Hej alla renoverare.
Jag och tjejen har bestämnt oss för att bygga nytt bad rum på våran övervåning. Det har varit ett gammalt kök fast utan vatten så det blir ju att sätta in nytt avlopp och till vaten. Ska ta hit en rörfirma och fixa detta åt oss. Man får väll inte göra något tillvatten själv? vi har kollat runt lite på kakel och så och varit inne på en del golvfirmor och när jag var inne i en igår så sa han att man ska ha matta under undertätskicktet som måste sättas in av fackman någon som hört nått om detta? När jag pratade med försäkringsbolaget så sa dom att dom rekomenderade att man skulle ha matta om man satte dusch mot yttervägg att man skulle sätta matta mot ytterväggen då. Är det dyrt att få en golvläggare att flyspackla golvet? Vad kan det kosta att flytspackla en yta på ca 7,5 kvm? Tänkte jag ska lägga upp lite bilder under tiden jag renovera men just nu är det bara rivning.
 
Här är en bild på ena väggen jag rivit bort trätexen och gammal tapeter.
 
  • vggsoder1liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en del som förespråkar matta som tätskikt i stället för ett rollat tätskikt. Just mot yttervägg kan det vara vettigt, för att mattan är tätare mot ånggenomgång än de vätskebaserade tätskikten. Men det finns vätskebaserade tätskikt som är tätare än andra, och efter 1/7 måste alla uppfylla nya krav på ånggenomgångsmotstånd. Ska du ha dusch mot yttervägg?

Om du ska ha hjälp med bara själva flytspacklingen får du räkna med kanske tre timmar á runt 350-400 spänn i timmen. Tillkommer flytspackel, räkna med 1000-1500 kronor per centimeter i höjd på den ytan.
 
Bild på den gammla isoleringen som består av gammal sågspån och diverse filtar och gjutesäckar. Detta bild på taket
 
  • gammalisoliten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på den gammla köks stomme som satt uppe
 
  • Kokbildliten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jon_h skrev:
Det finns en del som förespråkar matta som tätskikt i stället för ett rollat tätskikt. Just mot yttervägg kan det vara vettigt, för att mattan är tätare mot ånggenomgång än de vätskebaserade tätskikten. Men det finns vätskebaserade tätskikt som är tätare än andra, och efter 1/7 måste alla uppfylla nya krav på ånggenomgångsmotstånd. Ska du ha dusch mot yttervägg?

Om du ska ha hjälp med bara själva flytspacklingen får du räkna med kanske tre timmar á runt 350-400 spänn i timmen. Tillkommer flytspackel, räkna med 1000-1500 kronor per centimeter i höjd på den ytan.
Så man skulle kunna sätta matta i hela rummet som tätskickt och slippa och rolla ett? hur vet man vilka märken som klara det testet med ånggenomsmotståndet? jag vet inte om jag ska ha det elller inte är det inte att rekomendera eller?
 
Ja, man kan ha matta i hela rummet, men jag skulle inte köra med matta, det är dyrare och onödigt när det finns rollade tätskikt som funkar. Jag har inte koll på rak arm vilka som uppfyller de nya kraven på minst 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd, men jag har för mig att höganäs och kanske kiilto gör det. Ring och kolla. Du ska alltså ha dusch mot yttervägg?
 
jon_h skrev:
Ja, man kan ha matta i hela rummet, men jag skulle inte köra med matta, det är dyrare och onödigt när det finns rollade tätskikt som funkar. Jag har inte koll på rak arm vilka som uppfyller de nya kraven på minst 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd, men jag har för mig att höganäs och kanske kiilto gör det. Ring och kolla. Du ska alltså ha dusch mot yttervägg?
ok jo jag fundera på att ha det men jag vet inte fördelar och nackdelar med det. har du lust att förklara?
 
Finns det överhuvudtaget några fördelar med att använda våtrumsmatta som tätskikt?

Nej. Jag anser att det blir både dyrare och krångligare för kunden, utan att uppnå ett bättre resultat. De tätskikt som är godkända av branchorganisationen, är framtagana specifikt för att användas som tätskikt i våtutrymmen tillsammans med keramikbeklädnad.
Det finns ett litet antal våtrumsmattor som är godkända att användas som tätskikt under keramikbeklädnad, men, dessa mattor är dyra, kräver sin yrkesman som monterar den osv.

Känns för mej lite som att lägga ett dyrt klickgolv som underlag till heltäckningsmattan....;-)

Angående ånggenomgångsmotståndet ( som skulle kunna vara den enda fördelen med våtrumsmattan ), så finns det flera lösningar på detta. Gör man en totalrenovering, så är det ju inget större jobb att samtidigt ta bort ( eller punktera) eventuell ängspärr i ytterväggen. Har man inte möjlighet till det, så har flera tillverkare av tätskikt lösningar på detta.

Detta är ett urklipp ur Ardexs monteringsanvisning för tätskikt:

"ARDEX S 1-K I VÅTUTRYMMEN PÅ YTTERVÄGG MED ÅNGSPÄRR AV
PLASTFOLIE
Om en ytterväggskonstruktion innehåller eller kommer att innehålla en ångspärr
i form av en plastfolie krävs att tätskiktskonstruktionen uppnår ett
ånggenomgångsmotstånd på minst 1 000 000 s/m. Detta krav skall uppfyllas
för att plastfolien skall kunna lämnas kvar i ytterväggen. ARDEX S 1-K
uppfyller kravet på följande sätt. Rolla ARDEX Fuktspärr i 2 strykningar med
en total materialmängd på 0,2 kg/m2, (200 gr) och ovanpå det ARDEX
S 1-K i 2 strykningar med en total materialmängd på 1,3 kg/m2. ARDEX
Tätband/Fiberremsa skall alltid monteras mellan första och andra strykningen
av S 1-K."

Vill man köra riktig överkurs, så har Ardex en ny produkt, som de kallar "Tätskikt på rulle".
Se länken:

http://www.ardex.se/broschyr/pdf/S1-K_folder.pdf



 
Ardexsmitten skrev:
Finns det överhuvudtaget några fördelar med att använda våtrumsmatta som tätskikt?

Nej.
Jag håller helt med dig, det finns inga fördelar i en privatbostad.
 
Ardexsmitten skrev:
Finns det överhuvudtaget några fördelar med att använda våtrumsmatta som tätskikt?

Nej. Jag anser att det blir både dyrare och krångligare för kunden, utan att uppnå ett bättre resultat. De tätskikt som är godkända av branchorganisationen, är framtagana specifikt för att användas som tätskikt i våtutrymmen tillsammans med keramikbeklädnad.
Det finns ett litet antal våtrumsmattor som är godkända att användas som tätskikt under keramikbeklädnad, men, dessa mattor är dyra, kräver sin yrkesman som monterar den osv.

Känns för mej lite som att lägga ett dyrt klickgolv som underlag till heltäckningsmattan....;-)

Angående ånggenomgångsmotståndet ( som skulle kunna vara den enda fördelen med våtrumsmattan ), så finns det flera lösningar på detta. Gör man en totalrenovering, så är det ju inget större jobb att samtidigt ta bort ( eller punktera) eventuell ängspärr i ytterväggen. Har man inte möjlighet till det, så har flera tillverkare av tätskikt lösningar på detta.

Detta är ett urklipp ur Ardexs monteringsanvisning för tätskikt:

"ARDEX S 1-K I VÅTUTRYMMEN PÅ YTTERVÄGG MED ÅNGSPÄRR AV
PLASTFOLIE
Om en ytterväggskonstruktion innehåller eller kommer att innehålla en ångspärr
i form av en plastfolie krävs att tätskiktskonstruktionen uppnår ett
ånggenomgångsmotstånd på minst 1 000 000 s/m. Detta krav skall uppfyllas
för att plastfolien skall kunna lämnas kvar i ytterväggen. ARDEX S 1-K
uppfyller kravet på följande sätt. Rolla ARDEX Fuktspärr i 2 strykningar med
en total materialmängd på 0,2 kg/m2, (200 gr) och ovanpå det ARDEX
S 1-K i 2 strykningar med en total materialmängd på 1,3 kg/m2. ARDEX
Tätband/Fiberremsa skall alltid monteras mellan första och andra strykningen
av S 1-K."

Vill man köra riktig överkurs, så har Ardex en ny produkt, som de kallar "Tätskikt på rulle".
Se länken:

[länk]

Värkligen en bra biskrivning dom hade.
 
Hur är det med dusch är det dumnt att ha den mot yttervägg eller spelar det ingen roll? vad är nackdelen med det? så man vet om man ska ha det eller inte?
 
RobertC skrev:
Hur är det med dusch är det dumnt att ha den mot yttervägg eller spelar det ingen roll? vad är nackdelen med det? så man vet om man ska ha det eller inte?
Nej, det är inte dumt. Men det ställer lite högre krav just på tätheten hos tätskiktet. Sätt duschen där du vill och konstruera efter det.
 
jon_h skrev:
Nej, det är inte dumt. Men det ställer lite högre krav just på tätheten hos tätskiktet. Sätt duschen där du vill och konstruera efter det.

Ok det låter ju bra. måste bara fråga att gfår det inte bra att använda vilket som hälls av dom godkända tätskickten? Jag har funderingar på att använda alfix har använd det en gång innan och tyckte det var bra
 
RobertC skrev:
Ok det låter ju bra. måste bara fråga att gfår det inte bra att använda vilket som hälls av dom godkända tätskickten? Jag har funderingar på att använda alfix har använd det en gång innan och tyckte det var bra
Går och går, det är fortfarande godkänt att använde ett av de mindre ångtäta tätskikten mot yttervägg, men det är just i de fallet som det har visat sig kunna bli problem och därför föranlett en skärpning av reglerna. Börjar gälla fullt ut 070701. Jag hade absolut ringt till alfix och kollat vilket ånggenomgångsmotstånd deras har. Halv miljon s/m och jag hade inte använt det i dusch mot yttervägg. Ta ett som är uppe i miljonen s/m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.