pmm skrev:
Går det inte att använda någon form av värmeväxlare, för att undvika bakterierna?
Jag har satt in ett vätskebatteri i ftx:en på uteluften. Skall kopplas till ett outnyttjat borrhål för vatten. Förmodligen ingen jättekyleffekt men lite svalare borde det bli.
 
kristian.larsen@inspecta. skrev:
Det är inte så att du jobbar på jula va;)
Det kan kanske verka så.

Men, nej, jag är bara kund.
Jula ligger lite närmare och känns säkrare än Biltema :)
 
Mikael_L
Och Jula har ju bättre pris på snart allt, jämfört med biltema. :cool:

Jula är min hovleverantör av allt. Ett riktigt gubbdagis som passar mig perfekt. :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
OXYD
cust3000 skrev:
Du har helt rätt!
Precis det gör att man blir mer mottaglig för virus.
Därför är frekvensen förkylningar högre på vintern med torr luft.
Frekvensen är pckså högre på vintern för vi vistas mer inne och mer inpå andra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Det kan kanske verka så.

Men, nej, jag är bara kund.
Jula ligger lite närmare och känns säkrare än Biltema :)
Jula är himmelriket :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
RoTe
Alltså, vi lever i Sverige år 2014... Vi har råd med AC! För mig är det ofattbart att så många lider av värmen i hemmet när kylan är så pass billig.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
RoTe skrev:
Alltså, vi lever i Sverige år 2014... Vi har råd med AC! För mig är det ofattbart att så många lider av värmen i hemmet när kylan är så pass billig.
Väl talat!
Och hur många dagar på året är det egentligen "för varmt"?

Idag, dagen före midsommarafton, har jag 23,1°C inne och 20,2°C ute.
Kan väl knappast bli bättre :)

(Jag har varken markiser, gardiner, solskyddsfilm eller annat som hindrar solinstrålningen)
 
RoTe skrev:
Alltså, vi lever i Sverige år 2014... Vi har råd med AC! För mig är det ofattbart att så många lider av värmen i hemmet när kylan är så pass billig.
Förstår att det inte går att säga precis, men vad drar en LLVP ungefär när man kör den som AC?
 
SSSS skrev:
Förstår att det inte går att säga precis, men vad drar en LLVP ungefär när man kör den som AC?
På min Mitsubishi, minsta modellen, står det max inmatad effekt 0,700 kW vid uppvärmning och 0,545 kW vid kylning.
Det är alltså maxeffekt vid fullt blås.

Har hittills bara använt den för uppvärmning och då har den alltid gått på lägsta effektläget,
där den går tystast med 19 dB för inomhusenheten.

Vågar knappt köra den på kylning, risken är väl att man fryser ihjäl.
 
Vi har två sovrum direkt mot öster, två markiser från JULA gör livet uthärdligt.

Protte
 
RoTe
SSSS skrev:
Förstår att det inte går att säga precis, men vad drar en LLVP ungefär när man kör den som AC?
Förra sommaren gjorde jag av med el för ca 300kr på kyla. Kylde 85m2 dåligt isolerat fritidshus.
 
KnockOnWood skrev:
Och hur många dagar på året är det egentligen "för varmt"?
Rätt många när sovrummet är i söderläge "innanför" en inglasad balkong. Sen är det naturligtvis en fråga om tycke och smak men jag vill gärna ha rätt svalt i sovrummet. I övriga rum håller jag med om att det inte är många "problemdagar".
 
RoTe skrev:
Alltså, vi lever i Sverige år 2014... Vi har råd med AC!
Är det inte lite dumt att elda upp olja för att kyla hus? Har klimatmarodörerna rätt så blir det ju dessutom ännu varmare nästa år.

I så fall känns det ju smartare att hänga markiser för fönstren.
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta.
  • Laddar…
Köpte en mobil 230V AC. Låter som ett kylskåp som håller på att explodera :( . Och ingenstans har jag att koppla utblåset :( .
17 grader här i söder. Klimat förhöjning viiist.
 
Nyfniken skrev:
Är det inte lite dumt att elda upp olja för att kyla hus? ...
Vilka kylare går på olja?
De flesta är väl eldrivna, och elen kommer nästan helt från vatten- och kärnkraft, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.