Tack!
Svårt att säga hur lång tid det skulle tagit om vi jobbat heltid med det. Men så här såg det ut ungefär: Vi började riva nån gång i mitten av juli, betongbilen kom 20/7 och vi reste stommen i början på augusti. Vi har två småbarn att ta hand om också och så skulle vi ju ha lite semester på semestern, så det blir inte så många timmars effektiv arbetstid per dag.
När semestern tog slut fick det fortsatta arbetet ske på helger. Vi har ett par timmar att köra till stugan, och vi kunde inte vara där alla helger men de flesta helgerna de följande två månaderna var vi nog där. Plåttaket kom på plats i mitten på september och de sista bilderna från i höstas, där vindskivor och foder är på plats är daterade i mitten på oktober.
Ett par helger i sept-okt gick bort pga ihållande ösregn... Det var lite stressigt att se hur tiden rann iväg när man ville komma till en viss punkt innan vintern, men till slut nådde vi ändå tillräckligt långt tyckte jag.
I vår har vi lagt ett par helger till för att avsluta arbetet.

Det mesta arbetet har gjorts av mig och min sambo med extrainsatser från nära och kära till och från. Det mesta av målningen har tex svärföräldrarna gjort och min föräldrar har också varit på plats några dagar.
 
  • Gilla
Tippler och 2 till
  • Laddar…
Enrique: Ska försöka sammanfatta lite kostnader och återkomma.
 
  • Gilla
Tippler
  • Laddar…
Jag inser att jag faktiskt saknar bilder på de sista bitarna som kommit på plats under våren. Jag får helt enkelt vänta med de bilderna tills nästa besök i stugan om ca två veckor...
 
  • Gilla
Tippler
  • Laddar…
Appropå nibblerspån; finns inget bättre för att skära sönder cykeldäck, skosulor och hundtassar. Bästa sättet att plocka dem är med en högtalarmagnet i en plastpåse.
 
  • Gilla
matslist och 1 till
  • Laddar…
Ja, de där nibblerspånen är verkligen sylvassa. Men nu har ett antal fötter provsprungit på gräsmattan några helger utan större men, så vi får hoppas att vi fick bort det mesta.
 
  • Gilla
Tippler och 2 till
  • Laddar…
Under våren har vi fortsatt spika lockläkt. Längst upp under råsponten fäste vi en längsgående ribba för att täcka småglipor från täckbrädorna

IMG_4175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt fönster och dörrar satt det nu foder och täckte över de reglar som vi annars skulle fästa lockläkten i. Vi fick därför lägga in några extra rader med kortlingar i regelverket över och under respektive foder för att ha något att spika i. Såna småsaker hade säkert ett proffs tänkt på från början... :surprised:

IMG_4178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tippler och 1 till
  • Laddar…
Till slut var alla lockläkt på plats hela varvet runt och allting fick ett extra lager färg. Nu tycker vi nästan att vi kan säga att vårt nya uthus är färdigt:

IMG_4174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast det är klart, ett litet tröskelbleck ska väl dit, och något litet trappsteg vid dörren, och kanske en hängränna på baksidan, och så klart nån slags inredning på insidan för effektiv förvaring, och... ...
Vi har nog att göra i sommar också verkar det som... :p
 
  • Gilla
AnnaFiiia och 14 till
  • Laddar…
Här kommer en liten sammanställning av vad vi använde och ungefärliga kostnader. Hoppas jag fått med det mesta. Virket är inte med eftersom vi löste det på annat sätt från den lokala sågen i familjen...

Grund/syll: ca 3600 kr (ca 1,1 m3 vibrationsfri betong + leverans, armeringsnät, syllpapp, expanderbult
Dörr/fönster: ca 4000 kr (Dörr, lås, trycke, 8x10-fönster, 8x5-fönster, karmskruv+verktyg)
Takpapp: ca 600 kr (papp, asfaltsklister)
Plåt: ca 3000 kr (takplåt, vindskiveplåt, fönster- och tröskelbleck, nibblerverktyg)
Skruv/spik: ca 1000 kr (VFZ trådspik tretum, fyrtum samt 60 mm, träskruv 5x90, pappspik, farmarskruv, bleckspik)
Färg: ca 5000 kr (Grundolja, 2 lager täckfärg, Linoljefärg till fönster, penslar etc)

Summa summarum: ca 17200 kr + virke

Färgen la vi mer pengar på än nödvändigt för ett enkelt uthus eftersom vi valde en av dyrare fasadfärgerna på marknaden (Jotun demidekk ultimate). Vi ville ha samma utseende som på den relativt nymålade huvudstugan. Tiden får utvisa om vi därmed även köpt oss några års extra underhållsfrihet, eller om vi bara betalt för mycket...
 
  • Gilla
Tippler och 2 till
  • Laddar…
Hur sågar man enklast dessa urtag på takstolarna, sticksåg, fogsvans?

jonne72 skrev:
Vi gjorde ett litet urtag i dem för att de skulle vila någorlunda jämnt på hammarbandet.

[bild]
 
Vi testade både sticksåg och fogsvans. Skulle inte säga att något var optimalt. Det var lätt att det drog lite åt något håll. Jag har iofs en rätt kass sticksåg. Skulle jag göra det igen skulle jag nog testa att såga det lilla jacket med fogsvans och sen ta ur med stämjärn.
 
  • Gilla
Tippler och 2 till
  • Laddar…
...Efter två år kom så till slut lite inredning på plats i förrådet i sommar.

20140729_204727[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag klädde först innerväggarna med OSB-skivor för att kunna hänga krokar och hyllor lite där det passar.
Vi köpte loss en gammal men välfungerande köksinredning på blocket för 600 kr och satte in valda delar av den i boden för förvaring och arbetsyta. Perfekt! Tänk vad man kan fynda på blocket...
Det mest fantastiska var att en av bänkskivorna som följde med passade precis på mm, vad är oddsen?
Jag behövde bara en tredjedel av alla skåpen så det fick bli en extra runda till tippen med det som blev över, men det var det värt.
 
  • Gilla
Agustiflora och 7 till
  • Laddar…
jonne72 skrev:
Tillgång till virke var inga problem. Jag är uppvuxen på en gård som min far fortfarande driver. Där finns lite skog och han har ett litet sågverk där han sågar till husbehov och grannar. Farsan är också den som svarat på de allra flesta av alla mina tusen frågor under projektets gång.
Stommen gjorde vi av 45x95-reglar. Vi började med att mäta ut syllen på kortsidorna och ta ur dem i ändarna för att senare kunna monteras "halv-i-halv" med syllen på långsidorna. kortsidesyllarna drog vi fast i betongfoten med ett par rejäla expanderbult, syllpapp under så klart (långsidesyllen ligger bara där löst tillfälligt):

[bild]

Stommarna för långsidorna skruvade vi ihop liggande på plattan, den bakre ovanpå den främre. Innan vi skruvade ihop respektive stomme gjorde vi urtag för halv-i-halv även på långsidesyllarna. De stående reglarna sattes med cc 60, två kortlingar på höjden fick vara lagom:

[bild]

När båda långsidestommarna var klara var det dags att resa dem. Jag trodde det skulle bli svårt att få det rakt, men det var jättesmidigt på tre man. Två som passade in och en som kollade av med vattenpass. När vi var nöjda fäste vi dem tillfälligt med några tunna brädor som stöttor:

[bild]

Som synes är den bakre stommen lite lägre än den främre. Inget att oroa sig för, det är helt enligt plan. Det blir ett pulpettak med ca sju graders lutning...
Jag undrar måtten fram och bak. Har tänkt bygga en bod men lite osäker på hur hög den ska vara för att få rätt lutning
 
I bakkant tror jag vi kapade de stående reglarna 2 m. Med 45 mm syll under och 45 mm hammarband över blev då innerhöjden 2.09 m. Minns inte exakt höjd på stående reglar i framkant, har för mig vi kapade dem 2,30 m. Gavelns längd var i vårt fall ca 2.5 m, vilket då ger en taklutning på ca 7 grader som var det vi siktade på.
 
  • Gilla
Tippler och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar korket utseende. Det ser väldigt ovanligt ut
 
Hej vad har du för mått på Boden? Hur högt är innertaket i framkant och i bakkant? Storlek på dörr och fönster?

Mvh

J jonne72 skrev:
Råsponten vill man få täckt så snabbt som möjigt så dagen efter gick vi vidare med att lägga underlagspapp. Vi valde byggmax enklare mineralbaserade papp YAM 2000. Med tanke på att taklutningen var så liten kanske man skulle valt en bättre pappkvalitet, men det är inte mycket att grubbla på nu. Vi la pappen med överlapp och spikning enligt beskrivningen på förpackningen. Överlappet tätade vi med asfaltklister från tub före spikning. Innan vi la pappen hade vi skruvat trekantsreglar (kluven 45x45) längs respektive kortsida.

[bild]

Med pappen på plats kunde vi låta taket vila lite och fokusera på att få väggar på bygget. På bilden ovan har vi redan hunnit köra igång. Panelbrädorna var 6" breda och fästes med tretumsspik. För att tillåta att brädorna rör sig fäste vi dem med endast en spik mitt i brädan i fyra punkter. Brädorna sitter med spikbredds mellanrum.

[bild]

Sen var det bara att spika på tills man kommit runt, bortsett från några gluggar för fönster och dörr. Vi spikade brädorna direkt på stommen. Eftersom det som tidigare nämnts inte finns någon plan att isolera skippade vi även vindpapp. Vi får se om vi får anledning att ångra oss...

[bild]

Vi snedsågade brädorna i underkant något (ca 7 grader) innan vi satte upp dem för att underlätta avrinning/dropp.
För att få lite extra stadga i takutsprånget på kortsidorna (och lite mer material att spika kommande vindskivor i) skruvade vi ett extra lager råspont längs med kortsidan underifrån. På bilden ovan är bara den första brädan satt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.