M
M MetteKson skrev:
Du kan lämna anonymt tips om du vill. Via brev utan att skriva under eller utan att säga vad du heter i telefon (kommunen får in brev underskrivet av ”Vän av ordning” och ”Rättvisans man” etc). Skicka mail är inte så smart då din mailadress registreras. Väljer du att vara anonym kan du däremot inte få någon återkoppling i ärendet om vad som händer och hur BN hanterar saken.
Inte det svaret jag fick från kommunen iaf. Kanske är olika från kommun till kommun. Jag gjorde en sån här ”anmälan” anonymt till byggnadsnämnden och fick svaret att om jag anser att någon har byggt utan bygglov så får jag göra en polisanmälan och sedan skulle jag bifoga nån kopia på den till byggnadsnämnden osv. Dom menade på att dom kan inte agera på alla anonyma tips som strömmar in för det har dom inte resurser till.
 
harry73
H Henrik.S skrev:
Jo för en friggebod. Gick alldeles utmärkt här i alla fall...
Man får bygga en friggebod på prickmark, men ligger den (som här) närmare än 4,5m från kommunalt allmän platsmark, kan kommunen inte ge grannmedgivande och får du därmed inte bygga din friggebod där.

Får man inte bygga en friggebod, kan man såklart ansöka om bygglov för samma byggnad (som då inte är en friggebod), men vill man placera den på prickmark, får kommunen inte ge bygglov.
Om man nu lägger båda punkter ihop, ser man att TS inte lagligen kan placera sin bod där han vill, vad han än försöker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
EDIT: Inlägg hamnade i fel tråd av någon anledning...
 
Redigerat:
harry73
P Paxman skrev:
Det här låter som när jag ville byta A-kassa efter att ha bytt karriär. Det tog ett (1!) års brevkorrespondens med Transportarbetarförbundet innan allt blev klart. Det var precis som TS skriver; nya brev med uppmaning om komplettering av uppgifter med långa perioder stillestånd emellan. Då hade jag ändå knatat upp till Transports huvudkontor det första jag gjorde för att fråga hur jag skulle gå till väga.

Lite så här var det: "Tack för uppgift A. Nu behöver vi uppgift B." Skickade in uppgift B. Efter någon månad kom "Tack för uppgift B. Nu behöver vi uppgift C". Skickar in C och väntar i någon månad till...ja, ni förstår. Det höll väl på fram till uppgift J eller liknande. Det hör också till saken att jag utan problem hade kunnat skicka in uppgift A till J i första brevet...men jag fick ju aldrig reda på vilka uppgifter de ville ha. Det var fullständigt skrattretande!

Min far som haft många duster med myndigheter och andra organisationer i sitt yrke sa att vissa människor på en del yrkespositioner måste vara kreativa för att motivera sin anställnings existens. Jag får lite samma känsla gällande handläggaren som TS har att göra med...:thinking:
Ditt inlägg passar bättre i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tar-nya-saker-hela-tiden.367192/#post-3594273
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Ja, fasen...hur hamnade inlägget i den här tråden?! :surprised: Tack för att du uppmärksammade det! (y)
 
Man kan få bygglov på prickad mark om det räknas som en mindre avvikelse. Exempelvis för ett plank. Om en "friggebodsliknande" bod någonsin kan räknas som mindre avvikelse vet jag inte, troligen inte.

Med tanke på hur många växthus det står på prickad mark närmare än 4,5 m från gatan i vårt villakvarter kan det här inte vara en regel som folk bryr sig så mycket om.
 
F f91jsw skrev:
Man kan få bygglov på prickad mark om det räknas som en mindre avvikelse. Exempelvis för ett plank. Om en "friggebodsliknande" bod någonsin kan räknas som mindre avvikelse vet jag inte, troligen inte.

Med tanke på hur många växthus det står på prickad mark närmare än 4,5 m från gatan i vårt villakvarter kan det här inte vara en regel som folk bryr sig så mycket om.
Bygga på prickad mark är oftast inte en mindre avvikelse, kommunerna brukar vara restriktiva med det.

Däremot kan man i vissa fall få bygga exempelvis plank eller annat (utan att det avviker), men det beror på när detaljplanen är antagen (inte på "mindre avvikelse). Det beror att definitionen av byggnad/byggnadsverk har tolkats olika över tiden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag fick bygglov för plank på prickmark som mindre avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.