Jag tror att naturkrafterna följda av marknadskrafterna, samt stärkta av politikernas krav om bättre nät, kommer att pressa nätavgifterna uppåt. :(

Mona tillsätter en utredning, så det tror jag inte är så allvarligt på kort sikt. Däremot så tror jag inte att kostnaderna som stormen åsamkat nätägarna kommer att enbart att tas från vinstmarginalen.
 
Personligen tycker jag att Sverige skulle sätta upp kärnkraftverk längs hela Östersjökusten och sälja det enorma överskottet till resten av Europa som grön el.
Jag menar, NÅGOT måste vi faktiskt exportera, annars går inte debit och kredit ihop....
Iden låter bestickande. Men det låt så vara att urantillgångarna är begrändade. Ryssarna har gjort slut på det tjeckiska uranet ..  Reurserna i värleden börja r sina om 40 - 80 år  , läste jag . Sanning eller inte-- inte vet jag

Men räkna med följande:
+ Spara energi
+ Färre mil på fritiden år 2020
+ Bo nära arbetsplatsen
+ Bygg energisnålt
- skogens energiinnehåll är ändlig

 
Ja "Spara" verkar ofta vara ett bortglömt alternativ
 
"Elpriset i Tyskland är på nivån ca 30 EUR per kWh f.n. Spanien ca 32 EUR" skrev Wigert 5 december 2004.
Det innebär att det tyska priset i dag omräknat till svenska kronor skulle bli ca 30*9,0611=271,83:-/kWh! ??? med det priset skulle inte jag ha råd att värma huset iaf! årsförbrukning 43000 kWh*271,83=11688690:-. Då vill jag hellre ha priset på nuvarande nivå på ca 70 öre per kWh!!
 
Tror nog du får klämma dit 0, före 30 så det blir 0,30 EUR. Det är fortfarande hutlöst men med tanke på att vi betalar 30 öre per Kilowatt + 50-60 öre i diverse skatter är det nog inte långt borta. Min gissning är mindre än 5 år. Någon som vågar hålla emot?
 
Apropå tyska elpriser:

Elpriser i Sverige (och flera andra länder i Europa) är först och främst en fråga om skatternas storlek. I andra hand en fråga kostnad för nät och eldistribution. Råkraftel skiljer sig inte så mycket i förhållande till ovanstående.

Efter avregleringen av svensk elmarknad 1996 har elpriser för elintensiv industri sjunkit - 3- 5 öre per kWh fram till år 2001 och ett elpris 18-20 öre/kWh. Samtidigt har avregleringen i Europa inneburit relativt sett kraftigare prisnedgång. Elpriset i Tyskland för storförbrukare var tidigare på 40- 50 öre/kWh och år 2001 ca 30 öre/kWh.

Jag har inga aktuella siffror, men en prisutjämning pågår, och jag gissar att priserna för råkraftel i Tyskland fortfarande ligger några ören högre än de svenska,. Inom några år har vi förmodligen samma priser som i Tyskland (vi lär importera allt mer el de kommande åren).
 
Problem med uran är väl att höganrikat uran snart är en bristvara. Vilket ju gör att kärnkraftsel kan utvinnas för evinnerlig framtid (nåja) men DYRT !
 
Priset i tyskland ligger på ca 30 eur /MWh, ca 27 öre/kWh.

Men vad är det vi verkligen betalar per kWh, varför stirrar man sig blind på den lilla delkostnaden som är själva elpriset till kraftbolaget.
Här ett exempel vid ca 15000- 20000kWh årsförbrukning

El
Grundpris .......... 1,76 öre/kWh ( 65 Öre/dag)
El.................... 30,50 öre/kWh
Elcertifikatsavgift 2,16 öre/kWh
Energiskatt........ 24,10 öre/kWh
Moms (25%)...... 14,63 öre/kWh
Tot el............... 73,16 öre/kWh

Nät
Abonnemang 1.... 8,6 öre/kWh (320 öre/dag)
Överföring.......... 15,54 öre/kWh
Moms (25%)....... 6,03 öre/kWh
Tot nät............ 30,17 öre/kWh

Total kostnad .... 103,3 öre/kWh

 
Överföringskostnaden är ju den som vi är tvingade att betala mycket pengar för pga att vi har ett överdimensionerat nät.

Nätkostnaden skulle kunna hållas nere om vi inte envisades med att ha stora effektförbrukare i våra hem. Som t:ex direktverkande el eller VP-elspets ,vilket inkommande matning måste kunna leverera till. Då måste även nätet klara detta och följaktligen vara dimensionerat för detta i ALLA lägen.
 
knatte skrev:
Priset i tyskland ligger på ca 30 eur /MWh, ca 27 öre/kWh.

Men vad är det vi verkligen betalar per kWh, varför stirrar man sig blind på den lilla delkostnaden som är själva elpriset till kraftbolaget.
Här ett exempel vid ca 15000- 20000kWh årsförbrukning

El
Grundpris .......... 1,76 öre/kWh ( 65 Öre/dag)
El.................... 30,50 öre/kWh
Elcertifikatsavgift 2,16 öre/kWh
Energiskatt........ 24,10 öre/kWh
Moms (25%)...... 14,63 öre/kWh
Tot el............... 73,16 öre/kWh

Nät
Abonnemang 1.... 8,6 öre/kWh (320 öre/dag)
Överföring.......... 15,54 öre/kWh
Moms (25%)....... 6,03 öre/kWh
Tot nät............ 30,17 öre/kWh

Total kostnad .... 103,3 öre/kWh
Lustigt att det ser ut att vara samma pris nu som 2005 :)
Jag har precis bundigt mitt elpris i 3år och det känns ganska ok när 6 av 10 kärnkraftsreaktorer står still lagom till vintern.....
 
Enk Projektet skrev:
Lustigt att det ser ut att vara samma pris nu som 2005 :)
Jag har precis bundigt mitt elpris i 3år och det känns ganska ok när 6 av 10 kärnkraftsreaktorer står still lagom till vintern.....
Håller inte med om att elpriset är oförändrat i exemplet från 2005 är elpriset 73,16 öre och nu är det nog svårt att ha ett snittpris över året / fastpris under 100 öre vilket är en ökning med ca 37%.
 
larsbj skrev:
Håller inte med om att elpriset är oförändrat i exemplet från 2005 är elpriset 73,16 öre och nu är det nog svårt att ha ett snittpris över året / fastpris under 100 öre vilket är en ökning med ca 37%.
Det är möjligt men mitt pris är också 103,3 öre/kWh vilket i min värld är ganska lika......
 
Enk Projektet skrev:
Det är möjligt men mitt pris är också 103,3 öre/kWh vilket i min värld är ganska lika......
Inklusive nätavgifter ?


Elpriset i exemplet är inte 103 utan 73.
 
Total kostnad .... 103,3 öre/kWh och kollar du på elskling kan du binda för ca 102 öre/kWh.....
Jag kan ju inte påverka vad som är vad utan för min del är det total kostnad som gäller....
 
Enk Projektet skrev:
Total kostnad .... 103,3 öre/kWh och kollar du på elskling kan du binda för ca 102 öre/kWh.....
Jag kan ju inte påverka vad som är vad utan för min del är det total kostnad som gäller....
Ja men i tillägg till dom 102 örena kommer fastavgift och överföringsavgift från ditt nätbolag dessa avgifter är inkluderade i knattes exempel en motsvarande uträkning idag ger ett totalpris på 130-160 öre beroende på vilken nätägare man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.