneringskonstruktion med Pordrän-skiva, isolermaterial, och marklutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henryry skrev:
Alright jag trodde man ledde bort så mycket vatten att det som blev kvar aldrig kunde sugas upp så långt
H henryry skrev:
Alright jag trodde man ledde bort så mycket vatten att det som blev kvar aldrig kunde sugas upp så långt
Jo då åtskilliga meter beroende på jordart. Sök på kapillaritet eller kapillär lyfthöjd i jord.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
De verkar ha bristfälliga kunskaper i geoteknik på Pordrän, eller i alla fall om äldre byggnadsteknik.
 
Fulkemisten
J justusandersson skrev:
De verkar ha bristfälliga kunskaper i geoteknik på Pordrän, eller i alla fall om äldre byggnadsteknik.
Hur tänker du? Jag litar på dina kunskaper i byggnadsteknik. :)
 
Ta illustrationen i inlägg #16 som exempel. Om det nu rör sig om en sula som är gjuten direkt på oschaktad lera är placeringen av dräneringen direkt olämplig. Alternativt är de slarviga med sina illustrationer. Jag vet inte vilket som är värst.
 
Fulkemisten
Jo. Onekligen. Hur tänker du att den borde placeras? De har haft den här beskrivningen länge. Så även isodrän, fast de hävdar väl att dräneringsröret ska ligga under yttre lagret skivor?
 
Excel
J justusandersson skrev:
Ta illustrationen i inlägg #16 som exempel. Om det nu rör sig om en sula som är gjuten direkt på oschaktad lera är placeringen av dräneringen direkt olämplig. Alternativt är de slarviga med sina illustrationer. Jag vet inte vilket som är värst.
Har du källa på detta?
 
Excel Excel skrev:
Har du källa på detta?
Det är ytterst olämpligt att dränera bort vatten i marken på en ”oschaktad” grund. Det leder ofelbart till sättningar då vattnet är en viktig beståndsdel i en jordarts bärförmåga.
Bilden visar en modern grundläggning där man schaktar ner en halvmeter under underkant platta/kantbalk och ersätter med makadam.
Då ligger dräneringen rätt. Den skall ligga uppepå befintlig mark. Men inte riskera bärigheten i den orörda jorden.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Om sulan ligger på oschaktad mark bör dräneringens underkant vara i nivå med sulans underkant.

Det är grundläggande geoteknik. Det framgår också av avsnitten om geokonstruktioner i äldre byggnormer. Det står säkert i BBR och EKS också fast jag har inte kollat det.

Edit: @GoC uttryckte det mycket bättre än jag i föregående inlägg!
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Så här skriver Isodrän i sin anvisning:

Undantag från dräneringsdjup görs när byggnaden är grundlagd på ... ... träpålar. ... rustbädd av trä. ... ställen där grundvattennivån inte får sänkas med hänsyn till omgivande bebyggelse. ... lermark som kan ge sättningar vid dränering. ... berg som kan vara ett hinder. Jämför figur 11 samt typritning 3 sidan 15.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så här skriver Isodrän i sin anvisning:

Undantag från dräneringsdjup görs när byggnaden är grundlagd på ... ... träpålar. ... rustbädd av trä. ... ställen där grundvattennivån inte får sänkas med hänsyn till omgivande bebyggelse. ... lermark som kan ge sättningar vid dränering. ... berg som kan vara ett hinder. Jämför figur 11 samt typritning 3 sidan 15.
Exakt, detta verkar dock många missa att läsa.
Det bygger ju på att man har genomfört en geoteknisk undersökning med analyserade prover från marken under den gamla plattan/sulan innan man ger sig på att dränera ett gammalt hus. Säkraste är då att alltid lägga dräneringen i samma nivå som den gamla och aldrig under ”orörd” marknivå.
 
H
GoC GoC skrev:
Exakt, detta verkar dock många missa att läsa.
Det bygger ju på att man har genomfört en geoteknisk undersökning med analyserade prover från marken under den gamla plattan/sulan innan man ger sig på att dränera ett gammalt hus. Säkraste är då att alltid lägga dräneringen i samma nivå som den gamla och aldrig under ”orörd” marknivå.
Det verkar vara så man gjort här. Betyder det att det är meningslöst att gräva ur och isolera under golvet? För då kan väl vatten nå upp den höjd som dränrören ligger på? Och om jag då lägger EPS eller pordrän under huset, kommer de ligga blött?
 
H henryry skrev:
Det verkar vara så man gjort här. Betyder det att det är meningslöst att gräva ur och isolera under golvet? För då kan väl vatten nå upp den höjd som dränrören ligger på? Och om jag då lägger EPS eller pordrän under huset, kommer de ligga blött?
För mig så framstår det som helt bortkastat att genomföra en sådan enorm operation. Så klart har man behov av större bostadsyta och ämnar inreda källaren som har för låg takhöjd för en invändig isolering så kanske..
Räcker takhöjden så är det betydligt enklare att lägga golvplaton, frigolit och golv uppe på det.
Men min ståndpunkt är att denna dränerings och isoleringshysteri som råder är fullkomligt onödig. Ett gammalt hus är byggt utifrån principen att grundmuren är tät på utsidan och golvet inte alls.
Men det är jag det.

Men att det är fuktigt i marken är ju inte ett tecken på vart grundvattennivån är.
Så planerar du gräva ut källaren så är första åtgärden att kolla vart grundvattennivån är, den kan vara flera meter under dräneringens nivå.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Gräva ur och lägga isolering och golvvärme i källaren är det bästa vi gjort för klimatet i detta hus....:)

Vill man använda ett hus på annat sätt än det var tänkt från början så får man kämpa lite, så enkelt är det.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Gräva ur och lägga isolering och golvvärme i källaren är det bästa vi gjort för klimatet i detta hus....:)

Vill man använda ett hus på annat sätt än det var tänkt från början så får man kämpa lite, så enkelt är det.
Så är det :) Och oftast finns det ju inte plats att isolera på insidan då takhöjden är för låg i källaren i gamla hus. Men är man bara ute efter att fixa klimatet finns ju betydligt enklare åtgärder, är ju bara att täta, och ha en bra ventilation.
Men komforten och användningsområdet håller jag med om.
Alternativet är att köpa sig ett annat hus som fyller de behov man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.