Jag har kollat överallt efter värmebatteriet men jag hittar den inte. Finns det nån bild på den så jag kanske kan se?
 
Läste du hela manualen?
På förstasidan (nere till höger) (tagit en bild över den delen)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan man läsa att elbatteriet är ett tillbehör, alltså något som inte alltid finns, om det finns så bör det sitta någonstans längs 160mm kanalen innan någon förgrening, det borde även gå en/flera kablar från vent.aggregatet till det externa elbatteriet.
 
Redigerat:
Jag har läst allting, men jag ser inga andra kablar som går ifrån agrigatet nånstans förutom el brytare till agrigatet. Ser inga mer kablar som går in nånstans in i kanalerna heller. Den enda jag har är en vit el dosa som sitter på rotorn och i den sitter en liten vit batteri typ liknande .
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peroo skrev:
Jag har läst allting, men jag ser inga andra kablar som går ifrån agrigatet nånstans förutom el brytare till agrigatet. Ser inga mer kablar som går in nånstans in i kanalerna heller. Den enda jag har är en vit el dosa som sitter på rotorn och i den sitter en liten vit batteri typ liknande .
Då har du inget elbatteri, då kan du inte få varmare tilluft än vad den roterande värmeväxlaren orkar ge.

Det runda vita "batteriet" i kopplingsdosan är kondensatorn till rotorvärmeväxlarmotorn.

Du kan prova att plocka ur rotorväxlaren och rengöra den ordentligt.

Om inte det hjälper så är nästa steg antingen få tag i ett värmebatteri (el eller vattenburen, beroende på vad du vill ha och hur det går att koppla in).
Eller byta ut själva aggregatet till ett nytt som har bättre verkningsgrad, kanske till ett av värmepumpstyp.
 
Redigerat:
Det va tråkigt att höra, men men sånt händer. Vart kan man få tag på en värmebatteri till en sånt aggregat? Och hur kopplar man på en sånt?
 
Hur värmer du upp huset i övrigt?
Du kanske kan kolla inställningarna och öka frånluften?
Brukar göra så att verkningsgrad blir bättre.
Att bara sätta dit elvärmare kommer kosta och sen kosta dig i energiförbrukning då du praktiskt taget kommer börja värma med el.
Jag tror du har antingen smutsiga filter, smutsig växlare eller fel inställningar på till och frånluft.
Ja har elvärmare på mitt aggregat men den har jag stängt av då den är helt onödig. Slår endast igång nångång då tempen kryper ner kring -30
 
Peroo skrev:
Det va tråkigt att höra, men men sånt händer. Vart kan man få tag på en värmebatteri till en sånt aggregat? Och hur kopplar man på en sånt?
Enklast är väl att köpa en vanlig kanalvärmare och montera efter aggregatet, tex liknande: https://www.soliduct.se/kanalvarmare-125-12/p-1727.htm

Du behöver förslagsvis en pulser och en kanalgivare med
 
  • Gilla
Peroo
  • Laddar…
NLA skrev:
Hur värmer du upp huset i övrigt?
Du kanske kan kolla inställningarna och öka frånluften?
Brukar göra så att verkningsgrad blir bättre.
Att bara sätta dit elvärmare kommer kosta och sen kosta dig i energiförbrukning då du praktiskt taget kommer börja värma med el.
Jag tror du har antingen smutsiga filter, smutsig växlare eller fel inställningar på till och frånluft.
Ja har elvärmare på mitt aggregat men den har jag stängt av då den är helt onödig. Slår endast igång nångång då tempen kryper ner kring -30
Jag har inget problem med att värma huset. Har fjärrvärme och det är
Rätt temperatur i huset, men jag har stängt av hela ventilationssystemet för att det ä så som du säger att den ä på fel inställning. För kallt luft. Jag hittar ingenting nånstans där jag kan varken sänka eller höja. Finns ingenting på den. Det är bara en elbrytare och ingenting annat.
 
Jag skulle i dina kläder köpa ett nytt FTXaggregat med vattenburet värmebatteri
 
NLA skrev:
Hur värmer du upp huset i övrigt?
Du kanske kan kolla inställningarna och öka frånluften?
Brukar göra så att verkningsgrad blir bättre.
Att bara sätta dit elvärmare kommer kosta och sen kosta dig i energiförbrukning då du praktiskt taget kommer börja värma med el.
Jag tror du har antingen smutsiga filter, smutsig växlare eller fel inställningar på till och frånluft.
Ja har elvärmare på mitt aggregat men den har jag stängt av då den är helt onödig. Slår endast igång nångång då tempen kryper ner kring -30

Har du samma aggregat som jag har eller är det nyare model?
Jag har rengjort rotor växlaren med vatten nu men har ej startat den, jag ska prova den imorgon och se ifall det blir nån förnedring ,annars vet jag inte vad jag ska göra med den förutom byta ut den helt.
 
Använde du bara vatten när du rengjorde växlaren?

Jag skulle först spola växlaren med skållhett vatten, därefter hällt på rikligt med rengöringsmedel (tex Yes handdiskmedel), låtit verka en halvtimme eller så, därefter återigen spolat med skållhett vatten.
 
Nej jag har ett heru 130 från 2009
 
Jag tog kokt vatten och diskmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.