Har själv lidit av för hög värme inomhus i både lägenheter och hus jag bott i, ingen av dom har haft markiser. Tyskarna har istortsett alltid fönsterjalusier som ligger utanpå fönstren. Rätt fula och omysigt men effektivt för att stoppa bla värmeinstrålning.

När vi köpte ett renoveringsprojekt, en villa byggd 1943 i trä med puts, så bestämde jag rätt snabbt att vi skall ha in FTX-system som ventilation. Ger bra syrehalt i rummet och man kan få in den svala luften på sommarkvällarna. Givetvis även bra komplement till bergvärmen för att hålla nere uppvärmningskostnaderna på vintern.

Vi har även gjort en utbyggnad i 2 plan på södra gaveln av huset. Den gjorde vi helt i 25 cm Leca-block och 15 cm EPS med puts utanpå. Därtill ett gjutet mellanbjälklag. Med denna stora massa räknar jag med att det blir svalare på sommaren och håller värmen bättre på vintern. Sedan kör vi med fönstermarkiser samt en 6x4 meter stor terrassmarkis till våra skjutdörrar (2,4x2,5 m) på västra väggen. Markisen är inte uppe än så blir rätt varmt just nu...
 
Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Har sovrummet med tre fönster rätt i söder, och en annan yttervägg mot väster, så maximal uppvärmning i mitt superdåligt isolerade funkishus -38.
Det blir varmt som i ett aphus om man inte gör några åtgärder - men lösningen är enkel (som många påtalat här); så snart man klivit upp på morgonen, allra senast på f.m. så drar man ner persiennerna, stänger fönstren och drar för tunga gardiner och stänger dörren till sovrummet. Sedan är det inga problem när det är sängdags.

Ser kanske inte så roligt ut, utifrån, men det skiter jag i. Sömnen är viktigare.

Har motordriven markis vid vardagsrummet, det funkar &så bra, men det blir iaf varmare där än i sovrummet iom att det är öppen till resten av huset antar jag, samt kanske reflektioner utifrån.
 
Som rubrik säger, byt ut de svarta rullisarna mot vita, du kommer att märka skillnaden.
Svarta rullisar genererar gott med värme.
sten
Noseone skrev:
Köp en luftvärmepump som du kör AC på sommaren och värmer billigt med på vintern.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Emil N skrev:
Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Jag har i teorin intresserat mig för denna lösning, men många menar att bakterierna i dessa nedgrävda rör kan ställa till en aning, eftersom du drar in din friska luft genom fuktiga rör i marken. Hur tacklar ni detta?

Det är ju en fantastisk lösning, förutsatt att den friska luften är frisk!
 
Marlen Eskilsson skrev:
Hon tål inte drag i bilen heller. Har ingen aning om varför det blir så.
Jag blir också "förkyld" av drag i bilen, kallras från fönster, ac, osv. Mkt känslig för drag.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Förvånar mig att ditt dåligt isolerade hus blir så varmt. Tegel, betong o puts isolerar ju inget alls. Jag tror visst ventilation kommer sänka den upplevda innertemperaturen. Självdrag fungerar bara om det görs korrekt - dvs gör håltagningen rätt så man maximerar den termiska effekten.

Du skall sätta in-ventiler under fönster i vardagsrum o sovrum, sen skall du ha ut-luft högt upp på väggen i kök o badrum. Sen kan du säkert maximera flödet genom att sätta en motor för ut-luften. Gör du slumpvis hål här o där i bostaden så kan det resultera i ett dåligt ventilation.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Berätta gärna mer om dessa markrör...var när och hur gör man dessa 😊
 
kallstrom_74 skrev:
Berätta gärna mer om dessa markrör...var när och hur gör man dessa ��
Jag har aldrig testat det, men läst en del av det, planerat det för eget hus och ångrat mig igen.
Enkelt förklarat så tar du in din friska luft utifrån, men att innan luften kommer in i huset så går den en meter eller tre nedgrävd i backen under en längre sträcka (50-100m kanske?). Så du tar in luften utifrån en bit bort från huset, sedan går den i nedgrävda rör tills den slutligen kommer in i ditt ventilationssystem.

Det är erkänt att luften blir svalare på sommaren och varmare på vintern, däremot sägs det också finnas allvarliga problem med bakterier i dessa rör. Därför ska rören läggas med fall och ha funktioner för spolning, men det råder delade meningar kring hur pålitligt detta är.

- Det är vad jag har snappat upp, men jag har nog inte hela bilden.
 
Öpper fönster med bordsfläkt. ett par timmar innan läggdax. Bättre effekt ju senare man lägger sig :). Skall man blåsa in kallt eller blåsa ut varmt?
Snålar jag med nättvärmen på vintern tättar näsan direkt :( .
 
Låt bli att såga ner varenda träd på tomten är ett bra tips till alla andra som är i de tankarna, har en skitstor ek i sydväst som svalkar fint på eftermiddagen när solen ligger på och stoppar vinden när den ligger på.
 
Göran.W
Emil N skrev:
Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Vill man inte ha kärnkraft är väl en luft\luft värmepump det vettiga valet som spar massor med el på vintern när kärnkraften behövs som mest.
Att köra en värmepump som ac drar inga gigantiska mängder el.
Jag kyler 200 kvm och förbrukar mellan 500-700 kw på en hel sommar om den inte regnar bort för då går det åt mindre.
Värt att tänka på är att om man har det obehagligt varm inne tär det på kroppen och skapar irritation som kan gå ut över ens barn och förhållande helt i onödan.
Det är INTE lyx att ha det svalt och skönt inne på sommaren för det är bra för välbefinnandet och hälsan så länge man inte kyler luften för mycket för då blir den för torr.
22-23 grader brukar vara lagom.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Skaffa en portabel AC och kyl ur sovrummet(rummen) i några timmar innan läggdags...gör det själv med gott resultat. Sedan kan man alltid ha solceller på taket så kostar den nada i förbrukning.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Emil N skrev:
...Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort...
Jag vill gärna ha kärnkraft.
Det är den mest miljövänliga, ofarligaste formen av el-energiproduktion som finns.

Eller har du fått andra uppgifter?
 
  • Gilla
namor och 11 till
  • Laddar…
Vi hade det här problemet i vårt hus, men fann en fungerande lösning.

1. Montera solfilm på utsidan av fönsterrutorna som vetter mot söder. Vi valde den ljusaste sorten men ändå är det helt galen skillnad. Värmen kommer inte igenom. Det märks knappt att det sitter solfilm i något annat avseende. Fönstren skall dagtid vara stängda om det här skall funka.

2. Montage av utsugsfläkt på vinden. En ganska kraftig fläkt tömmer framåt kvällningen vinden på varmluft. Vi har även till denna kopplat ett utsug till det rummet som var varmast så att det går att snabbtömma även det vid behov.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.