D09 skrev:
...Frys in lakan och ta fram en stund innan läggning.
Janus82 skrev:
Det där kan väl knappast hjälpa?...
Lite (försök till) humor och ironi kan du väl acceptera, även om ämnet som sådant är allvarligt menat?

Annars är det nog bäst att du slutar läsa D09:s och även mina inlägg direkt :)
 
D09
KnockOnWood skrev:
Lite (försök till) humor och ironi kan du väl acceptera, även om ämnet som sådant är allvarligt menat?

Annars är det nog bäst att du slutar läsa D09:s och även mina inlägg direkt :)
Som ung kvalsterallergiker så frös man in sängkläderna men tog ut och tinade dom innan det var dags för att sussa.

Men mina föräldrar glömde ibland att ta ut dom i tid ( 3 grabbar tog nog all energi ) så inledningsvis var det som att lägga sig på en isbit he he och man behövde aldrig oroa sig för att svettas ;)

Givetvis kommer inte huset kylas ner, däremot kommer det upplevas svalt och skönt ett tag för den som vågar prova :)

Jag som var allvarlig för en gång skull ;)

*ironi*
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta. och 1 till
  • Laddar…
Ni med isolerglas i fönstren bör vara lite försiktiga med att montera svarta rullgardiner/mörkläggningsgardiner allt för nära fönstret då det kan uppstå värmesprickor i glaset. Värmesprickor känns igen lättast på sprickans snäva ändringar av riktning.

Mvh fremax
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om man sätter upp markiser för att minska värmen måste det väl vara helt kontraproduktivt att välja svarta/mörka sådana.
Likadant med mörkläggningsgardiner: De bör väl vara ljusa/silverfärgade på utsidan.

I förlängningen kan man fundera över dagens (nyfunkis)-mode med svarta och mörk-laserade hus.
Det medför naturligtvis att husstommen värms upp maximalt.
Kanske OK på vintern, men på sommaren :confused:
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om man sätter upp markiser för att minska värmen måste det väl vara helt kontraproduktivt att välja svarta/mörka sådana.
Likadant med mörkläggningsgardiner: De bör väl vara ljusa/silverfärgade på utsidan.

I förlängningen kan man fundera över dagens (nyfunkis)-mode med svarta och mörk-laserade hus.
Det medför naturligtvis att husstommen värms upp maximalt.
Kanske OK på vintern, men på sommaren :confused:

Markiserna sitter ju på utsidan, då spelar det ingen roll om de är mörka eller ljusa.
Du tänker på värmerabsorbenten/reflektionen, på utsidan spelar det ingen roll hur varma de blir bara de hindrar ljusstrålarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tohatsu och 1 till
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Markiserna sitter ju på utsidan, då spelar det ingen roll om de är mörka eller ljusa.
Du tänker på värmerabsorbenten/reflektionen, på utsidan spelar det ingen roll hur varma de blir bara de hindrar ljusstrålarna.
Så du tror inte att värmestrålningen från denna upphettade luftvolym/markistyg tar sig in genom glaset?
Intressant!

footer_fonstermarkis.gif

Glas släpper ju inte bara igenom synligt ljus, utan även infraröd strålning = värme.

Jämför även Fremax inlägg ovan.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag tror det är försumbart, men jag kan ha fel.
Men helt klart har du en poäng i exemplet du visade.
 
Redigerat:
Det mest (kostnads)effektiva sättet för att stänga ute värmestrålningen från solen är att klistra aluminiumfolie på insidan av ytterrutan (mellan fönsterglasen). Uttestat under flera år av ett antal datorintresserade ungdomar i en viss barrack bakom Hus A vid Linköpings universitet.
 
Exostor skrev:
Det mest (kostnads)effektiva sättet för att stänga ute värmestrålningen från solen är att klistra aluminiumfolie på insidan av ytterrutan (mellan fönsterglasen). Uttestat under flera år av ett antal datorintresserade ungdomar i en viss barrack bakom Hus A vid Linköpings universitet.
Fast då kan man nog verkligen skada isolerglaset, om man har den typen av fönster. (som ngn skrev tidigare) men helt klart mest effektivt!
 
Vi har mycket fönster i söderläge och även här blir det hett inomhus om vi inte fäller persiennerna på morgonen. Med persienner blir det mycket stor skillnad på tempen inne. Detta kompletteras med ordentlig vädring sent på kvällen.

Ett annat trix vi använder är att ha fönster öppna i sovrummen + liten springa på sovrumsdörren + köksfläkt på. Då blir det utomhustemp i sovrummet och värmen från resten av huset tar sig inte in i sovrummet.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Vårt hus blir också varmt när solen ligger på, så när vi kommer hem efter jobbet så öppnar vi altandörr och sovrumsfönster och vädrar ur med ett ordentligt korsdrag. Det hjälper väldigt bra, och då har vi inga markiser på sovrumsfönstren. Sedan får sovrumsfönstren ofta vara öppna med en vädringsglipa under natten. Det blir ofta fullt tillräckligt.

Jag tycker att det räcker att man sänker temperaturen några grader för att det ska upplevas svalt och behagligt i sovrum. Är det 28 grader ute räcker det med en sänkning till 25 i sovrummet för att det ska kännas bra. Andra lowtechtrick är ju att sova med tunna täcken och dricka ordentligt.
 
Vi har också varmt på sommaren i vår 70-tals tegelkåk. Har 10 cm isolering på vinden, funderar på att tilläggsisolera enbart av den anledningen...
 
Min erfarenhet är att det är solinstrålning som är den stora boven, inget annat.
 
Mikael_L
En lösning förbättring, på lång sikt, är att plantera lämpliga träd på lämpliga ställen.
 
D09
Bygger man inte stormluckor nuförtiden ;)

Tror faktiskt en jula luft luft är det vettigaste och troligtvis billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.