Låter som ett rimligt förslag, är inne på samma linje eftersom det ser torrt ut närmast huset runt övriga delar. Har nu även kört med högtryck och någon rensslang som snurrade runt och gjorde susen. Det som är kvar är nu rensat till brunnen och den övriga delen är rejält rengjord och en halvmeter stopp är ordentligt ursköljt. Tyvärr är röret sprucket och behöver bytas eller ersättas. Antar att det som suttit har ganska många år på nacken, finns motsvarande konstruktion fortfarande att få tag på och är det något som rekommenderas, eller ska man satsa på något modernare? Har aldrig hållit på med avlopp och vet knappt vad delarna heter eller vad jag ska söka efter.Alternativt vilken typ av hantverkare jag bör kontakta för att få detta åtgärdat enligt konstens alla regler. DSC_2163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då tomten lutar 45 grader på baksidan finns en "fullösning" som alternativ. Hur skulle ni göra, försöka fixa till det som är trasigt och återansluta till det 60 år gamla kommunala avloppet eller bara bryta ut med rör som får släppa ut regnvattnet i slänten nedanför och låta det gamla avloppet vila i frid? I så fall är det ytterligare 2 ställen som behöver göras likadant med. Dock används detta befintliga avloppet till ett avlopp i källaren och ett i garaget så det kommer ju inte vara helt oanvänt.
 
Då rubriken inte längre riktigt stämmer med tråden startar jag en ny tråd med ungefär samma innhåll.
 
Återvänder till ursprungsfrågan. Håller nu på att göra i ordning i delar av de skador jag tidigare skrivit om. Det som tillkommit är att nästan samtliga väggar, oavsett om det är yttervägg eller innerväggar har spår av fukt nedersta decimetern (samtliga murade, målade med färg som inte är silikat). Det värsta ställena är där det även suttit golvlist. Vi hade tidigare vattenfyllt några centimeter i källaren efter en brand och den släckning som följde. Frågan är om detta är spår efter detta och undermåligt saneringsarbete eller om det bara är färgen som inte släpper igenom och då samlar fukten längst ner? Någon annan med liknande problematik eller erfarenheter? Vägg med fuktskador längst ner, fläckar ovanför golvlist och bredvid eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har konstaterat att cementrören utanför från takrännorna gjort sitt vilket säkert bidragit. Förstår dock inte hur innerväggarna skulle beröras av detta. Mätte snabbt igår och det verkar vara 30-40% fukt längst ner i väggen bakom listen. Hur blir jag av med detta? Avfuktare först? Fläkt med värme?
 
Redigerat:
Har också målat med flugger silikatfärg .ser likadant hos mej.
 
Går det torka bort fukten längst ner eller är det färg som andas plus golvlister med ventilation som gäller? Avfuktare eller värmefläkt,eller båda samtidigt? Vad funkar bäst?
 
T tombe691 skrev:
Går det torka bort fukten längst ner eller är det färg som andas plus golvlister med ventilation som gäller? Avfuktare eller värmefläkt,eller båda samtidigt? Vad funkar bäst?
Tja! Hur har det gått med allting? Intresserad då vi eventuellt också har lite strul med vatten i källargrunden
 
W wipen skrev:
Tja! Hur har det gått med allting? Intresserad då vi eventuellt också har lite strul med vatten i källargrunden
Hej, ursäkta sent svar, har inte varit inne här på länge. Fukten ledde till en fullständig dränering av huset, grävde ner till botten på källarsockeln, knackade bort berg som lutade åt fel håll, satte matta och duk och göt igen det stampade jordgolvet där oljetanken stått. Nu känns det som klimatet inomhus blivit lite bättre. Dock svårt att sätta siffror på det men luftkvaliteten och doften är annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.