Mikael_L skrev:
Jag lyfter igen...
Är det lätt eller svårt att vibrera för mycket, så betongen separerar?

Sen hade jag faktiskt en till fråga, på denna platta hade dom villabyglar med cc30, jag hade för mig att det är cc60 normalt så jag frågade. Svaret var att det var nya normer. Någon som känner till detta? Är det overkill med cc30 oavsett normer?
Är knappast någon expert, men:
Har läst någonstans (vet inte var...) att betongen ska vibreras tills man ser att lite vatten kommer upp till ytan. Då är det klart. Kommentarer?

I Thermisols grundbroschyr finns grundritningar, och där är byglarna, oavsett linjelast, cc60 (http://www.thermisol.se/villagrunder.php).
En ändring av normerna borde ju bara ske om det fanns problem med tidigare utförande. Har aldrig hört att det skulle vara det, men jag är som sagt ingen expert...
 
Är inte 240kr/kvm för grus lite mycket eller tänker jag fel? Är det makadam du syftar på? Tjocklek på lager?
jo dom siffrorna håller inte i flera avseenden
först anges det i ton/1000kg och grävare tar timbetalt. har man tur får man en 5tons maskin för 700 plus moms.
170 kvm bör nog ligga på runt 200 000 förutom golvvärme och rör och el mvhV
 
bergstrollet skrev:
Hur mycket råd/hjälp får man från Rinkabyrör om man beställer material där? Finns det bättre butiker att handla ifrån lokalt (bor nära Kungälv). Jag har hört att många av de lokala rörmokerifirmorna prioriterar bort "besvärliga jobb" och jobb där de inte får hela paketet (göra allt + stå för material).

Känner ni till något bra ställe att handla från i Göteborgsområdet?
Trevco i Kungälv brukar vara hjälpsamma när det gäller markavlopp m.m., om man vet vad man ska för andra VVS-grejer så brukar de kunna ta hem från grossist (John Fredrik i Gbg). Priserna är helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.