S sepani skrev:
Det är även ett faktum (frun är vittne) att luft flödet i frånluftdonen ökar rejält mycket då temperaturen sjunker även om någon här kommenterat att så ska det inte vara….
Antagligen ngn automatisk kompensation för att det är kallt. Kanske försöker den öka temp på tilluften genom att öka flödet på frånluften. Då får den mer värme att flytta över till tilluften. Kanske blir det så om eftervärmare saknas då den inte kan kompensera för låg tilluftstemp?
Hur som, det förklarar att det låter mer i frånluftsdonen vid kyla.

Såg igår när jag googlade runt bland FTX-agg att vissa har ngn inställning för att minska mängden överflyttad fukt från frånluft till tilluft. I mina öron låter det som ett sätt att minska effektiviteten. Dock, det var på rotorväxlare, men man får ändå se upp med "smarta" fix och trix. Det sker nästan alltid på bekostnad av ngt annat. Därför måste man ha koll på inställningarna, och på vilket sätt de påverkar hela systemet ur olika perspektiv.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Antagligen ngn automatisk kompensation för att det är kallt. Kanske försöker den öka temp på tilluften genom att öka flödet på frånluften. Då får den mer värme att flytta över till tilluften. Kanske blir det så om eftervärmare saknas då den inte kan kompensera för låg tilluftstemp?
Hur som, det förklarar att det låter mer i frånluftsdonen vid kyla.

Såg igår när jag googlade runt bland FTX-agg att vissa har ngn inställning för att minska mängden överflyttad fukt från frånluft till tilluft. I mina öron låter det som ett sätt att minska effektiviteten. Dock, det var på rotorväxlare, men man får ändå se upp med "smarta" fix och trix. Det sker nästan alltid på bekostnad av ngt annat. Därför måste man ha koll på inställningarna, och på vilket sätt de påverkar hela systemet ur olika perspektiv.
Jag har resonerat på samma sätt...d v s att ökad frånluft kompenserar tilluften....men andra på forumet har sagt att hastigheten ska vara opåverkad...
 
lutorm lutorm skrev:
Det är något jag inte fattar med det här. Med FTX-ventilation ska väl till- och frånluftsvolymen vara ungefär lika. En perfekt värmeväxlare kan inte mer än utjämna temperaturen, så om du har 20C i ena tillflödet och 0C i det andra, och det är lika stort luftflöde på båda sidorna, bör utflödena vara 10C. Frånluften kyls ju ned lika mycket som tilluften värms upp, så det verkar helt omöjligt att ta nollgradig tillluft och värma upp den till 18C med frånluft som är 20C (såvida inte frånluftflödet är 9x större än tillluftflödet men då drar du ju in en massa kalluft i vilket fall.)

Vad är det jag missat?
Har du verkligen kopplat de fyra stora luftrören rätt?
På mig verkar det så att du kopplat.
husets frånluft in i FTX rätt. Men ut från FTX har du två stoser. Du har inte förväxlat dessa?

Vilket då innebär att husets frånluft
s a s blåser rakt in igen.
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Jag har resonerat på samma sätt...d v s att ökad frånluft kompenserar tilluften....men andra på forumet har sagt att hastigheten ska vara opåverkad...
Du har en motströmsväxlare i ditt aggregat. När den avfrostar så stryper den tilluften och eventuellt ökar frånluften. Systemairaggregatet som du har på fakturan har en roterande värmeväxlare, vilket jag tycker är att föredra.
Din kalla tilluft är jag ganska säker på beror på för tunn isolering. Spelar ingen roll att det är armaflex, den måste vara betydlig tjockare på till- och frånluften oavsett. Det kan även vara bidragande att ditt aggregat eventuellt inte är gjort för att installeras på kallvind.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har du verkligen kopplat de fyra stora luftrören rätt?
På mig verkar det så att du kopplat.
husets frånluft in i FTX rätt. Men ut från FTX har du två stoser. Du har inte förväxlat dessa?

Vilket då innebär att husets frånluft
s a s blåser rakt in igen.

så kan det säkert vara..börjar bli luttrad… men jag har ju inte pulat md det själv utan en firma har gjort det…jag är novis på ventilation men börjar lära mig….
 
S sepani skrev:
Jag har resonerat på samma sätt...d v s att ökad frånluft kompenserar tilluften....men andra på forumet har sagt att hastigheten ska vara opåverkad...
För nybyggen som är täta som gummistövlar ska det vara balanserat mellan till- och frånluft, men för äldre hus som konverterar till FTX är det inte så. Äldre hus blir i princip aldrig så täta som nyare så det är inte lika kritiskt.

Bör vara en inställning som görs vid installation, och förmodligen inte är meningen att användare ska kunna (fel-)styra.
 
Oldboy Oldboy skrev:
För nybyggen som är täta som gummistövlar ska det vara balanserat mellan till- och frånluft, men för äldre hus som konverterar till FTX är det inte så. Äldre hus blir i princip aldrig så täta som nyare så det är inte lika kritiskt.

Bör vara en inställning som görs vid installation, och förmodligen inte är meningen att användare ska kunna (fel-)styra.
Alltså förhållande mellan flödena på in- och utluft är konstant, även om
t ex man forcerar mängden utluft.

Så funkar det hos mig. Har utrustning för att mäta luftflödena, som då ger lämpligt undertryck i kåken.

Som polaren sa när han visade mig utrustningen: Det är ingen ide du fortsätter att elda för kråkorna.
Det ska vara lagomt.
 
H Hybro skrev:
Alltså förhållande mellan flödena på in- och utluft är konstant, även om
t ex man forcerar mängden utluft.

Så funkar det hos mig. Har utrustning för att mäta luftflödena, som då ger lämpligt undertryck i kåken.

Som polaren sa när han visade mig utrustningen: Det är ingen ide du fortsätter att elda för kråkorna.
Det ska vara lagomt.
Det blir ett mindre motstånd att forcera ut om även tilluften ökar.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Du kan slå på eftervärmaren
I mitt fall med en HERU 100 S EC så synes det bli rätt dyrt att koppla in värmaren i FTX.
Den är på 1, 2 kW. Dvs 28.8 kWh / dygn.
Säg 3 kr / kWh så blir det 86 kr /dygn.

2666 kr / månad. + Nätavgifter.

Sånt klara jag inte på min pension!

Dessutom kan man gott påstå att i mitt fall med FTX mitt på vinden, så kyls luften ned många grader innan de når utblåsen. Effektiviteten blir lidande. Eldar för tomtarna på loftet.

Så just detta är ett riktigt dåligt förslag, för den som har det lite knapert ekonomiskt. Typ jag.

Slänger in en vedkubbe till i kaminen i stället.
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
I mitt fall med en HERU 100 S EC så synes det bli rätt dyrt att koppla in värmaren i FTX.
Den är på 1, 2 kW. Dvs 28.8 kWh / dygn.
Säg 3 kr / kWh så blir det 86 kr /dygn.

2666 kr / månad. + Nätavgifter.

Sånt klara jag inte på min pension!

Dessutom kan man gott påstå att i mitt fall med FTX mitt på vinden, så kyls luften ned många grader innan de når utblåsen. Effektiviteten blir lidande. Eldar för tomtarna på loftet.

Så just detta är ett riktigt dåligt förslag, för den som har det lite knapert ekonomiskt. Typ jag.

Slänger in en vedkubbe till i kaminen i stället.
Skulle man ha eftervärmare så känns det som att en vettigare placering är att ha eftervärmaren inomhus om möjlighet finns till något sådant.
Att värma upp luften i ett relativt kallt utrymme för att skicka in den i huset känns inte bra. Kan bli trevligt för kråkorna om värmeförluster sker på kallvindan.
 
Oldboy Oldboy skrev:
För nybyggen som är täta som gummistövlar ska det vara balanserat mellan till- och frånluft, men för äldre hus som konverterar till FTX är det inte så. Äldre hus blir i princip aldrig så täta som nyare så det är inte lika kritiskt.

Bör vara en inställning som görs vid installation, och förmodligen inte är meningen att användare ska kunna (fel-)styra.
Jag tänker samma och har (än så länge...) lyckats förhindra att frun skruvar på alla ventiler i ren desperation över kallrasen som kommer från varje tilluft....
 
Redigerat:
H HForsater skrev:
Du har en motströmsväxlare i ditt aggregat. När den avfrostar så stryper den tilluften och eventuellt ökar frånluften. Systemairaggregatet som du har på fakturan har en roterande värmeväxlare, vilket jag tycker är att föredra.
Din kalla tilluft är jag ganska säker på beror på för tunn isolering. Spelar ingen roll att det är armaflex, den måste vara betydlig tjockare på till- och frånluften oavsett. Det kan även vara bidragande att ditt aggregat eventuellt inte är gjort för att installeras på kallvind.
Tack! det är alltså (sannolikt) förklaringen att det faktiskt blir ett högre lfrånuftsflöde. Jag har alltså fått ett aggregat med en motströmsväxlare medan det (antagligen) borde ha varit ett med en roterande värmeväxlare. Leverantören har utlovat ett bättre aggregat då det andra var restnoterat. För mig har det stor betydelse om det verkligen är bättre (eller ej) då hela installationen ju faktiskt kostade en slant. Verkningsgraden har jag uppfattat är 76% på det aggregat jag fått medan det är 84% på det andra så redan där skiljer det i så fall 10% till min nackdel. Vilkenär den huvusakliga skillnaden mellan en motströmsväxlare och en roterande värmeväxlare..? rent funktionsmässigt?
 
S sepani skrev:
Tack! det är alltså (sannolikt) förklaringen att det faktiskt blir ett högre lfrånuftsflöde. Jag har alltså fått ett aggregat med en motströmsväxlare medan det (antagligen) borde ha varit ett med en roterande värmeväxlare. Leverantören har utlovat ett bättre aggregat då det andra var restnoterat. För mig har det stor betydelse om det verkligen är bättre (eller ej) då hela installationen ju faktiskt kostade en slant. Verkningsgraden har jag uppfattat är 76% på det aggregat jag fått medan det är 84% på det andra så redan där skiljer det i så fall 10% till min nackdel. Vilkenär den huvusakliga skillnaden mellan en motströmsväxlare och en roterande värmeväxlare..? rent funktionsmässigt?

Har läst detta och spontant låter det ju bra..? men är det kanske inte

Motströmsvärmeväxlare har separerade från- och tilluftskanaler | REC Indovent AB (rec-indovent.se)
 
S sepani skrev:
Har läst detta och spontant låter det ju bra..? men är det kanske inte

Motströmsvärmeväxlare har separerade från- och tilluftskanaler | REC Indovent AB (rec-indovent.se)
Det är både för- och nackdelar oavsett.
Om du går in i valfri FTX tråd med roterande växlare så får du läsa om rotorer som stoppar, trilskas, slitande remmar och liknande saker.
Din motströmsväxlare har inga rörliga delar och är på det sättet ett säkrare kort.
Mest vinst/förlust i montering i kalla utrymmen får man nog passivt, dvs isolering.
Oavsett hur bra själva växlaren är så kommer den inte av att leverera någon högre tilluftsvärme om frånluften är avkyld innan den når aggregatet.

In till aggregatet bör frånluftsvärmen tappa så lite värme som möjligt. Sedan gäller det även att tilluften ska tappa så lite värme som möjligt på väg in till den varma delen av huset.
 
Det är alltså läge nu att min HERU 100 efter mer än 5 år strax lägger av, då den är av typ rotationsvärmeväxlare.

Sicken dystergök! Hoppas det hinner bli vår först.

Och om det händer, så tror jag det är lättfixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.