Jag kör med en liten aktiv inomhusantenn från Biltema och det funkar bra här. Har också en AppleTV för SVT Play o netflix.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Hej,
Är det viktigt att kunna zappa runt bland olika kanaler, eller att kunna se programmen exakt när de sänds enligt tablån? Om det är det senare så funkar det ju med AppleTV/Chromecast eftersom programmen finns tillgängliga i respektive appar när de ska sändas över etern.

Är det det förstnämnda så är nog en enkel antenn för det digitala grundutbudet billigast i längden, givet att du bor på en plats med ok täckning.

Antenn till frun i julklapp kanske? Så förvånad hon skulle bli :)

Edit: 20 meter koaxialkabel till frun i julklapp är kanske ännu bättre...

Johan
Just det här med att zappa runt mellan kanalerna, och att man bara kan slökolla på något, verkar vara det viktigaste....

Koaxialkabeln skulle vara en skoj present, tyvärr tror jag inte att hon skulle uppskatta insatsen bakom som krävs, dvs att jag får krypa runt i krypgrunden en helg för att koppla in den... :crysmile:
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utifrån vad du skriver som krav, så kolla vilka som kan leverera IPTV/BredbandsTV via din Öppen fiberanslutning, där kommer du att kunna se vilka utbud som finns och även de som har nykundserbjudande. Som ny kund brukar det finnas förstaårs erbjudande.
Sedan beror ju det på vad din fru vill se på för program, det kan ju finnas intresse av program som ni inte kan se idag.
Har kört IPTV i ca 15 år och nu parallellt med vanlig Internetstream, är ganska bekvämt med IPTV och min fru vill absolut ha det. Kostnaden på några hundralappar är inget som stör (försumbar), tror vi betalar 250:-/mån för ett 20-25-tal kanaler.
Brukar kolla upp vilka program vi vill se i boxens TV-tablå och mappa upp dem så byter boxen kanal under kvällen, inte ett manuellt kanalbyte vissa kvällar.
Kollade på "öppen fibers" samlingssida, och det funkade ju... Konstigt nog verkar den ha svårt att lista paket från leverantörerna... Telia har lägre pris ett år, viasat har gratis i tre månader. Bahnhof har något mellanting....

Enligt öppen fiber kan viasat leverera 250/250 bredband, men det går inte att välja på visats sida. Enligt öppen fiber kan Telia INTE leverera 250/250,men det går på Telias sida....
 
Har parabol, Canal Digital, hundratals kanaler som finns där alltid, hela tiden, dygnet runt, 7/24, alla dagar året runt, mycket zappvänligt. (vet dock inte vad som händer om en satellit rasar ner ??)

Billigt är det inte, och likt allt annat funkar det inte vid strömavbrott, men när nätet ligger nere sitter jag o myser vid TVn.

Förstklassigt ljud o bild, men det är det ju få som bryr sig om.

Fördelen är att man hamnar o hittar program man inte ens viste att de fanns.

Skrev detta för du skrev att alla förslag välkomnades, men detta faller totalt på priset, tror jag betalar 369:- månad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har parabol, Canal Digital, hundratals kanaler som finns där alltid, hela tiden, dygnet runt, 7/24, alla dagar året runt, mycket zappvänligt. (vet dock inte vad som händer om en satellit rasar ner ??)

Billigt är det inte, och likt allt annat funkar det inte vid strömavbrott, men när nätet ligger nere sitter jag o myser vid TVn.

Förstklassigt ljud o bild, men det är det ju få som bryr sig om.

Fördelen är att man hamnar o hittar program man inte ens viste att de fanns.

Skrev detta för du skrev att alla förslag välkomnades, men detta faller totalt på priset, tror jag betalar 369:- månad.
Tja, hade inte fiber funnits hade jag säkert funderat på det, men vi har faktiskt inte haft ett enda avbrott sen fibern installerades... Nostalgikänslan finns där i alla fall... :D
 
Isakare Isakare skrev:
Har parabol, Canal Digital, hundratals kanaler som finns där alltid, hela tiden, dygnet runt, 7/24, alla dagar året runt, mycket zappvänligt. (vet dock inte vad som händer om en satellit rasar ner ??)

Billigt är det inte, och likt allt annat funkar det inte vid strömavbrott, men när nätet ligger nere sitter jag o myser vid TVn.

Förstklassigt ljud o bild, men det är det ju få som bryr sig om.

Fördelen är att man hamnar o hittar program man inte ens viste att de fanns.

Skrev detta för du skrev att alla förslag välkomnades, men detta faller totalt på priset, tror jag betalar 369:- månad.
Gillar man inte parabolen på taket så går det ju lika bra att köra Canaldigitals app i en Appletv eller vad man nu gillar, och zappa via den. Samma utbud och funktion minus parabolen.


Boxer + boxerplayappen är antagligen ett av de mer prisvärda alternativen.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Gillar man inte parabolen på taket så går det ju lika bra att köra Canaldigitals app i en Appletv eller vad man nu gillar, och zappa via den. Samma utbud och funktion minus parabolen.


Boxer + boxerplayappen är antagligen ett av de mer prisvärda alternativen.
Ja, boxer verkar kunna leverera både tv och internet, trots att de inte finns med på öppen fibers samlingssida...
 
engs
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, hade inte fiber funnits hade jag säkert funderat på det, men vi har faktiskt inte haft ett enda avbrott sen fibern installerades... Nostalgikänslan finns där i alla fall... :D
Jag är förvånad att inte Netflix har några simulerade linjär-tv-kanaler. Några "kanaler"/strömmar med olika inriktning där det strömmas fast innehåll. T.ex. gamla 90-tals sitcoms, naturfilmer, dokumentärer etc.
 
A
Vi kör telia sedan vi fick fiber för knappt ett år sedan. Det är möjligt att det inte är billigast, men fyfan vad bra det har fungerat (hos oss iaf) Tv-boxen, som ngn nämde stor som en CD-skiva, bra fjärr inget plåtter. Installation bestod av att trycka i kablarna, trycka på power och trycka OK. Klart! Det enda som irriterar mig hos telia är att de har bakat ihop alla fakturor med mobil och internet/tv helt plötsligt. Suger fett, då telefon ska in i bokföringen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, hade inte fiber funnits hade jag säkert funderat på det, men vi har faktiskt inte haft ett enda avbrott sen fibern installerades... Nostalgikänslan finns där i alla fall... :D
Det är bra. Jag bor i ett instabilt område, man har hängt fiberna i gamla ruttna telefonstolpar, som blåser ner sup i kvarten.
OT. Jag ringde Telia och ville ha billigare uppkoppling, man kan ju nu få 100 för 299:-
Jag kunde inte få 100 billigare, men jag kunde få 250 för samma pris.
299:- var bara för nya kunder att man varit kund i 34 år gav inga fördelar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T
Orka bry sig om det kostar 400 eller 600, det så klart frugan ska kunna zappa!
Jag kör Telia, även om de är totalt slut i pallet att kommunicera med så funkar det ju sjukt bra när de väl kört igång. Har fiber in och sen såna där puckar som kör över wifi för att ansluta tv boxen på övervåningen.

Inte ett spår till problem och familjen är glad
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Gillar man inte parabolen på taket.
Nä jag gillar inte parabolen på taket, så jag har den på väggen :surprised:;):rofl::crysmile::crysmile:
 
Det går inte att flytta eller sätta ny antenn närmare tvn? Förra boendet offrade jag en halv helg och lite hål i väggarna för att dra fram coax kabel. Ångrade det inte sen. Körde boxer linjärt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, boxer verkar kunna leverera både tv och internet, trots att de inte finns med på öppen fibers samlingssida...
...men köp internet från vem du vill och sedan TV som det behövs.
 
T
Kör Telenors (gamla bbb) enklaste paket och är nöjd.
Funkar bra och via appen eller deras hemsida så kan man streama hela sitt utbud till vilken TV/dator som helst när som helst.

Du behöver inte ens en box egentligen då du har linjär TV från mobilen som du kan skicka till en chromecast.

Tror jag betalar 149 kr i mån med en box.
Dom har även utan box då den inte behövs längre för 49kr i mån.
Ingen bindningstid.
https://www.telenor.se/handla/tv/om/

Telia och TV antenner tillhör en svunnen tid..
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.