Zenon Zenon skrev:
Jag har 1 av varje fabrikat som finns med temostatstyrda, alla har sina för och nackdelar, jag listade ju alla osv i någon tråd, funkar fint för mig, haft sedan förra hösten.
Hur fungerar de då? Är det nån du föredrar så här efter nåt år eller två?
 
De ända som varit är att jag skiftat den som först var i sovrummet, mot en annan, vet ej vilka som de handlat utom, pga den ena släppte in massa solljus så jag hade svårt att sova, den andra hade mörkt filter i sig. Annars har jag inte direkt jämfört dom på något vis, Vissa fick man komplett med genomförningsrör , andra bara inne delen. Alla verkar stänga när de är under -5 iallafall så de är ju bra :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där misstänker jag är det som allra mest skjuter mina tankar i sank. Jag tror att du har helt rätt där, när jag tänker efter. Ty även om jag ordnar ett luftombyten i timmen med fullt öppen ventil på sommaren istället för 1/2 i timmen, så är det frågan ifall det blir någon större skillnad.


Jag har lite andra problem, jag har börjat ta tag i allt nu.
När jag byggde så satt jag termostatstyrda tilluft från liljegrens uppe nära tak sovrummen och vardagsrummet nere, drog frånluft från toa, kök och tvättstuga.
Sen förberedde jag övervåningen med liknande, en 125 frånluftspipa som skulle in i badrum ÖV och två st tillufts uppe vid tak på gavlarna, för framtida rum där uppe.

Sen långt efter detta så lyckades jag läsa mig till att tilluften uppe vid tak på övervåningen aldrig kommer fungera, de kommer agera frånluft istället p.g.a densiteten på varm luft som innehåller vattenånga, som alltså stiger uppåt och ökar trycket uppe vid taket på ÖV.
Så ska man få det att fungera ska man tydligen istället sätta tilluft nere nära golv på ÖV, förslagsvis bakom radiatorer.

Och just detta håller jag på och undersöker nu. Jag har höjt hastigheten på fläkten i FLVP och mina första tester ger vid handen att det är precis så, mina tilluft på ÖV agerar helt enkelt frånluft.
Jag ska prova med att höja fläkten ännu mer, men jag har börjat ställa in mig på att sätta in nya tilluftsventiler. Jag hade ändå behov av att sätta in en extra, då det blev två rum vid en gavel, så jag kommer isåfall behöva sätta in 3 st nya tilluft lågt ner på väggarna på ÖV.



Men nu kommer jag på en sak, då jag har termostatstyrda tilluft på bottenvåning, så kommer de vara mycket öppna under sommaren och antagligen öka på effekten med att det är svårt att få tilluft att fungera korrekt på ÖV, iom att då de öppnar mer så minskar ju undertrycket på NV, och därmed minskar undertrycket på ÖV också (eller ökar övertrycket).
Jag kan berätta lite hur det har fortsatt här hos mig.
På nedervåningen finns det 3st liljegrens termostartstyrda uteluftsventiler, placerade nära tak i sovrum och v-rum. Termostartstyrda trots Tjoa's åsikter om dem, men å andra sidan var de också på plats innan denna tråd startades.
Sen satt jag två uppe nära tak i två rum på ÖV.

Och mycket riktigt, när väl badrummet var klart där uppe och 125mm pipa med frånluft (mekanisk frånluft/FLVP) via en 125 mm tallriksventil, så kunde jag konstatera att tilluftsdonen agerade såsom frånluftsdon istället, pga av sin höjd, nära taket. All gammal luft från nedervåningen passerar sovrummen uppe, inte bra.
Så nu har jag köpt en ganska enkel 3" tallriksventil som jag borrat in under fönstret istället, så att det verkligen tar in luft där istället.
Det är bara halvvägs klart, jag ska in med 2 eller kanske 3 till, en i varje rum, ev två i stora rummet som har två fönster.
Dessa har ingen termostat, man får skruva på tallriken om det känns för kallt.
https://bolist.se/produkt/skapventil-3/

Jag tänkte bara att det var bra att åtminstone ge lite feedback, på vad lite av mina frågor och funderingar har lett till. Kanske hjälper det någon. Själv visste jag inte när jag borrade in ventiler i takhöjd på övervåningen att dessa knappast skulle ha en chans att fungera som tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.