Blir en jävla skillnad att ha en friskluftsventil fullt öppen under vintertid, provade 2 olika rum, stängde dörrar till dom, hade ena helt öppen, och andra 25%, blev en jävla temp skillnad i rummen, inget jag skulle vilja sova i. Brrrrr. Så att dom auto stänger nästan helt vid -5 som tempen inte är speciellt många timmar totaltid under en vinter där jag bor, gör mig inget, då det blir mycket varmare i rummen. Har jag för klen uppvärmning då? Ja de kan man tycka. Dock läcker alltid gamla hus ändå, fönster, dörrspringor osv osv. Jag vet hur dålig inomhus klimat med dålig ventilation är, har jobbat på såna jobb. Så länge jag känner att klimatet är bra och syre nivån bra så kör jag. Jag sänker btw också alltid frånluften från nivå 4 till 2, då 2 står "Grund" på, så antar att de läget var de som var uppmätt som godkänt, detta när det börjar bli under 0 grader ute. Skulle dock också där vilja ha en auto för utetemp på frånluft till en rimlig peng, vilket kanske går? Men de får jag göra en ny tråd om.
 
T Tjoa skrev:
Du förstår inte att du reglerar i fel ände av systemet.
Du tror att du minskar flödet genom att stänga uteluftsventilen. Det är fel. Flödet kommer vara konstant om inte huset är helt hermetiskt tätt och det är inte ens godkänt provtryckta hus.
Du som har jobbat länge får gärna komma till mig och se hur du kan strypa självdraget till en lämplig nivå en kall vinter dag så att inte 6 stycken hel öppna 100 rör släpper in för mycket uteluft. Hade varit väldigt glad och tror du skulle väldigt rik ifall du kom på en produkt som löste detta.
självdraget är ju tyvärr en fläkt som går på Max på vintern och minivarvtal på sommaren
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag vet inte om du har missat det men TS fråga handlar om tilluftsdon.
Ja det är din åsikt, att man skall ha 10 st 110 hål i ytterväggen helt öppna när det är -38.
Jag och tydligen de flesta andra, då de flesta tilluftsdon har en manuel eller automatisk reglering utöver injustering, tycker inte det verkar en så bra idé.
Vad är problemet med att ha en korrekt öppning av ventilerna? Vad är problemet med att automatiskt reglera att de inte är helt stängda och börjar dra från annan ort?
Du läser ju inte ens vad jag skriver när jag försöker förklara.
Och jag är ledsen om fakta inte passar ihop med vad du tycker.
Säljer du ventilerna eller vad är det som gör att du verkligen inte vill förstå?
 
T topmount skrev:
Du som har jobbat länge får gärna komma till mig och se hur du kan strypa självdraget till en lämplig nivå en kall vinter dag så att inte 6 stycken hel öppna 100 rör släpper in för mycket uteluft. Hade varit väldigt glad och tror du skulle väldigt rik ifall du kom på en produkt som löste detta.
självdraget är ju tyvärr en fläkt som går på Max på vintern och minivarvtal på sommaren
Rik?
Det är ju så självdrag ska fungera.
Du stryper på frånluft/avluft i tex badrum och kök för att slippa stänga 6st ventiler.
Har du inte heller läst vad jag har skrivit?
 
T Tjoa skrev:
Rik?
Det är ju så självdrag ska fungera.
Du stryper på frånluft/avluft i tex badrum och kök för att slippa stänga 6st ventiler.
Har du inte heller läst vad jag har skrivit?
Jo jag har läst vad du skriver men inte lyckats hitta en lösning som automatiskt stryper utsugen beroende på utetemperatur och att gå och skruva på tallriksventiler varje dag har jag inte lust med.
 
Det är helt rätt. Du kan sluta leta, för det finns inte.
Så därför fattar jag oxå att man ändrar på uteluftsventilerna för det är enklare.
 
T topmount skrev:
Du som har jobbat länge får gärna komma till mig och se hur du kan strypa självdraget till en lämplig nivå en kall vinter dag så att inte 6 stycken hel öppna 100 rör släpper in för mycket uteluft. Hade varit väldigt glad och tror du skulle väldigt rik ifall du kom på en produkt som löste detta.
självdraget är ju tyvärr en fläkt som går på Max på vintern och minivarvtal på sommaren
@topmount det närmaste du kommer att justera frånluften på vintern finns i badrumsfläkt Klimat K7 som har en inbyggd farthållare. Den inte bara motverkar mottryck i kanalen, utan strävar även efter att hålla rätt flöde vintertid då den termiska drivkraften är starkare. Går att ställa på grundflöde ca 10 l/s eller 15 l/s.
 
Kör själv k7 i kombination med massa k1 i ett gammalt hus där det dessutom är självdrag (i kombo med k1) på övervåning. Fungerar utmärkt.
Och nej jag säljer inte sådan saker.
 
  • Gilla
Lugga
  • Laddar…
Mikael_L
T Tjoa skrev:
Det är ju precis detta som är knäckfrågan.
Du ska inte röra dina uteluftsventiler oavsett om det är snöre, bimetall. De ska alltid vara öppna.
Oavsett om det är -38 grader eller låg och högtryck ska de vara öppna.
Vill du reglera flödet gör du det i andra ändan systemet.

Eller menar du att du sätter bimetall don istället för frånluftsdon?
Hej.
Jag kan börja med att säga att jag i huvudsak arbetar med ventilation, men då i den elektriska inkopplingen av luftbehandlingsaggregat eller lokal reglering. Men detta betyder ju trots allt att jag får en viss inblick och förståelse för hur luften fungerar. Man gör ju inte något bra jobb ifall man inte förstår, eller försöker förstå det man installerar.

Sen vidare så håller jag med dig, i alla fall till stora delar och rent teoretiskt.

Men nu ska jag krångla till det lite. :)
Säg att jag har två st 11 m2 sovrum på övervåningen (som jag nu alltså har, så detta tankeexperiment är högst verkligt och reellt) och det blir som vanligt för varmt på sommaren.
Om jag då tjackar ett par termostatstyrda tilluftsventiler (jag har mekanisk frånluft i form av en FLVP) och sätter in en min-flödes-bricka i den dessa ventiler som garanterar 2,5 l/s (ja, jag vet att det är avhängigt tryckskillnaden, men vi tar det värdet som sanning för enkelhetens skull, injustering får sen ske för att få till det så bra som möjligt).

Då har jag alltså ett grundflöde som passar rummen, oavsett hur mycket ventilen stänger. (nåjo, något för litet flöde, shit happens).
Men sen när sommaren kommer och det börjar bli varmt, så öppnar ventilerna alltmer, och förhoppningsvis så lyckas vi få ner tempen någon grad.
Händer något annat? Jodå, mer flöde i dessa ventiler = lägre i andra, dvs inställda flöden påverkas. Men samtidigt så minskar undertrycket i huset, så fläkten kommer dra mer flöde, så det blir inte fullt så illa.

Vad tror du om denna tanke?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Jag kan börja med att säga att jag i huvudsak arbetar med ventilation, men då i den elektriska inkopplingen av luftbehandlingsaggregat eller lokal reglering. Men detta betyder ju trots allt att jag får en viss inblick och förståelse för hur luften fungerar. Man gör ju inte något bra jobb ifall man inte förstår, eller försöker förstå det man installerar.

Sen vidare så håller jag med dig, i alla fall till stora delar och rent teoretiskt.

Men nu ska jag krångla till det lite. :)
Säg att jag har två st 11 m2 sovrum på övervåningen (som jag nu alltså har, så detta tankeexperiment är högst verkligt och reellt) och det blir som vanligt för varmt på sommaren.
Om jag då tjackar ett par termostatstyrda tilluftsventiler (jag har mekanisk frånluft i form av en FLVP) och sätter in en min-flödes-bricka i den dessa ventiler som garanterar 2,5 l/s (ja, jag vet att det är avhängigt tryckskillnaden, men vi tar det värdet som sanning för enkelhetens skull, injustering får sen ske för att få till det så bra som möjligt).

Då har jag alltså ett grundflöde som passar rummen, oavsett hur mycket ventilen stänger. (nåjo, något för litet flöde, shit happens).
Men sen när sommaren kommer och det börjar bli varmt, så öppnar ventilerna alltmer, och förhoppningsvis så lyckas vi få ner tempen någon grad.
Händer något annat? Jodå, mer flöde i dessa ventiler = lägre i andra, dvs inställda flöden påverkas. Men samtidigt så minskar undertrycket i huset, så fläkten kommer dra mer flöde, så det blir inte fullt så illa.

Vad tror du om denna tanke?
Om vi bortser från tryck just nu och du säger att minflödena ligger på 2,5 l/s i var ventil och vi leker med tanken att du har 15l/s i wc. Då kommer de andra 10 l/s gå någon annan väg om du nu inte bor i ett bekräftat provtryckt hus som har noll i läckluftflöde.

Nja, de luftflöden är på tok för låga för att på något sätt kunna flytta värme. Det ger ingen märkbar skillnad. Vill du flytta luft pga värme. Öppna ett fönster på kvällen nere och ett uppe. Då får du upp volymen.

Flödena kommer öka om huset är som jag skrev innan helt tätt. Men det är det inte. Så den teorin faller.

Men jag förstår inte varför du ska ha reglerbara uteluftsventiler. Du har ju en flvp som levererar ett fast flöde året om.
Flödet i den påverkas ju bara nämvärt teoretiskt beroende på vad du har för tryck/temp ute.
Vill du ha mer luftflöde sommar tid så skickar du ju på flvp på forcering.
 
Redigerat:
Mikael_L
T Tjoa skrev:
Nja, de luftflöden är på tok för låga för att på något sätt kunna flytta värme. Det ger ingen märkbar skillnad.
Ja det där misstänker jag är det som allra mest skjuter mina tankar i sank. Jag tror att du har helt rätt där, när jag tänker efter. Ty även om jag ordnar ett luftombyten i timmen med fullt öppen ventil på sommaren istället för 1/2 i timmen, så är det frågan ifall det blir någon större skillnad.


Jag har lite andra problem, jag har börjat ta tag i allt nu.
När jag byggde så satt jag termostatstyrda tilluft från liljegrens uppe nära tak sovrummen och vardagsrummet nere, drog frånluft från toa, kök och tvättstuga.
Sen förberedde jag övervåningen med liknande, en 125 frånluftspipa som skulle in i badrum ÖV och två st tillufts uppe vid tak på gavlarna, för framtida rum där uppe.

Sen långt efter detta så lyckades jag läsa mig till att tilluften uppe vid tak på övervåningen aldrig kommer fungera, de kommer agera frånluft istället p.g.a densiteten på varm luft som innehåller vattenånga, som alltså stiger uppåt och ökar trycket uppe vid taket på ÖV.
Så ska man få det att fungera ska man tydligen istället sätta tilluft nere nära golv på ÖV, förslagsvis bakom radiatorer.

Och just detta håller jag på och undersöker nu. Jag har höjt hastigheten på fläkten i FLVP och mina första tester ger vid handen att det är precis så, mina tilluft på ÖV agerar helt enkelt frånluft.
Jag ska prova med att höja fläkten ännu mer, men jag har börjat ställa in mig på att sätta in nya tilluftsventiler. Jag hade ändå behov av att sätta in en extra, då det blev två rum vid en gavel, så jag kommer isåfall behöva sätta in 3 st nya tilluft lågt ner på väggarna på ÖV.



Men nu kommer jag på en sak, då jag har termostatstyrda tilluft på bottenvåning, så kommer de vara mycket öppna under sommaren och antagligen öka på effekten med att det är svårt att få tilluft att fungera korrekt på ÖV, iom att då de öppnar mer så minskar ju undertrycket på NV, och därmed minskar undertrycket på ÖV också (eller ökar övertrycket).
 
Mikael_L
  • Gilla
Very stable genius
  • Laddar…
Jag har 1 av varje fabrikat som finns med temostatstyrda, alla har sina för och nackdelar, jag listade ju alla osv i någon tråd, funkar fint för mig, haft sedan förra hösten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Zenon Zenon skrev:
jag listade ju alla osv i någon tråd,
Första inlägget i denna tråd.. väl ... ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.