Så då borde det alltså funka med dubbel gips på plankväggen i mitt fall.
 
jeppeknaster skrev:
Så då borde det alltså funka med dubbel gips på plankväggen i mitt fall.
För det mesta funkar det även med enkelgips på plankvägg, men det beror som sagt på din vägg. Den kan ju vara hur klen som helst, jag har ju ingen aning om det.
 
Nix, det gör det inte ännu. Inte i förra veckan i alla fall.. Men de har sitt nya system inne för testning.
Ok... har kvar av Cascos sättbruk och fog från hallen och tänkte använda det i ett WC utan dusch - och man får ju inte blanda fabrikat. Kanske det inte är så noga att Cascos fuktspärr inte uppnår ångkraven i och med att rummet i normala fall aldrig skall exponeras för mer fukt än stänk från handfat... (Har en golvbrunn för säkerhets skull ifall toan skulle spricka eller nått, dock inget fall inbyggt i golvet.)
Men Höganäs uppfyller kraven - har ju ett badrum också :D ?
 
Alsti18 skrev:
Ok... har kvar av Cascos sättbruk och fog från hallen och tänkte använda det i ett WC utan dusch - och man får ju inte blanda fabrikat. Kanske det inte är så noga att Cascos fuktspärr inte uppnår ångkraven i och med att rummet i normala fall aldrig skall exponeras för mer fukt än stänk från handfat... (Har en golvbrunn för säkerhets skull ifall toan skulle spricka eller nått, dock inget fall inbyggt i golvet.)
Men Höganäs uppfyller kraven - har ju ett badrum också :D ?
Casco (Schönox) uppfyller fortfarande de krav som gäller nu. Du kan hur lugnt som helst använda det i WC. Det som är känsligt är om man har dusch mot yttervägg och det hamnar skivmaterial mellan tätskiktet och ytterväggen diffusionsspärr. Då behövs det ett bättre tätskikt om man vill undvika problem. Har man inte dusch direkt mot yttervägg kan man lugnt använda ett av de tätskikt som bara uppfyller dagens regler.

For the record, det finns inga tillverkare som fått sitt system godkänt enligt de kommande reglerna ännu, men vissa hävdar själva att de gjort det. Till exempel Maxit (Deitermann). Mataki rubbox vet man sedan tidigare ligger långt över de nya kraven, men det är ju inte ett rollat tätskikt. Jag tror inte det system (FB7) Höganäs säljer nu uppfyller de nya kraven.
 
jeppeknaster skrev:
jon h, såg att robert c har plankvägg i badrummet precis som jag. Måste man regla upp cc 45 ovanpå denna eller räcker det med att skruva gipsen direkt mot väggen? Om detta går så borde det väl räcka med ett lager gips?
jeppe
jag kommer att regla för plankväggen jag gjorde nere blev inte så bra för planken var ojm så det blev lite vågigt och det är inte så snyggt
 
Hemmakatten
Förstår inte riktigt hur det är med det ånggenomgångsmotstånd ardexsmitten och jon_h pratar om. Som jag utläser det hela så menar ardexsmitten att krav på ökat ånggenomgångsmotstånd till 1 000 000 s/m (vad står s/m för?) gäller (från 1/7) om man har ångspärr i en befintlig yttervägg, medans jon_h menar att detta krav på tätskikt gäller för alla ytterväggar oavsett om det finns ångspärr eller inte.

Hur är det egentligen? Är det samma eller olika krav beroende på om det finns ångspärr i väggen eller inte?
 
S/m betyder sekunder per meter.

Som jag förstått det är kravet 1000 000 s/m i de fall man har dusch mot yttervägg, oavsett om det finns en diffusionsspärr eller inte. Men de nya PER's branschregler är inte klara ännu, så jag är inte säker.

Edit: Det är inte otänkbart att det bara är så högt krav om det finns en diffusionspärr i väggen. Men det är smart att köra med ett bättre tätskikt även annars.
 
Hemmakatten
Enligt min enkla logik, är inte yrkesman;), så borde det vara mkt viktigare att ha ett extra tätt ytskikt om man redan har en ångspärr i väggen för att undvika fukt- o mögelproblem mellan de två ångspärrarna. Men det är väl så att det idag inte rekommenderas att ångspärr skall finnas i yttervägg där badrum skall byggas.
 
Hemmakatten skrev:
Enligt min enkla logik, är inte yrkesman;), så borde det vara mkt viktigare att ha ett extra tätt ytskikt om man redan har en ångspärr i väggen för att undvika fukt- o mögelproblem mellan de två ångspärrarna. Men det är väl så att det idag inte rekommenderas att ångspärr skall finnas i yttervägg där badrum skall byggas.
Absolut, visst är det mycket viktigare då. Och det kommer inte heller vara tillåtet med skivmaterial med organiska komponenter mellan de båda skikten när man har dusch mot yttervägg. Men med flitigt bruk av duschen och ett tätskikt som har ett lågt ånggenomgångsmotstånd så kan det bli ordentliga kondensproblem längre ut i väggen om det inte finns en diffusionsspärr, så därför tycker jag att man ska bygga med ett av de bättre tätskikten under alla omständigheter när man har dusch mot yttervägg.

Idag är det lite diffust, tätskiktstillverkarna menar att man inte ska ha plast, medan huskonstruktörerna säger att den absolut ska vara där. Jag skulle nog tycka ingen plast om man tvunget måste ha ett tätskikt med lågt ånggenomgångsmotstånd.
 
Jag är inte heller helt säker på hur de nya reglerna kommer at utformas. Men problemet med diffusionsspärr i väggen + fuktskydd, så har nog de flesta tillverkare av fuktspärr känt till länge. Har för mej att det nämdes redan 1996 på en kurs jag gick då.
Det nya, och alarmerande, är väl den mögel på baksidan av skivmaterial, som har upptäckts i senare forskning. Jag tror nog att nya bättre material måste till, eller att man bör göra som man ofta gör i Finland, mura upp våtrumsväggarna.
 
tänkte slänga in en bild på isoleringen dom lagt på min vind det var en väldig massa bråte
 
  • Min tak isolering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten skrev:
Förstår inte riktigt hur det är med det ånggenomgångsmotstånd ardexsmitten och jon_h pratar om. Som jag utläser det hela så menar ardexsmitten att krav på ökat ånggenomgångsmotstånd till 1 000 000 s/m (vad står s/m för?) gäller (från 1/7) om man har ångspärr i en befintlig yttervägg, medans jon_h menar att detta krav på tätskikt gäller för alla ytterväggar oavsett om det finns ångspärr eller inte.

Hur är det egentligen? Är det samma eller olika krav beroende på om det finns ångspärr i väggen eller inte?
Okej, uppdatering här. Jag pratade med BKR, och såhär kommer det bli.

Tätskiktet ska alltid ha minst en miljon s/m i badrum, oavsett yttervägg eller inte och en eventuell dusch mot den eller inte. De är medvetna om att detta i många fall kommer vara overkill, och säger att man kan gå ner i täthet om det görs en fuktdimensioneringsberäkning först.

Skivmaterialet i yttervägg måste alltid vara fuktokänsligt, oavsett om det är dusch mot väggen eller inte.
 
Hemmakatten
okej, tack för infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.