Jag tänkte öppet först men med tanke på skon och plinten som nog blir en rund en så klär jag in den.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag köpte gjutrör och armering idag. Inte direkt vad jag förväntade mig, alltså ett plaströr jag fick. 174mm innerdiameter.

Men det har väl sina fördelar tänker jag! Då kan man begrava röret utan att behöva oroa sig om att det ska blötas upp av marken och kollapsa, man behöver inte stressa alltså.

Ett långt plaströr med armering på en släpvagn. Släpvagnen är kopplad till en bil och står parkerad bredvid en vit byggnad med en grusuppfart i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsikter annars om att borra och sätta armeringen i berget, eller räcker det bara att lägga det rakt på?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Åsikter annars om att borra och sätta armeringen i berget, eller räcker det bara att lägga det rakt på?
Utmärk om du kan dubba i berget.
 
Ja men jag vill helst inte om inte nödvändigt.
 
Kan du spola rent berget så det kan fästa i när du gjuter?
Jag hade nog också dubbat, om det går utan att behöva hyra grejer
 
så fort jag är nere och gräver ramlar det ner mera än man hivade upp... Och jo det behöver hyras då. De här plintarna blir ändå 170mm (gick upp en storlek) och ca en meter eller djupare per plint, inte som dom står på ett snett berg direkt. Så med tanke på hur jobbigt det är att ens försöka få bort gruset så kommer jag skippa det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det hade jag också gjort då
 
Det värsta är att det är 28 grader varmt och man blir uppäten av bromsar (hästflugor kallar ni dom)
 
Här heter det också broms
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
så fort jag är nere och gräver ramlar det ner mera än man hivade upp... Och jo det behöver hyras då. De här plintarna blir ändå 170mm (gick upp en storlek) och ca en meter eller djupare per plint, inte som dom står på ett snett berg direkt. Så med tanke på hur jobbigt det är att ens försöka få bort gruset så kommer jag skippa det :)
Betong fäster inte på berg, utan ligger bara löst på. för att få till det kan du försöka dammsuga upp skiten som är där. Sen slår du i ca 1 decimeter betong i hela hålet, gärna med några metallbitar Vad som helst duger och trycks ner i betongen. Sen ställes gjutrör i hålet, ( gärna att röret är lite för långt ) riktar in loden, gnuggar ner röret i betongen och slår i en en skvätt betong i röret. Nu står blivande plint i lod och i rätt riktning. Vänta till dagen efter och fyller runt röret med massor, en liten bit i taget och stötar ner med en regel, tills du kommer till marknivå. Nu står rören fast och rör sig inte, väg in och kapa rören på rätt höjd, ca 5 centimeter kortare. Fyll upp till kant och sätt i balskorna, ( dom ska vara fritt från betongen med min 2 centimeter ) väg in höjden, fyll betong så det blir en kulle under balkskorna, ( vatten rinner av ) är du med.
 
Ja jag har redan kapat rören till längd, justerat och fyller sådär sakta och justerar. Använder både murarsnören och laser.
 
Typ såhär ser de tre bakre ut, den sista har jag inte justerat in ännu. Det blir dessutom två nivåer, de bakre behöver komma längre ner.

En tomt under ett byggprojekt med uppgrävda hål och rör placerade i marken. Verktyg och en kamera på stativ förekommer nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte som mål att betongen behöver fästa i berget, bara den ligger an emot räcker för mig.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Typ såhär ser de tre bakre ut, den sista har jag inte justerat in ännu. Det blir dessutom två nivåer, de bakre behöver komma längre ner.

[bild]

Jag har inte som mål att betongen behöver fästa i berget, bara den ligger an emot räcker för mig.
Har du slagit i en skvätt på ca 10 cm i botten, satt dit rören och en skvätt betong i röret. Riktat in. Vänta då tills imorgon så står dom bra. Fyll upp runt med massor och att stampa ner, runt om hela tiden, rören kommer inte att flytta sig, när du fyller upp i dom.
 
Tyvärr nä, jag gick och fyllde med grus runt och riktade in allt eftersom tills jag tyckte de stod stabilt. Tanken var att fortsätta fylla så här ett tag och slutligen gjuta.

På de yttre plintarna ska stolparna komma och där har jag försökt skala så rent det går mot berget. Där ska jag gjuta fötter som du föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.