Jag måste också säga att jag har i huvudsak haft rätt bra upplevelser av hantverkare. Jag har en enda gång bestridit en faktura från en hantverkare (som privatperson), och då räckte det med ett telefonsamtal. När jag var ordf. i bostadsrättföreningen så hade vi dock några rätt stora fakturor som man fick bråka en del om.
 
Betala! Det måste väl vara rimligt att du betalar för ditt dyrare skåp.
Alla som byggt själv nångång vet att det alltid tar typ två timmar till och från brädgårn. Hantverkaren ska ha betalt för detta.

Henke som snart lagt ett helt år på mitt eget bygge - utan lön! (Sjukt många av dessa timmar på brädgårn)
 
Har suttit i en likande sits och erfarenheten är att betala det som står i offerten och sedan bestrida resten.

Några råd på vägen.
* se till att det ligger under gränsen för småmål.
* skriv så lite som möjligt i bestridandena, hänvisa bara till offerten.
* det är lite otrevligt att få brev från kronis men de är jättetrevliga och hjälpsamma.
* om det nu skulle gå till tinget så kommer de att försöka att få till en jämkning dvs att ni delar på kvarvarande tvistigt belopp, dvs det blir kohandel!

Lycka till
 
Du skriver att du klockat till 19timmar och 10 tillfällen samt att företaget har 1,5timmes restid vilket blir 19+15 sen med lite material hämtning kan det säkert vara rätt.
Även om det låter som fruktansvärt dålig planering.
Men det är klart. golvet ska spacklas läggas och svetsas om det är plast matta, väggar ska spacklas vävas målas samt inredning monteras. och då är nog 10 tillfällen inte fel
 
Du skriver fastprisoffert. Men vad var priset i offerten och vad har dom fakturerat.
 
steve5432 skrev:
Hej!

För att förtydliga. Det finns en fastprisoffert som gäller material och montering av golvmatta och uppsättning och vitmålning av väv samt en diskbänk och en rad väggskåp. Detta är fastpris med endast en slutsumma.

Montering av diskbänk och montering av väggskåp ingår INTE i ovan fastprisoffert. Det var i denna fastprisoffert/erbjudande som vi ville byta ut väggskåp mot högskåp för motsvarande kostnad, vilket alla var överens på, dock fanns inga priser i katalogen och jag litade på säljarens uppgift när jag frågar om det utpekade skåpet rymdes i fastpriset, vilket jag fick "ja" på.


Begärde även en ungefärlig tidsuppskattning på hur lång tid allt underarbete och montering av skåp, diskbänk, blandare osv skulle kosta och fick då en tidsuppskattning på 25 timmar, där materialhämtning och restider ska vara inräknade. Material för installation är inte med i denna tidsuppskattning, för att den är just en tidsuppskattning. Denna är underskriven och "accepterad". Detta är alltså INTE en fastprisoffert för underarbetet, för då hade som ni säger timmarna varit ointressanta, och ALLT material hade ingått. Det är alltså en ungefärlig tidsuppskattning med ca-timmar.

När det gäller skåpet är det ju som ni säger, har jag fått skåpet levererat så måste jag betala det, eller få företaget ta tillbaka det. Men här försökte jag vara lite praktisk då det kostar mer för företaget med 1 timmes restid, 30 minuters demontering etc än dessa 1300 kr det rör sig om. Då ingen av oss tjänar på att ta tilbaka skåpet försökte jag vara lite smidig och erbjuda en delad kostnad, för vi hade verkligen inte accepterat ett så pass dyrt högskåp om vi hade vetat det skulle kosta 3000 kr extra, och denna prisuppgift finns först på fakturan. Slarv från företaget, och slarv från mig som inte krävde skriftligt i offerten. Läropengar för oss båda.

Någon som kan svara på om det kan kosta mig något extra om företaget mot förmodan vill driva detta vidare? Tingsrättkostnader osv?



/S
Verkar lite otydligt , fastprisoffert på matta målning väv med diskbänk och skåp där diskbänk och skåp inte ingår?

Skicka en bild på faktura och offert så är det lättare att göra en bedömning
 
Redigerat:
Jag tycker du har närmat dig problemet vettigt, iaf i den presentation du ger här. Dock med tanke på att högskåp rimligen måste vara dyrare än överskåp (för att de är dubbelt så stora?) så kan man tycka att du fått ett mervärde i bytet, även om ditt förhandlande fortfarande låter vettigt med tanke på säljarens löften om pris.

Avseende timmar så är det ju helt orimligt att hantverkaren skulle komma tio gånger, ta betalt för tio resor, och hämta virke tio gånger. Det är ju en sådan sak som ofta skiljer amatörer från proffs - de senare kan förutspå materialåtgång för flera delsteg i projektet, hämtar lite extra samtidigt, och lämnar istället tillbaka överblivet material; vilket gör två till tre resor vettigt. Så 25-30 timmar låter som en bra uppskattning i förhållande till dina uppgifter.
 
elpaco skrev:
Jag tycker du har närmat dig problemet vettigt, iaf i den presentation du ger här. Dock med tanke på att högskåp rimligen måste vara dyrare än överskåp (för att de är dubbelt så stora?) så kan man tycka att du fått ett mervärde i bytet, även om ditt förhandlande fortfarande låter vettigt med tanke på säljarens löften om pris.

Avseende timmar så är det ju helt orimligt att hantverkaren skulle komma tio gånger, ta betalt för tio resor, och hämta virke tio gånger. Det är ju en sådan sak som ofta skiljer amatörer från proffs - de senare kan förutspå materialåtgång för flera delsteg i projektet, hämtar lite extra samtidigt, och lämnar istället tillbaka överblivet material; vilket gör två till tre resor vettigt. Så 25-30 timmar låter som en bra uppskattning i förhållande till dina uppgifter.
Om du ser vilka arbeten som utförts och har någorlunda koll vet du att det minst är följande antal resor-
1 Mattläggaren spacklar (2tim)
2 Mattläggaren lägger matta (4tim)
3 Mattläggare svetsar skarvar (1 tim)
4 Målaren spacklar (2 Tim)
5 Målaren spacklar (2 Tim )
6 Målaren slipar sätter väv (6 Tim)
7 Målaren målar (2tim)
8 Målaren målar ( 2Tim )
9 Snickaren monterar diskbänk och högskåp ( 2x4 Tim )
10 Röris monterar blandare (1Tim)

Och det är minimum antal moment. ev. kan mattlägaren spackla och lägga matta på samma resa om det bara är någon finspackling det gäller.

Har även gjort en egen tidsuppskattning på vad momenten kan ta och det är utan resor och material hämtning
 
Redigerat:
Det låter som det kan finnas ett missförstånd mellan hantverkare och TS här. Enl. TS så ingår montering av golvmatta, och uppsättning med målning av väv. Men tydligen inte underarbetet för dessa moment (den kan väl ändå inte mena att de fakturerar 41 timmar för att montera en bänk och några skåp). Underarbetet skulle gå på löpande räkning. Om underarbetet består i att spackla och slipa spackel, så kan en total tid inkl. resor, hämta material osv på de uppskattade 25 timmarna vara rimligt. Tom. med en skaplig marginal.

Tiden 41 timmar låter inte helt orimlig för allt arbete, dvs. firman har troligen fakturerat allt arbete löpande, och bara det specificerade materialet som fastpris.
 
kattvind skrev:
Fy fan... kan ingen starta en solskenstråd om hantverkare där fakturan faktiskt har blivit helt adekvat. Man får ju fobier.
Jag anlitar väldigt sällan hantverkare (en gång per decennium eller så) och har aldrig blivit blåst.
 
Lättast är om man får se offert/faktura, TS kan ju ev. ha uppfattat saker fel, som ev. kommer fram i offerten.
 
Kan ju vara en "läropunkt" för andra som läser här.

Att dela upp mellan fastpris och löpande på det sättet är riskabelt. väldigt stor risk att tid som borde ingå i fastpriset hamnar på den löpande delen. Typ "vi monterade visserligen golvmattan samtidigt som vi spacklade väggen, men monteringen gick på 1/2 timma, spacklingen tog 15 timmar.

Det är bättre att ha ett rent fastpris eller rent löpande räkning. Och vid fastpris bara ha friskrivningar för väldigt svårbedömda saker.

Ett typfall kan vara att om man river kakel på en putsad vägg så är det ofta svårt att bedöma i förväg hur mycket putsreparatioer som kommer att behövas. Det kan vara allt från att spackla igen några hål med putsbruk, till att hela putslagret är dåligt och måste knackas ned och göras om. Sådana saker kan vara bra att sätta som en friskrivning med löpande pris, annars måste firman räkna med total nedknackning i fastprisofferten.
 
Fairlane
Traume skrev:
Om du ser vilka arbeten som utförts och har någorlunda koll vet du att det minst är följande antal resor-
1 Mattläggaren spacklar (2tim)
2 Mattläggaren lägger matta (4tim)
3 Mattläggare svetsar skarvar (1 tim)
4 Målaren spacklar (2 Tim)
5 Målaren spacklar (2 Tim )
6 Målaren slipar sätter väv (6 Tim)
7 Målaren målar (2tim)
8 Målaren målar ( 2Tim )
9 Snickaren monterar diskbänk och högskåp ( 2x4 Tim )
10 Röris monterar blandare (1Tim)

Och det är minimum antal moment. ev. kan mattlägaren spackla och lägga matta på samma resa om det bara är någon finspackling det gäller.

Har även gjort en egen tidsuppskattning på vad momenten kan ta och det är utan resor och material hämtning
Om vi antar att TS beskrivning stämmer så finns det en tidsuppskattning på 25 timmar inklusive resor för detta. Om det är så lätt att slänga ihop det som du gör ovan till 30 exklusive resor och att man får räkna 10 timmar till i resor så får man väl dra slutsatsen att den som uppskattat tiden har varit ute och cyklat rejält.
 
Fairlane skrev:
Om vi antar att TS beskrivning stämmer så finns det en tidsuppskattning på 25 timmar inklusive resor för detta. Om det är så lätt att slänga ihop det som du gör ovan till 30 exklusive resor och att man får räkna 10 timmar till i resor så får man väl dra slutsatsen att den som uppskattat tiden har varit ute och cyklat rejält.
Det är det som är luddigt i TS kommentarer, ingick allt eller som han skrev i början "allt underarbete uppskattat till 25timmar"
 
Traume skrev:
Om du ser vilka arbeten som utförts och har någorlunda koll vet du att det minst är följande antal resor-
1 Mattläggaren spacklar (2tim)
2 Mattläggaren lägger matta (4tim)
3 Mattläggare svetsar skarvar (1 tim)
4 Målaren spacklar (2 Tim)
5 Målaren spacklar (2 Tim )
6 Målaren slipar sätter väv (6 Tim)
7 Målaren målar (2tim)
8 Målaren målar ( 2Tim )
9 Snickaren monterar diskbänk och högskåp ( 2x4 Tim )
10 Röris monterar blandare (1Tim)

Och det är minimum antal moment. ev. kan mattlägaren spackla och lägga matta på samma resa om det bara är någon finspackling det gäller.

Har även gjort en egen tidsuppskattning på vad momenten kan ta och det är utan resor och material hämtning
Ja fast nu skrev ju TS "Montering av diskbänk och montering av väggskåp ingår INTE i ovan fastprisoffert". Dvs det mesta av det tidskrävande, åkandet, hämtandet, INGÅR i fastprisofferten ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.