@öringen. Hehe. Gillar att du står på dig :)
 
Hur ser det ut i rören för tillluften då? Ta bort ett don, sätt en trasa på en pinne och se vad du får med dej ut.
 
Hej Pelle! De ser helt OK ut. Jag har dammsugit några av dem det är ju rätt stora Fresh-venitler. Däremot var filtren jag bytte ut nästan helt igensatta. Kan inte varit bytta på väldigt länge....
 
Om snort håller i sig, Prova med mögelspormätning, runt jan/feb borde normala bakgrundsvärden vara låga och proven tillförlitliga.
 
OK. tack "Villa vista". Nån som vet vad det kan kosta?
 
Vet ej men gissar på ca 5000 - 10 000 kr, Provanalysen kostar säkert runt 2 - 4000 kr, provningsman som skall ta prover tar säkert runt 4 - 8 timmar.
Prova att ringa försäkringsbolaget, de kanske har avtal och riktlinjer för förebyggande hantering kring mögel. alt kan rekommendera firma.
 
Det där med mögelhund är att betrakta som bondfångeri. Kortfattat bygger affärsidén på att aktivera kundens hemförsäkring.
 
Jag hade nog också väntat ett tag och inte förhastat mig, absolut inte med något som kostar tusentals kronor.

Vill du ändå göra något, så ta klassiska luktprover med textil. Kostar inget och då får du en verifiering på om du har en luktkälla i huset, t.ex. i tvättstugan. Man blir ju luktblind om man bor i ett smittat hus och märker därmed ingen lukt själv.

Tvätta en bit tygstycke på 90 grader, utan parfym dvs ej tvätt- eller sköljmedel. Häng upp tyget eller tygerna i närheten av där det skulle kunna vara en tänkbar mögelhärd. Låt tygerna hänga uppe i en 10-14 dagar iaf och stoppa sedan ner dem i en plastpåse/kasse, se till o försluta dem väl. Ta med påsarna med tygproverna till ett neutrat ställe, t.ex. jobbet. Låt dem ligga där ytterligare någon dag i påsen och öppna sedan o lukta ner i påsen.

Som flera har sagt så kan årstiden i sig påverka, men också olika material i huset eller övriga allergier.
 
Tack shadowfire! Jag ligger lågt ett tag. Återkommer i Januari-Februari!
 
Mögelhund är bara lurendrejeri... Visst hittar den en möglig macka i en ryggsäck men med så många olika mögelsorter det finns (och många ofarliga) kan hunden inte känna till alla...
De flesta (men inte all) "farliga" mögelsorter luktar distinkt med en lukt som sätter sig i kläder och möbler. Som beonde i ett "mögelhus" blir man imun mot lukten efter ett tag och känner den inte länge. Dock känner andra den tydligt...
Om du misstänker tvättstugan kan du göra ett eget lukt-test. Lägg en ren handduk i tvättstugan och stäng ventilationen och dörren över natten. Få dit någon bekant eller släkting som inte bor/vistas i huset dagligen och se till så denna person inte går in i huset vid besöket utan väntar ute. Lägg handduken i en plastpåse och knyt fast och ta ut påsen till personen utanför och be denna lukta på handduken.
Tänk på att det inte ska vara en gammal sunkig handduk, fungerar förstås med en t-shirt eller annat tyg men bomull ska det vara!
 
Vilken typ av fasad har du på huset?

Det är väl inte enstegstätad? :mad:
 
Hej! Det enda rummet som luktar konstigt är ett sovrum. Där är det däremot en massa nya IKEA-möbler som luktar starkt. Jag är rätt säker på att det inte fins några andra dofter i huset men det är klart att vi kan testa ovanstående tips. Jag tänkte faktiskt göra egna mögelsporstest :) Fick ide´n när osten i kylen möglade så lätt. Vilket också kan vara en idikation på mögel i huset, eller? Det är däremot grön-mögel. Kanske inte samma mögel man har i ett hus? Hur som helst borde man ju kunna samla eget damm från olika delar av huset och smeta ut på ost-bitar som man sedan håller fuktiga. Borde funka som en grov indikation på om och var det finns mögel....och hur mycket.
 
Modino skrev:
Jag tänkte faktiskt göra egna mögelsporstest :) Fick ide´n när osten i kylen möglade så lätt. Vilket också kan vara en idikation på mögel i huset, eller? Det är däremot grön-mögel. Kanske inte samma mögel man har i ett hus? Hur som helst borde man ju kunna samla eget damm från olika delar av huset och smeta ut på ost-bitar som man sedan håller fuktiga. Borde funka som en grov indikation på om och var det finns mögel....och hur mycket.
Detta var, måste jag säga, en udda mögeltest.

Hur hade du tänkt att utvärdera detta. Ost har ju en benägenhet att mögla även i ett friskt hus :cool:
 
Haha. Ingen aning. Bara värt att testa :)
Skämt åsido. Jag har ingen aning om vad resultatet blir. Det kanske inte kommer att fungera alls. Eller så gör det det? Vi får se... Får man ett utslag eller tro sig se en tendens får man göra om testet och se om det ger samma resultat, Då....kan man kanske använda det som ytterligare en ledtråd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.