Apropå det där med mögel och ventilation. Jag hade ett badrum med korrekta tätskikt där ventilationen saknades, men som vi var tvungna att använda ändå. Det tog inte lång tid förrän det uppstod en missfärgning ovanför duschen. Och när jag väl fick dit ventilationen så försvann givetvis alla problem med en gång.
 
Fönstret står öppet och ventilerna får vi inte göra något med. Vi kan INTE leva med mögel, det är farligt och skadligt och ingen merkostnad eller peng kan jämföras med någons hälsa. Golvbrunnen ser enligt rörmokare som var här och tittat att vara orsaken till skadan. De har aldrig bytt ut den och enligt stadgarna är det deras ansvar. Vi har blivit nekade att renovera, vi har blivit nekade alla lösningar som går. En budgetlösning fungerar tyvärr inte då möglet och fuktet måste saneras och torkas ut. Jag trycker inte att det vi ber om är orimligt med tanke på att andra har fått göra det. Det är inte ett problem att förbereda stammen, det har flera rörmokare också konstaterat. Det enda vi har begärt är att de står för sin part. Och vägrar de ska de åtminstone låta oss anlita en annan firma som gör jobbet hos oss.

Ursäkta alla felstavningar. Skriver från min telefon!
 
BirgitS
Redigerat:
SAWA skrev:
Fönstret står öppet och ventilerna får vi inte göra något med. Vi kan INTE leva med mögel, det är farligt och skadligt och ingen merkostnad eller peng kan jämföras med någons hälsa. Golvbrunnen ser enligt rörmokare som var här och tittat att vara orsaken till skadan. De har aldrig bytt ut den och enligt stadgarna är det deras ansvar. Vi har blivit nekade att renovera, vi har blivit nekade alla lösningar som går. En budgetlösning fungerar tyvärr inte då möglet och fuktet måste saneras och torkas ut. Jag trycker inte att det vi ber om är orimligt med tanke på att andra har fått göra det. Det är inte ett problem att förbereda stammen, det har flera rörmokare också konstaterat. Det enda vi har begärt är att de står för sin part. Och vägrar de ska de åtminstone låta oss anlita en annan firma som gör jobbet hos oss.

Ursäkta alla felstavningar. Skriver från min telefon!
Jag förstår din frustration, och vi här är på din sida och tycker som du ;)

Det förefaller som du uttömt alla vägar framåt utom att gå till domstol. Du verkar också helt övertygad om att ni har rätt, så det är väl egentligen inte så mycket annat att göra, än att ta detta till domstol.
 
BirgitS skrev:
Vad stödjer sig styrelsen på när de säger att ni inte får reparera?
Skrevs det inte här i våras om något fall där en domstol kommit fram till att styrelsen inte kunde neka en medlem att riva en bärande vägg?

Tillägg: Här är debattartikeln i DN: [länk]

Hej, de har egentligen inga bra argument. Och vi får inga bra försklaringar heller. De svarar ju inte på oss :/
 
thomasx skrev:
Jag förstår din frustration, och vi här är på din sida och tycker som du ;)

Det förefaller som du uttömt alla vägar framåt utom att gå till domstol. Du verkar också helt övertygad om att ni har rätt, så det är väl egentligen inte så mycket annat att göra, än att ta detta till domstol.
Tack, jag vet inte men jag vet inte om jag har rätt men jag tycker det är orättvist att de särbehandlar oss och vägrar ha en konversation eller ens försöka hitta en lösning. :(
 
SAWA skrev:
Tack, jag vet inte men jag vet inte om jag har rätt men jag tycker det är orättvist att de särbehandlar oss och vägrar ha en konversation eller ens försöka hitta en lösning. :(
Det är kanske därför det känns som att punkten är nådd, där man antingen accepterar läget, eller skiter i föreningen och renoverar för egen kostnad så att de kan göra stambyte utan att riva ut erat badrum, eller tar det hela till domstol.

Lite beroende på vilken väg man går kan det vara läge att ta lite juridisk rådgivning först.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ursäkta att mitt tyckande går emot TS men jag tycker att ni tar lite för lätt på ert eget ansvar. Ni har faktiskt försatt er i situationen på egen hand genom att inte kolla upp läget innan köpet. När ni upptäcker att badrummet inte fungerar i det avseende som ni ansvarar för så vill ni att andra ska hjälpa er ur problemet. Min rekomendation är att ni agerar mer konstruktivt, och ser över de förslag på lösning som diskuterats i tråden nämligen ventilation och duschkabin, till dess stambytet görs.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BerraBo skrev:
Ursäkta att mitt tyckande går emot TS men jag tycker att ni tar lite för lätt på ert eget ansvar. Ni har faktiskt försatt er i situationen på egen hand genom att inte kolla upp läget innan köpet. När ni upptäcker att badrummet inte fungerar i det avseende som ni ansvarar för så vill ni att andra ska hjälpa er ur problemet. Min rekomendation är att ni agerar mer konstruktivt, och ser över de förslag på lösning som diskuterats i tråden nämligen ventilation och duschkabin, till dess stambytet görs.
Det där tycker jag var opåkallat. TS tar ju ansvar för situationen och vill åtgärda de problem de ställts inför, det är föreningen som stoppar huvudet i sanden.

För övrigt kan ventilation inte ordnas utan ingrepp i fastigheten och en duschkabin kräver fortfarande ett golvavlopp samt orsakar fukt som kondenserar på väggar m.m. vid dusch.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
BerraBo skrev:
Ursäkta att mitt tyckande går emot TS men jag tycker att ni tar lite för lätt på ert eget ansvar. Ni har faktiskt försatt er i situationen på egen hand genom att inte kolla upp läget innan köpet. När ni upptäcker att badrummet inte fungerar i det avseende som ni ansvarar för så vill ni att andra ska hjälpa er ur problemet. Min rekomendation är att ni agerar mer konstruktivt, och ser över de förslag på lösning som diskuterats i tråden nämligen ventilation och duschkabin, till dess stambytet görs.

På vilket sätt tar vi inte vårt ansvar? Dels rådgjorde vi med styrelsen innan vi flyttade de in, de sa att stambyte skulle vara klar inom 1-2 år därför tänkte vi inte mer på det. När vi tittade på lgh var det ingen idé att göra en besiktning eftersom vi redan visste att det skulle renoveras. Det vi inte visste då var att badrummet var fuktskadat och att mögel spred sig. Så fort vi upptäckte detta tig vi kontakt med styrelsen för att åtgärda problemet, styrelsen VÄGRADE låta oss göra något och menade att det inte var akut. Efter flera samtal, mail, pengar, besiktningar m.m har vi inte nått någon framgång. Det har nu gått över ett år sedan denna skada upptäcktes och vi har fortfarande inte fått tillstånd att göra något. De vill att vi väntar ytterligare 3-4 år. Det krävs att man har deras tillstånd t för att byta tex golvbrunn, ansvaret ligger inte enbart på mig, då har du inte läst bostadsrättslagen. I våra stadgar står det tydligt att de ansvarar för allt fram till tätskikt men om det nu är golvbrunnen eller rör som rostat och vi inte får tillstånd att gå in och åtgärda detta eller styrelsen inte vill ta sitt ansvar, vad mer kan vi göra? Kasta bort 250 tkr som det skulle kosta att åtgärda detta för att vi har en inkopetent styrelse med amatörer som inte kan se längre än sin näsa? Vi har försökt, vi har tom sagt att vi kan stå för hela kalaset, dvs de slipper en kostnad, ifall de kan lova att man inte behöver bryta upp badrummet, därför att det inte är rimligt att någon ska behöva betala så mycket på så kort tid. Varför ska vi inte ersättas men några andra? Varför får några grannar renovera men inte vi? Vi får inte ens byta köket som även det är original. Har du hört något sjukare?

Som sagt har vi tagit in flera fackmän som tittat på diverse lösningar och det finns inga för att skadan är gammal och beror på dåligt underhållen fastighet. De har aldrig stambytt eller bytt golvbrunn (på nästan 70 år)?? Nej om jag som bostadsrättshavare har försökt kontakta styrelsen och hitta en rättvis lösning utan svar eller framgång kan det inte vara så att jag inte försökt ta ansvar? Jag förstår inte hur du resonerar?
 
thomasx skrev:
Det där tycker jag var opåkallat. TS tar ju ansvar för situationen och vill åtgärda de problem de ställts inför, det är föreningen som stoppar huvudet i sanden.

För övrigt kan ventilation inte ordnas utan ingrepp i fastigheten och en duschkabin kräver fortfarande ett golvavlopp samt orsakar fukt som kondenserar på väggar m.m. vid dusch.
Det är okay att tycka olika. Jag tycker att inläggen från TS andas mycket offer beroende på omständigheter och ovilja från andra. Lite konstruktivt tänkande för att undvika problemet och större förståelse för motpartens agerande skulle säkert ge ett bättre klimat i både badrum och kontakten med brf.
 
Duschkabin är f.ö inte något vi kan installera då golvet under badkaret inte är plant.
 
BerraBo skrev:
Det är okay att tycka olika. Jag tycker att inläggen från TS andas mycket offer beroende på omständigheter och ovilja från andra. Lite konstruktivt tänkande för att undvika problemet och större förståelse för motpartens agerande skulle säkert ge ett bättre klimat i både badrum och kontakten med brf.

Hur menar du då? Klart jag är ett offer, har kämpat med att hitta lösningar i över ett år, flera timmar i veckan har gått åt att kontakta styrelsen utan framgång. Klart man blir frustrerad. De är f.ö inte särskilt omtyckta. De håller en väldigt otrevlig ton i sina samtal och anser att man ska flytta så fort något inte passar....??

Hur ska jag ha förståelse för motparten när de särbehandlar folk och tillåter vissa att göra detta men inte oss, vi har två små barn som är sjuka pga detta och även min sambo (vingar läkarintyg). Det känns personligt och de har inte kunnat ge en enda god förklaring till varför vi inte får åtgärda detta. Inte alls. Den enda förklaringen är att det ska stambytas så småningom. Bokstavligen talat.
 
SAWA skrev:
På vilket sätt tar vi inte vårt ansvar?
..........
Varför ska vi inte ersättas men några andra? Varför får några grannar renovera men inte vi? Vi får inte ens byta köket som även det är original. Har du hört något sjukare?

Som sagt har vi tagit in flera fackmän som tittat på diverse lösningar och det finns inga för att skadan är gammal och beror på dåligt underhållen fastighet. De har aldrig stambytt eller bytt golvbrunn (på nästan 70 år)?? Nej om jag som bostadsrättshavare har försökt kontakta styrelsen och hitta en rättvis lösning utan svar eller framgång kan det inte vara så att jag inte försökt ta ansvar? Jag förstår inte hur du resonerar?
Tror att du allvarligt ska tänka över er situation som du beskriver den. Ta ett djupt andetag!
Är det verkligen så att ni inte får åtgärda akuta problem? Får ni inte renovera köket?
Är det så? Dokumentera och driv det professionellt med besiktningsman och skriftliga svar.
Mitt intryck är att ni upplevs som gnällspikar och styrelsen tycker att ni är omöjliga att diskutera med.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
SAWA skrev:
Duschkabin är f.ö inte något vi kan installera då golvet under badkaret inte är plant.
Tänk konstruktivt.
Går det inte att lösa?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.