Hej. Fläktkonvektorn skickar ut 22 grader fast att den är inställd på 16 grader.
Kör frikyla från bergvärmepump.
Frikylan är nyligen installerad.
 
tommib
OK. Vad är frågan?

Jag gissar på att frågan är "varför gör den det". Svaret är att det är omöjligt att veta baserat på den knapphändiga informationen du delger. En teori skulle kunna vara att du inte har någon cirkulation av brine till fläktkonvektorn av en eller annan anledning. Vad är det för temperatur på köldmedierören?

Om anläggningen är professionellt installerad, har du hört av dig till installatören?
 
Luft?! i konvektorn....
 
tommib tommib skrev:
OK. Vad är frågan?

Jag gissar på att frågan är "varför gör den det". Svaret är att det är omöjligt att veta baserat på den knapphändiga informationen du delger. En teori skulle kunna vara att du inte har någon cirkulation av brine till fläktkonvektorn av en eller annan anledning. Vad är det för temperatur på köldmedierören?

Om anläggningen är professionellt installerad, har du hört av dig till installatören?
tommib tommib skrev:
OK. Vad är frågan?

Jag gissar på att frågan är "varför gör den det". Svaret är att det är omöjligt att veta baserat på den knapphändiga informationen du delger. En teori skulle kunna vara att du inte har någon cirkulation av brine till fläktkonvektorn av en eller annan anledning. Vad är det för temperatur på köldmedierören?

Om anläggningen är professionellt installerad, har du hört av dig till installatören?
Precis, varför blåser det ut luft som är 22 grader när den är inställd på 16 grader.
Hur ser man temperaturen på köldmedierören?
 
Woffa Woffa skrev:
Precis, varför blåser det ut luft som är 22 grader när den är inställd på 16 grader.
Hur ser man temperaturen på köldmedierören?
Nu är jag ny med frikyla och fläktkonvektor (installerade min för ett par veckor sedan) men ställer du verkligen in att den blåsa ut 16C luft? På min fläktkonvektor ställer jag, via fjärrkontrollen, in vilken temperatur jag vill ha i rummet och så blåser fläktkonvektorn ut så kallt som möjligt för att nå den temperaturen.

Hur som helst, kolla brinerören som är kopplade till fläktkonvektorn om de är kalla. Du kanske behöver starta en separat cirkulationspump för kylan? Det behöver jag iaf.
 
T TMatt skrev:
Nu är jag ny med frikyla och fläktkonvektor (installerade min för ett par veckor sedan) men ställer du verkligen in att den blåsa ut 16C luft? På min fläktkonvektor ställer jag, via fjärrkontrollen, in vilken temperatur jag vill ha i rummet och så blåser fläktkonvektorn ut så kallt som möjligt för att nå den temperaturen.

Hur som helst, kolla brinerören som är kopplade till fläktkonvektorn om de är kalla. Du kanske behöver starta en separat cirkulationspump för kylan? Det behöver jag iaf.
Hur startar du cirkulationspumpen och vart sitter den? Företaget som installerade frikylan sa inget om att någon pump måste startas upp.
 
Hos mig sitter den extra cirkulationspumpen bredvid bergvärmepumpen. Jag hade det omvända problemet att det blåste in 8 gradig luft vid uppstart trots att inget kylbehov fanns. Men det berodde på att signalen till styrningen var inverterad. Efter det problemet löstes så funkar det fint. Tillufts temperaturen varierar mellan 10 & 20 grader för att styra mot inställd inomhus temperatur.
 
Har du en bild som visar hur den ser ut?
 
Dessa 22 grader, är det samma temp som rummet håller? Har du ställdon? Vad är det för konvektor?
 
Ja den drar bara runt luften utan att kyla den. Kände på rören till enheten, båda är rumstempererade. Dom borde ju vara kalla.
Innova iwmcw14/1
 
Cirkulationspump monterad på vägg med rör och en expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är min cirkulationspump till kylan.
 
tommib
Eftersom rören inte är kalla är problemet som sagt att du inte har cirkulation av brine/köldmedium. Då är frågan varför. Ta bilder på din installation, både vid pumpen och vid konvektorn.

Är installationen färdig? Har du pratat med installatören? Har du fått någon instruktion för användning?
 
Woffa Woffa skrev:
Har du en bild som visar hur den ser ut?
Så här ser det ut hos mig.
Röd ring = cirkulationspump värme
Blå ring = cirkulationspump kyla

VVS-installation med röd ring kring cirkulationspump för värme och blå ring runt kylpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut hos mig. VVS-installationer under taket i ett utrymme med synliga rör och en elektronisk apparat med grönt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, det där torde vara pumpen till kylan. Är det ordentligt avluftat? Går pumpen? Känn på den om den vibrerar lite. Du måste också reda ut hur rören är kopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.