Nu har jag grävt två hål och huj vilket jobb. Det första hålet gick bra, det var nära huset. Matjord högst uppe och sen grus.

Grävt hål i gräsmatta med jord och stenar, bredvid ligger en spade. Bakom hålet finns en träregel och en svart sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra hålet längre ut, en ren mardröm. Stenar stenar och lera som var lika hård som stenar...

Och sen tog det stop... Antingen en jättestor sten som verkar vara lika stor som hela hålets botten, den är även där i hörnet där det gick att gräva litet djupare. Jag börjar misstänka det är urberget. Det var alltid nära på den här tomten och man fick spränga för husgrunden.

En djup grop grävd i en gräsmatta, med synlig brun jord och grus inuti samt lite sten spridd runtom hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävt hål i marken med grästorv runtomkring, delvis synlig stor sten i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Proppa ett par armeringsjärn i berget/stenen och gjut en plint. Kommer stå i 200 år
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja fördel om det är urberget är man behöver inte oroa sig om tjälskjutningar...
 
K kniv skrev:
Vad har du för mark? I vår i stort sett sandiga mark har jag grävt ner 24 plintar på 700mm. Tog ca 1 h i snitt per plint för att gräva, lägga 10-20cm makadam i botten, väga in och sen fylla igen. Så är verkligen inte så himla farlig arbetsinsats att lägga till några få plintar
Varför lägger du makadam i botten?
 
K
För att det dränerar och motverkar tjälskjutning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Snarare tvärtom. Du skapar ju en ”säck” där vattnet samlas om du inte gräver ett dike från varje plint.
 
K
Knappast när det är sand runt om. Varför skulle man i så fall ens lägga dränrör i makadam.. Kan hända att det knapp tillför något när det är så pass sandig mark, men blir ett kapillärbrytande lager i vilket fall!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dränrören i makadam löper väl ut någonstans, till en pumpbrunn eller stenkista. Det är precis det jag menar, lägger du makadam i botten av en plint så dräneras ju vattnet dit. Har du sandjord så dräneras det efter ett tag vidare men makadamen fyller ingen funktion i den konstruktionen. Lägger du makadam i botten av en plint så blir det en ”stenkista” under varje plint.
 
Jag tänkte lägga XPS isolering under plinten och kanske runt den vid marknivå också, förstås sitter den ankrad i urberg är det onödigt,
 
Varför ska du sätta isolering under plinten?
 
För att motverka tjälskjutning
 
Kylan kommer uppifrån. Aldrig hört talas om att lägga isolering under en plint. Finns någon tabell på hur mycket isolering det ska ligga på ovansidan av plinten för olika zoner. Jag vill minnas att det behövdes ganska mycket vilket blev dyrt och krångligt så jag grävde några dm mer istället. Ska du ha isolering på ovansidan så räkna med åtminstone 150 cm runt varje plint.
 
Frostdjupet här är väl 1,80 så jag kommer inte under det med spader. Att lägga isolering under plintar eller husgrunder är vanligt. Jag refererar till de egna ritningar jag har från mitt hus och hur dom gjort plintarna och sockeln.

Ritning som visar konstruktion av plintar och sockel med detaljer om dimensioner, material och isolering under plintarna enligt byggnormer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag beskrev var tanken att lägga under och ovan, då behöver man inte lägga så mycket under plinten. Trots att kylan kommer uppifrån så hjälper det även under plinten från att kylan ska söka sig ner.

Jag har annars isolering så det bör räcka till tre plintar + nära huset kan man från bilderna se existerande isolering finns, så jag behöver lappa de hål som skapades av grävandet mest.

För plintarna längst ute så om det är berg där så är problemet löst på ett annat vis.
 
Är det nån som har något att tycka om planen att köra till större delen med ej impregnerat virke? JAg tycker det egentligen endast behövs där:

-Träet ska stå emot betong, som t.ex. mot husgrunden
-Pelare som ska stå på markplattor i betong

Annars kan stommen lika gärna vara vanligt virke, tjära eller olja den eller båda.

Kanske själva panelen blir tryckt virke, det beror också på priserna man får, jag går såklart på det billigaste alternativet.
 
Den lokala sågen hade tyvärr inga sådana dimensioner som jag behöver (48x123, x148, x178, x220) så får se vad som finns annanstans då för själva stommen.

Men han hade altanbrädor 28x143 i tall, otryckt alltså. Man undrar hur det håller i längden.

Stapel av altanbrädor i otryckt tall dimension 28x143, liggande på en såghandels golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.