Hej HeadQuaker. Hur kom ni fram till detta? Vi har också krypgrund men den är torr och fin (som det ser ut). Kan det inte lika gärna vara luft som kommer in genom väggarna där diffusionsspärren inte tätar riktigt?
 
  • Gilla
Carina Nyh
  • Laddar…
Hej allihopa, ett tag sedan jag skrev här. Vi har installerat en sorptionsavfuktare, efter det mådde jag jättebra i några månader under vintern, dock när det blev varmare ute så kom nysningarna tillbaka. Då tog jag hit en man som kontrollmätte ventilationen. Vi hade 49 liter som frånluften drog ut. Han mätte även hur mycket våra Fresh 90 släpper in, det var ca 5 liter / st. Vi har sju stycken sådana, dvs 35 liter in, 49 liter ut. Då skapas ett stort undertryck inne i huset. Han som mätte ventilationen ansåg att man behövde inte ha knappt någon, eller ens om någon alls, undertryck i ett hus med endast frånluft. Med ett sådant undertryck drar man in partiklar från byggmaterial direkt in i huset. Eftersom huset var ganska nybyggt var det ännu större anledning att inte ha så stort undertryck. Vi kom fram till att skapa två nya inventiler, en i stora sovrummet och en i vardagsrummet. Sovrummet eftersom en vuxen behöver 4 liter luft och vi är två som sover där, dvs från 5 till 10 liter. En i vardagsrummet eftersom det är där vi oftast är alla tillsammans. Arbetet kommer att göras på tisdag nästa vecka, vi håller tummarna på att detta löser problemen.
 
Gillar att sådana här trådar följs upp!

Hur mäter en in- resp. utluft?
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
De har en slags tratt som de trycker mot in- och utkanalerna. Med den mäter man luftflödet.

Vad vi märkt är att vädret ute påverkar luften inne, det har nog med lufttrycket att göra.
 
Absolut! Hoppas att det blir bättre när det blir andra värden på flödena!
 
Hej alla,
har nu fått två nya inkanaler, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Efter att dessa monterades hittades ett fel vid installationen av fjärrvärmen. När man drog in rören till tvättstugan så glömde man att isolera hålen till dessa två rör. Det blåste alltså rakt in från båda dessa och orsakade förmodligen en obalans i ventilationen då utkanalerna finns i tvättstugan och i köket ca 3 meter bort.
Hur vi kom på detta, joo, ett av rören läckte och vatten från fjärrvärmen fyllde isoleringen runt röret tills den var mättad. Nu har vatten runnit i väggen och orsakat en vattenskada. Detta ska börja torkas nästa vecka när vi reser bort. Efter att läckaget hittades fyllde jag hålet med en plastpåse och vi alla slutade att nysa direkt. Förmodligen kunde även isoleringen som var blöt orsakat en allergireaktion men det är bara spekulationer. Nu är vi alla optimistiska, vi tror att vi äntligen får en punkt i detta.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Sådär hade dom som gjort bergvärmen hos min mor gjort. Inte isolerat genomföringen så att det kondenserade i isoleringen och asfaltsboarden möglade.
 
Nu har de varit och rivit upp hela tvättstugan, blir nya mattor och tapeter. Allt fuktigt är borttaget. Passar på att göra om tvättstugan nu när allt är borta. Köper nya skåp och ändrar lite. Energibolaget som drog fram rören kommer förmodligen att betala alla kostnader förutom de extra jag gör.
 
Alla problem är över! Vi har nu riktigt bra luft hemma. Inga nysningar, skönt att andas.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Glömt att skriva hur det blev men nu är tvättstugan riktigt fin. Bra isolerad genomföring. Inga kostnader som självrisk eller så. Gjorde samtidigt om tvättstugan.

En före och efter bild.

Före-och-efter-bilder av en renoverad tvättstuga, första bilden mer spartansk och andra mer modern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Modino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.