Jag har precis ovan nämnda problem, dvs ledningarna under mark är sannolikt skadade.

Tidigare var dom helt igensatta (även kanalen som sedan ledde vidare till kommunens rör), men detta åtgärdades med spolning. Förbättringen blev dramatisk - ingen mer pöl i källaren när det regnar.
Som jag nämnde ovan misstänker jag dock fortfarande skade betongrör. Utkastare känns något olämpligt så jag har funderar på insatsrör, typ flexslang, hur låter det?
 
är det bara spola som gäller? Blir det inte ännu mera fukt då? Hur vet jag att det är igensatt, antar att det inte sjunker undan i så snabb takt då? tacksam för lite mer detaljerade tips, fukten matchar oftast stuprören utanför så rensning låter som ett bra första test
 
Plocka bort vid en hängränna och spola, får du upp vatten i röret vid marken är det stopp.
Den lilla mängd som spolning tillför är försumbart om du tänker dig att allt regnvatten från taket trycks ut kontinuerligt.
Är det gamla betongrör som är igensatta är det nog aktuellt att gräva upp dem och byta samt det brukar saknas rensbrunnar. Kan gå att spola men när vi bytte på vårt hus från -60 var det helt fullt av multnat material.
 
Du behöver dränera om runt huset och som andra sagt i samband med det se till att du leder bort regnvatten.

Väggarna inomhus måste då och fixas. Sanera mögel (mögeltvätt räcker) och skrapa rent vägarna och putsa måla med rätt grejer. Du måste dessvärre få bort all gammal färg och tapeter samt ev. trä som ligger mot yttervägg.

Mycket, och dyrt jobb tyvärr ch inget som försäkringsbolaget kommer att hjälpa med... :(
 
När vi upptäckte fukten tog vi dit en fuktexpert som gjorde sitt utlåtande att det då inte var så mycket problem att det behövdes några drastiska åtgärder. Väggarna är bara putsade, ingen isolering eller annat. Vi satte då dit avfuktare och såg till att allt som stod på golvet (plattan) kom upp på hyllor enligt hans rekommendation. Ska självklart göra en rejäl genomgång av alla rännorna och se om det sitter stopp någonstans då problemen oftast uppstått i närheten av dessa.

Efter fuktproblemen började har vi byggt en altan längst med husets ena långsida, den är i dagsläget inte 100% tät då det är vanlig trall med några mm mellan plankorna, men om man bara leker med tanken att man med plastduk eller tunn plåt skulle säkerställa att det inte kommer någon fukt uppifrån på de 4 metrarna närmast huset, borde inte marken då bli rejält mycket torrare?
 
Märklig fuktexpert med ett sådant utlåtande om det visar sig att rören är igentäppta. Allt vatten från taket riskerar ju att stå och trycka mot husväggen. Och en avfuktare borde göra det värre utifrån att man flyttar in mera fukt från utsidan.
Att lägga plast/plåt på marken hjälper inget om du inte har fungerade avlopp för stuprören.
 
"fuktexperten" tittade ju (till hans försvar?) bara på insidan, men om man jobbar med sådant borde man kanske även tittat utifrån. Skulle det vara ett alternativ att istället för att använda den dränering som legat i dryga femtio år istället låta utloppet rinna ut ovan mark och med eventuellt förlängning leda iväg vattnet bort från huset ovan mark?
 
O
AndersS skrev:
Märklig fuktexpert med ett sådant utlåtande om det visar sig att rören är igentäppta. Allt vatten från taket riskerar ju att stå och trycka mot husväggen. Och en avfuktare borde göra det värre utifrån att man flyttar in mera fukt från utsidan.
Att lägga plast/plåt på marken hjälper inget om du inte har fungerade avlopp för stuprören.
Varför skulle en avfuktare göra saken värre för? En avfuktare är ingen supermaskin som suger in all fukt som finns... och finns det ingen fukt så börjar den äta på vattenrören... För att sedan gå vidare och börja med kylskået :p
 
Odjuret skrev:
Varför skulle en avfuktare göra saken värre för? En avfuktare är ingen supermaskin som suger in all fukt som finns... och finns det ingen fukt så börjar den äta på vattenrören... För att sedan gå vidare och börja med kylskået :p
Min resonemang var utifrån ts problem att det verkar vara stopp i rören för takavvattning så att regnvatten trycks ut i marken, därför de troliga fuktskador som syns i hörnen. Om man då försöker torkar ut källarväggen inifrån så tar väggen bara upp mera fukt från utsidan, men det kanske inte är något problem. Var sedan kylskåpet kom i diskussionen vet jag inte, såvida det inte är inbyggt i källarväggen ;)
Men jag resonerar utifrån att lösa problem och inte åtgärda symtomen. I det fallet anser jag att avfuktaren endast löser symtom och vattnet från taket får fortsätta att ge fukt till källarväggarna.
 
AndersS skrev:
Plocka bort vid en hängränna och spola, får du upp vatten i röret vid marken är det stopp.
Den lilla mängd som spolning tillför är försumbart om du tänker dig att allt regnvatten från taket trycks ut kontinuerligt.
Är det gamla betongrör som är igensatta är det nog aktuellt att gräva upp dem och byta samt det brukar saknas rensbrunnar. Kan gå att spola men när vi bytte på vårt hus från -60 var det helt fullt av multnat material.
Har efter viss fördröjning nu gjort så som det rekommenderades och sprutat med högtryckstvätt och rensanordning. Mycket riktigt sprutar det efter ett tag upp vatten och det tar tid innan det sjunker undan. Är det bara gräva som gäller eller finns det några andra alternativ, roterande wire som kan "borra" sig igenom? Finns inga frätande kemikalier som kan göra underverk?
 
O
Ta in firma som filmar rören och spolar om det behövs
 
Enligt "fackman" som även hade tillgång till kamera så är det till 90% sannolikhet ett nedgrävt rör som gått av och hans rekommendation var att gräva, snarare än att lägga tid och pengar på att filma, för att bara konstatera att det var stopp ytterligare någon decimeter ner. Avloppet/dräneringen har drygt 60 år på nacken så det kanske inte är onödig lyx att göra något åt det.
 
Har nu grävt mig ner knappt 1.5 meter och hittade mycket riktigt ett cementrör som var av och fullt med gegga. Detta verkar sedan vara kopplat till något grövre rör, antagligen i metall, osäker på vad det är jag ser. Antar att detta leder vidare till det kommunala gråvattnet? Huset är byggt på 50-talet, någon med erfarenhet eller vilda gissningar som kan förklara närmare vad det är jag kan förvänta mig. Det känns som biten i framkant fortsätter i 90 graders vinkel utåt. Finns ett brunnslock i den riktningen så det verkar ju inte omöjligt. hade förväntat mig att det jag hittade borde ligga ännu djupare.

Är det någon ide att försöka få ut vad som går för hand och sedan testa med högtrycken nu när jag kunnat bli av med en halvmeters ganska massivt stopp? DSC_2154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tillägg, provade lite försiktigt med vanliga vattenslangen och det verkar som det släppte så i den biten som är kvar verkar nu avloppet fungera. Hur hänger det i hop i övrigt, alla avrinningar från stuprören utmed husets långsida parallellkopplade/seriekopplade eller brukar det gå separata ledningar till varje stuprör? På ett par platser runt huset, väldigt nära dessa rör är det också spår efter fukt på insidan så jag misstänker att fler är trasiga. I övrigt ser det väldigt torrt ut närmast husväggen. Står nu som jag ser det inför två varianter. Antingen gräva upp runt hela huset och göra en totaldränering, eller bara fixa till avloppen och hoppas de håller 10-20 år till just nu.
 
Hade nog satsat på att bara åtgärda stuprören. Eftersom detta stuprörs avlopp var pluggat så har det ju tillfört en massa vatten uppifrån, vilket fått till resultat fukt långt upp på väggarna i hörnet, och sedan nedåt utåt. Med detta fixat så kanske övrig normal markfukt inte ställer till några nämnvärda problem.

Skulle det ändå visa sig vara för stora fuktproblem kvar så får det väl bli en ny åtgärd senare. Med lite tur slipper du dock kanske att omdränera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.