Mikael_L
Nu var det inte prickmark som var problemet utan att TS ville uppföra sin frigga närmare tomtgräns än 4,5 meter.


I TS situation skulle jag nog också ha fört upp en trevlig liten obemärkt frigga typ 1 meter från tomtgräns och sen hållt tummarna och hållt tyst.
Jag skulle också lagt lite energi på att se till att den blev vettigt flyttbar, ifall det stötte på patrull. Dvs att t.ex.en midjelastare kan lyfta den till annan plats med långa gafflar.

Ja först och främst är det ju bäst att bygga enligt alla regler, men var det som att inget annan placering kändes vettig, men bara felaktig typ det vi avhandlat tråden så skulle jag nog kunnat tänkt mig att chansa.
En friggebod är ju liksom ingen jättegrej att flytta eller t.o.m riva.
Ett hus eller garage chansar man ju dock inte så gärna med. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det inte prickmark som var problemet utan att TS ville uppföra sin frigga närmare tomtgräns än 4,5 meter.


I TS situation skulle jag nog också ha fört upp en trevlig liten obemärkt frigga typ 1 meter från tomtgräns och sen hållt tummarna och hållt tyst.
Jag skulle också lagt lite energi på att se till att den blev vettigt flyttbar, ifall det stötte på patrull. Dvs att t.ex.en midjelastare kan lyfta den till annan plats med långa gafflar.

Ja först och främst är det ju bäst att bygga enligt alla regler, men var det som att inget annan placering kändes vettig, men bara felaktig typ det vi avhandlat tråden så skulle jag nog kunnat tänkt mig att chansa.
En friggebod är ju liksom ingen jättegrej att flytta eller t.o.m riva.
Ett hus eller garage chansar man ju dock inte så gärna med. :)
Öhhh, var det inte prickade marken som var just problemet?
"Nu till det roliga!
Mina tankar går såhär. Prickad mark förbjuder uppförandet av byggnad."
Hans påstående i första inlägget är ju helt fel då attefall och friggebod frångår prickade mark.
 
Mikael_L
Nej, det var inte den prickade marken som var problemet. Det framkommer tydligt i tråden.

Redan i inlägg #2 var det klargjort, ...om du bemödat dig med att läsa ett till.
 
M
Ja där ser man. Jag kan dock inte förstå varför det skulle finnas ovilja från kommunens sida som granne att godkänna mindre än 4,5m. Eller så har dom det som regel att inte godkänna men dom kanske inte bryr sig om någon tar sig friheten.
Kanske ändra frågan till om nån har tvingats flytta en bod bara för att avståndet varit för litet? Jag har aldrig hört om ett sånt fall iaf. Det har ju absolut ingen som helst betydelse.
 
harry73
Kommunen räknas inte som granne om grannmarken är kommunalt allmän platsmark.
Då räknas alla invånare som granne
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja där ser man. Jag kan dock inte förstå varför det skulle finnas ovilja från kommunens sida som granne att godkänna mindre än 4,5m. Eller så har dom det som regel att inte godkänna men dom kanske inte bryr sig om någon tar sig friheten.
Kanske ändra frågan till om nån har tvingats flytta en bod bara för att avståndet varit för litet? Jag har aldrig hört om ett sånt fall iaf. Det har ju absolut ingen som helst betydelse.
Kommunen är inte en granne i den vanliga meningen. Ingen på kommunen kan vara enskild representant och bestämma vad som ska byggas i anslutning till parkmark. Parkmark är för alla kommuninvånare att beträda. Vem ska då avgöra lämpligheten i att bygga på tomtgräns? Fastighetsansvarig tjänsteman på kommunkontoret eller damen som blir skuggad av byggnaden när hon sitter på bänken placerad på parkmarken? Därför nekar kommunen. Hänger ni med på mitt resonemang...?
 
M
Men då är ju frågan hur sugna kommunen är på att driva en sån här process om Ove Sundberg ringer och gnäller att nån byggt en friggebod i tomtgräns? Dom kanske bara svarar ”jaha”.
 
Tror inte kommunen kan neka, speciellt inte om Ove är envis och står på sig...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tror inte kommunen kan neka, speciellt inte om Ove är envis och står på sig...
Ringer någon och klagar skapas ett tillsynsärende hos kommunen som de är skyldiga att utreda, så att bara säga jaha fungerar inte.
 
Som många säger kan kommunen inte ge ett medgivande som en privatperson. Kommunens sätt att ge medgivande är genom att bevilja bygglov. Så prata med bygglovskontoret och se om de har något principiellt emot det, och om inte söker du bygglov som för ett vanligt uthus. Så gjorde jag, och det var inga problem (förutom den extra kostnaden för bygglovet då...)
 
harry73
Det går inte för att det är prickmark, så kommunen får inte ge bygglov
 
Jo för en friggebod. Gick alldeles utmärkt här i alla fall...
 
Fast om du fått bygglov är det ingen friggebod.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Men en frigga är ju inte bygglovspliktig, moment 22?
Mig veterligen så kan man inte vara anonym som anmälare om det ska skapas ett ärende hos kommunen. Man kan inte bara ringa och säga att nån jäv-el på den o den adressen har nått fuffens för sig. Utan man måste berätta vad man heter osv. så blir det en offentlig handling.
 
M Markarbetaren skrev:
Men en frigga är ju inte bygglovspliktig, moment 22?
Mig veterligen så kan man inte vara anonym som anmälare om det ska skapas ett ärende hos kommunen. Man kan inte bara ringa och säga att nån jäv-el på den o den adressen har nått fuffens för sig. Utan man måste berätta vad man heter osv. så blir det en offentlig handling.
Du kan lämna anonymt tips om du vill. Via brev utan att skriva under eller utan att säga vad du heter i telefon (kommunen får in brev underskrivet av ”Vän av ordning” och ”Rättvisans man” etc). Skicka mail är inte så smart då din mailadress registreras. Väljer du att vara anonym kan du däremot inte få någon återkoppling i ärendet om vad som händer och hur BN hanterar saken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.