Detta var intressant. Bildbevis är alltid välkommet för min del. Tyckte du att det fungerade bra och glätta plattan för hand? Använde ni verktygen på sista bilden för rivning och glättning?
 
Mikael_L
Jag var tvungen att åka hem, så jag var bara med och rev / glättade någon enstaka kvm. Men slutresultatet efter detta såg ju rätt schysst ut, i mina ögon iaf. Men jag kan lova att det tar tid om man ska gå över 50 kvm. Köpa några uppsättningar bräde + stål och låna in vänner och släktingar kan nog vara en bra ide.

Nu vet jag inte om det vi gjorde var bra / rätt! Ytskiktet kanske tog permanent skada av att skrapas löst igen efter det har brunnit ett tag.
Nu var vi inte så bekymrade utifall en-två mm av ytskiktet skulle bli förstört, jag tror att dom hela tiden har räknat med någon mindre katastrof så det har nog funnits en beredskap att ev måsta flyta hela ytan, alt slipa alt ett lager finbetong.
Lite tråkigt var att dagens väder var spridda skurar (OK bättre än kontinuerligt hällregn ;)) vilket direkt syntes som fina små vattkoppsutslag på ytan, innan vi hann få pressenningen. Pressenningen åstadkom nog också lite märken och ojämnheter i sig själv :( .

Jo bilderna tog jag ifrån någon nätkatalog och dom visar putsbrädan (i plast, som den vi hade) + en stålputsbräda, den utan tänder då, för vi drog den mot ytan med en liten liten vinkel så det hade blivit schyssta ränder annars. Nu tror jag inte att stålbrädan såg riktigt ut så, den var nog lite mer lik en murarslev, men det spelar nog ingen roll.
 
Låter smart och ta höjd för en katastrof när man är amatör gjutare. Smällen blir inte så hård om det går galet då : ) Funderade ni vid nåt tillfälle i projektstadiet att hyra en helikopter att köra med över plattan för det är väl alternativet om man inte vill glätta för hand? Kanske är det vanskligt om man inte gjort det förut?
 
Snailman
har testat helikopter för ett dubbelgarage, svårt att veta när man ska börja med den, halva var det för tidigt och halva för sent, men har dugt i 15 år nu...

körde med en väldigt lång vibrobalk först...
 
Mikael_L
Dom hade tänkt att anlita någon proffsig kraft under själva gjutdagen, som både skulle garantera ett lyckat resultat och antagligen även köra en helikopter + hålla lite koll på oss virrhöns ;) . Men överhettningen i byggsektorn märktes tydligen rätt väl, så dom körde själva, med lite bistånd från mig.
 
När jag gjorde garageplatta så hann tallriken på helikoptern fastna lite medans vi drack kaffe, när jag sedan krampaktigt höll fast i styret när jag vred igång den så vevade den till och kastade mig helt sonika av plattan :eek:

Berättade sedan detta för en kollega, då hade han drabbats av precis likadan flygtur :D

Trots detta så blev ytan väldigt bra, jag gjorde från tröskeln fall tre meter till en brunn, sedan 3,5 meter med fall åt andra hållet (tillbaka i samma nivå som ytterkant nu), sedan 3,5 meter fall ned till brunn 2, och sedan 3 meter uppför till bakre ytterkant.
Det var bara lite runt första brunnen som blev lite fult, slipade sedan rätt detta, plus att jag också putsade av hela plattan lite med en ABS-slip.

Jag hade gjutit fast brunnarna i rätt nivå och lade sedan rörbanor att dra vibratorbalken på, i 7-meters röret i mitten jackade jag ur en liten tårtbit och böjde sedan röret lite över knäet så det blev lite V-format.

Drog balken längs vänster sida med fall ner, upp, ner, höll fast änden i brunnen och roterade ytteränden på formen, sedan fall upp, ner och upp och så var man framme vid främre gaveln igen.

Kanske bara liknar svammel, jag kan i.a.f inte somna ;)
 
Angående rördragningen i isoleringen i stället för under så gjorde jag likadant när jag gjöt min garageplatta förra året. Detta på grund av att avlopp kom in i bilden när isoleringen redan var utlaggd.

Det blev aningen ytsprickor på något ställe ovanför rören, men inget man inte kan leva med.
 
Mikael_L skrev:
Dom hade tänkt att anlita någon proffsig kraft under själva gjutdagen, som både skulle garantera ett lyckat resultat och antagligen även köra en helikopter + hålla lite koll på oss virrhöns ;) . Men överhettningen i byggsektorn märktes tydligen rätt väl, så dom körde själva, med lite bistånd från mig.
Det verkar ju som att ni har lyckats rätt så bra utan inhyrt folk. Det är ju bra! Nu blir det ju mer pengar att köpa öl för : )
 
Bra Hagbard att du lät mig få reda på riskerna med att parkera helikoptern på plattan : ) Kaffekärring som jag är så hade jag säkerligen oxå fått mig en flygtur med helikoptern
 
Per72 skrev:
Bra Hagbard att du lät mig få reda på riskerna med att parkera helikoptern på plattan : ) Kaffekärring som jag är så hade jag säkerligen oxå fått mig en flygtur med helikoptern
Det är skillnad på helikopter och helikopter, på flygtur och flygtur, men att två så olika maskiner kan ge så likartat resultat :rolleyes:
 
Mikael_L
Hur mycket kan man egentligen vibrera?

Jag har hört så mycket om att man ska vara försiktig, så inte betongen separerar. Med separerar antar jag att det menas att fraktionerna i fyllningen hamnar ogynnsamt, dvs inte helt blandat..?!

Men när vi frågade killen med betongbilen så sa han att det skulle nog mycket till innan det händer. Han verkade inte tycka att man skulle vara orolig för att vibba rätt länge...
 
Jag hade fått för mig att det betydde att vattnet vibrerades ur, så att säga. Men jag kanske är helt ute och cyklar..
 
jon_h skrev:
Jag hade fått för mig att det betydde att vattnet vibrerades ur, så att säga. Men jag kanske är helt ute och cyklar..
Är det inte luften som vibreras ur?
 
Jo, det är ju det som är poängen. :) Men jag menade vad som händer om man vibbar för mycket så att betongen "separerar".
 
Mikael_L
Jag lyfter igen...
Är det lätt eller svårt att vibrera för mycket, så betongen separerar?

Sen hade jag faktiskt en till fråga, på denna platta hade dom villabyglar med cc30, jag hade för mig att det är cc60 normalt så jag frågade. Svaret var att det var nya normer. Någon som känner till detta? Är det overkill med cc30 oavsett normer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.