O
För lite snabbt återknyta till bilen så finns det som det togs upp här i tråden, det finns en skillnad mellan bilköp och fastighetsköp (bort sett från värdet :) ) När du köper en bil så brukar det inte vara budgivning. Men oavsett, när man köper en bil, så kollar man det man ser, man provkör. Är man nöjd då så blir det affär.
Visst är det höga krav som ställs på den som köper en fastighet... Men det gör det även när man köper en bil. MEn besiktning som görs gör man inte för att då kunna justera sitt pris. Utan den gör man för att slippa sura överraskningar...
Man kan naturligtvis alltid pruta om man vill. Men säljaren är inte tvungen att gå med på det hela och köparen behöver inte köpa. Men med ett sådant resonemang som TS har så kan man fundera på hur det hela hade gått om det varit den gamla hederliga besiktningsklausulen, eller ingen alls...

DEt som gör att resonemanget haltar är att det bjuds till ett belopp man tycker det är värt, för att sedan kunna pruta ner priset?
Troligtvis fanns det information om att badrummet var från -88? eller okänd ålder. Om det inte framgår av prospektet hur gammalt badrummet är så bör man räkna med att det är dags att renovera. Alltså tar man med det i beräkningen när man lägger bud på fastigheten. Inte att man ska kunna pruta ner det senare och då kräva lika mycket pengar som ett helt nytt badrum kostar. Som säljare hade jag inte gått med på att pruta ned priset. Vill inte köparen köpa det för det pris avtalade priset så hade jag kollat med budgivaren innan, och kanske lagt ut allt igen.

Hur hade du själv resonerat om du var säljaren?
Om någon lägger ett vinnande bud, ni skriver kontrakt, för att köparen efter en besiktning börja pruta massa pengar på redan kända fel?

Men det är inte lätt att köpa hus!
Och En sak gör TS rätt, han besiktigar huset! Det är bra!
 
Stuff skrev:
Ja diskussionen fortsätter tills alla är överens eller att alla har tröttnat :)
Du ha konstaterat saker och flera har konstaterat att de inte håller med dig på alla punkter.

Jag anser fortfarande att ni borde vara lite mer realistiska i er grundinställning och att ni har skev bild av vad besiktningen är till för. Ett begagnat hus har alltid saker som måste åtgärdas/underhållas/renoveras det borde man alltid ta med i beräkningen.
Jag tycker att endast större och oväntade fel som upptäcks vid besiktningen kan vara till grund för prutning. Med oväntade fel menar jag oväntade för en person som är hyfsat påläst och oväntat för ett hus av den årsmodellen.

Om man bara antar att allt är tipptopp för sedan använda hela besiktningsprotokollet som en prutningslista så anser jag att man är helt ute och cyklar. Med den inställningen borde ju rimligtvis erat ursprungsbud ha motsvarat värdet för ett totalrenoverat eller sprillans nytt hus och den efterföljande prutningen sedan gör att priset ramlar ner på en rimlig nivå.
Detta känns som ett grovt missbrukande av besiktningsklausulen.
Hehe du får tycka vad du vill, jag har redan förklarat mig merän väl.

För mig förblir besiktningsmannen en hjälp för att hitta problem/brister som jag inte själv hittat. Jag är säker på att många av de brister som denna besiktningsman fann skulle inte hittas av en "vanlig" intressent på en visning. I vissa fall känner inte ens säljaren till problemen. Jag har faktiskt aldrig sätt någon spekulant lyfta på brunnslock och liknande. Genom att gå på en massa visningar märker man ganska snabbt att de flesta tittar väldigt ytligt, många tittar inte ens på vinden(om det finns en).

Det finns inga regler för hur ett husköp ska gå till, inte mer än de regler som finns i kontraktet när det väl skrivs.
 
cecar33 skrev:
Vad är det som säger att utgångspriset inte är satt efter husets skick, tycka vad man vill om mäklare men någon slags erfarenhet och referens bör det finnas till prissättningen.
Så vad du säger är att man går igenom huset grundligt typ som en besiktningsman? Visst vet jag att man ibland utför förbesiktningar och det kan ju vara bra men det är huvudsakligen för att skydda säljaren.

Nä, ärligt tror jag att en besiktningsman eller en kunnig person kan hitta betydande defekter på ett hus som inte man har räknat med i värdet.

Dessutom, vem är det som bestämmer värde på ett hus? Precis, de som bjuder, det är inte ovanligt att det skiljer på flera 100 000 på båda hållen.

cecar33 skrev:
Då återstår frågan varför budar man då på en fastighet som man inte har kunskap om. Enkelt kan man säga att lyfter man på en golvbrunns sil och hittar en gjutjärnsbrunn så är den förmodligen senast från 1960-talet för sedan börjar man använda plast i bostäder.
Så vad du säger är att folk köper aldrig saker som de inte har läst på allt om? Jag tror du har väldigt fel där, man ser väldigt ofta folk som köper både bilar och hus utan att fundera särskilt mycket över vad de verkligen ger sig in på. På de flesta visningar jag varit på(vilket är MÅNGA) så tittar folk inte särskilt noga, dessutom har man sällan tid att göra någon mer omfattande kontroll.

Gjutgärn installerades långt efter 1960.
 
Odjuret skrev:
För lite snabbt återknyta till bilen så finns det som det togs upp här i tråden, det finns en skillnad mellan bilköp och fastighetsköp (bort sett från värdet :) ) När du köper en bil så brukar det inte vara budgivning. Men oavsett, när man köper en bil, så kollar man det man ser, man provkör. Är man nöjd då så blir det affär.
Jag skulle aldrig köpa en bil privat utan att låta någon kunnig verkstad göra en grundlig kontroll först. Visst jag skruvar på bilar då och då så lite insatt är jag men långt ifrån för att veta exakt hur bilen fungerar och vad som kan strula till det inom kort.

Odjuret skrev:
MEn besiktning som görs gör man inte för att då kunna justera sitt pris. Utan den gör man för att slippa sura överraskningar...
I första hand JA, men i andra hand så är det prisförhandling och sist är det att avstå. Om du väljer att inte prisförhandla när man finner defekter så får det stå för dig, alla bedriver vi affärer på olika vis. Det finns inga fasta regler.

Odjuret skrev:
Men säljaren är inte tvungen att gå med på det hela och köparen behöver inte köpa. Men med ett sådant resonemang som TS har så kan man fundera på hur det hela hade gått om det varit den gamla hederliga besiktningsklausulen, eller ingen alls...
Mycket enkelt, då hade jag aldrig bjudet på huset.

Odjuret skrev:
DEt som gör att resonemanget haltar är att det bjuds till ett belopp man tycker det är värt, för att sedan kunna pruta ner priset?
Nej, prisförhandlingen är en biprodukt när det hittas för många brister. Säljaren får göra vad denne önskar med prisförhandlingen, förkasta den eller fundera över det.


Odjuret skrev:
Som säljare hade jag inte gått med på att pruta ned priset. Vill inte köparen köpa det för det pris avtalade priset så hade jag kollat med budgivaren innan, och kanske lagt ut allt igen.
Precis, inte mycket svårare än så, eller hur?

Odjuret skrev:
Hur hade du själv resonerat om du var säljaren?
Om någon lägger ett vinnande bud, ni skriver kontrakt, för att köparen efter en besiktning börja pruta massa pengar på redan kända fel?
Kända fel? Om inte han hittade felen under sin egen hastiga kontroll så är det fullt försåtligt. Vill han förhandla om priset hade jag givetvis kontrollerat med andra budgivare om de fortfarande är intresserad för priset de bjöd så länge som de bjöd högre än vad vinnaren nu erbjuder. Ser inget konstigt i det, det är en affär och då kan vad som helst inträffa. Finns som sagt inga andra regler merän de som står i ev kontrakt.
 
Odjuret skrev:
Men oavsett, när man köper en bil, så kollar man det man ser, man provkör. Är man nöjd då så blir det affär.
Så lätt är det aldrig, precis som med hus finns det väldigt många parametrar att kontrollera.

- Vet du hur man kollar att AC anläggningen fungerar fullt ut och att de mekaniska hjulen inte är på väg att slitas upp
- Vet du hur du kontrollerar om bilen har lagrade fel(Vissa fel kommer bara lite då och då)?
- Vet du hur man kontrollerar HUR uppsliten kopplingen är?
- Vet du hur man kontrollerar om spindellederna är på väg att ge upp?
- Vet du hur du kontrollerar om bilen har begynnande oljeläckage?
- o.s.v o.s.v

Det finns flera saker som kan kosta ganska mycket att åtgärda precis som med ett hus. Hur ska du kunna veta hur det verkligen ligger till? Lämna in till en verkstad för kontroll kanske? Och om de då hittar defekter som kan komma att kosta dig en bra slant, förhandlar du då med köparen eller lägger du ner affären utan diskussion?

Folk får givetvis göra affärer som de önskar men det verkar vara svårt att acceptera för vissa.
 
snowjim skrev:
Hehe du får tycka vad du vill, jag har redan förklarat mig merän väl.

För mig förblir besiktningsmannen en hjälp för att hitta problem/brister som jag inte själv hittat. Jag är säker på att många av de brister som denna besiktningsman fann skulle inte hittas av en "vanlig" intressent på en visning. I vissa fall känner inte ens säljaren till problemen. Jag har faktiskt aldrig sätt någon spekulant lyfta på brunnslock och liknande. Genom att gå på en massa visningar märker man ganska snabbt att de flesta tittar väldigt ytligt, många tittar inte ens på vinden(om det finns en).

Det finns inga regler för hur ett husköp ska gå till, inte mer än de regler som finns i kontraktet när det väl skrivs.
Jag har full respekt för att du inser dina egna begränsningar och inser att du behöver en besiktningsman till hjälp. Men varför inte ta hänsyn till detta när du lägger ditt bud?
Du kanske själv ser vissa uppenbara brister men vet i bakhuvudet att en utbildad besiktningsman hittar ytterligare en del brister. Bör man då inte lägga ett bud baserat på att det med stor sannolikhet kommer att upptäckas ytterligare fel under besiktningen? T.ex ett eget bedömt värde på 2 000 000 minus en "riskfaktor" på 200 000.
Ser du inte det orimliga i att anta att allt är OK bara för att köparen är okunnig?

Även fast du håller hårt på din metodik så måste du vara medveten om att det finns andra konkurrerande potentiella köpare som resonerar annorlunda både när det gäller detta hus och även framtida husaffärer.
Det finns en möjlighet att tvåan i budgivningen ligger 10 000:- under dig men har för avsikt att pruta en krona.
Ofta gnäller man på att mäklare sätter lockpris som säljaren egentligen inte alls är redo att acceptera. Du gör ju i princip samma sak fast åt andra hållet. Du lägger ett högt pris som du egentligen inte är beredd att betala. (Inte ett enda av de fel du räknat upp i denna tråd skulle jag ha klassat som oväntade och giltig anledning att pruta).
Även om det som du säger inte finns exakta regler för hur köpet ska gå till så måste du väl ändå se det omoraliska i att ingå ett avtal som du kanske är 50/50 säker på att du kommer att hålla och sedan bryta detta pga. struntsaker (I detta fall tänker du köpa ett gammalt hus men blir besviken när det visar sig att det inte är i nyskick).
Det du gör är ju att du i princip ger bilförsäljaren ett bud. Tar i hand på detta. Sedan går du ett nytt varv runt bilen. Kommer tillbaka till bilförsäljaren och börjar sedan pruta på nytt. Då kan du väl förstå om bildförsäljaren blir lite sur?

Vad andra intressenter pysslar med på visningen är ju inte någon måttstock för vad man bör göra på en visning. Nu vet vi i alla fall att DU kommer att lyfta på brunnslocken nästa gång du tittar på hus och genom att du startat denna diskussion så är det säkert fler läsare som också kommer att lyfta på brunnslocken. Det är en trevlig samhällstjänst som detta forum gör :)
 
snowjim skrev:
Så lätt är det aldrig, precis som med hus finns det väldigt många parametrar att kontrollera.

- Vet du hur man kollar att AC anläggningen fungerar fullt ut och att de mekaniska hjulen inte är på väg att slitas upp
- Vet du hur du kontrollerar om bilen har lagrade fel(Vissa fel kommer bara lite då och då)?
- Vet du hur man kontrollerar HUR uppsliten kopplingen är?
- Vet du hur man kontrollerar om spindellederna är på väg att ge upp?
- Vet du hur du kontrollerar om bilen har begynnande oljeläckage?
- o.s.v o.s.v

Det finns flera saker som kan kosta ganska mycket att åtgärda precis som med ett hus. Hur ska du kunna veta hur det verkligen ligger till? Lämna in till en verkstad för kontroll kanske? Och om de då hittar defekter som kan komma att kosta dig en bra slant, förhandlar du då med köparen eller lägger du ner affären utan diskussion?

Folk får givetvis göra affärer som de önskar men det verkar vara svårt att acceptera för vissa.
Även om man inte vet exakt hur man kontrollerar så kan man alltid vara säker på att:
- AC anläggningen kommer att sluta fungera
- begagnade bilar har lagade fel
- kopplingen kommer att slitas ut
- spindellederna kommer att ge upp
- bilen kommer att läcka olja
- o.s.v o.s.v

Är bilen *host* huset *host* begagnad så bör inte något av ovanstående komma som en överraskning ;)
 
snowjim skrev:
Så vad du säger är att man går igenom huset grundligt typ som en besiktningsman? Visst vet jag att man ibland utför förbesiktningar och det kan ju vara bra men det är huvudsakligen för att skydda säljaren.

Nä, ärligt tror jag att en besiktningsman eller en kunnig person kan hitta betydande defekter på ett hus som inte man har räknat med i värdet.

Dessutom, vem är det som bestämmer värde på ett hus? Precis, de som bjuder, det är inte ovanligt att det skiljer på flera 100 000 på båda hållen.



Så vad du säger är att folk köper aldrig saker som de inte har läst på allt om? Jag tror du har väldigt fel där, man ser väldigt ofta folk som köper både bilar och hus utan att fundera särskilt mycket över vad de verkligen ger sig in på. På de flesta visningar jag varit på(vilket är MÅNGA) så tittar folk inte särskilt noga, dessutom har man sällan tid att göra någon mer omfattande kontroll.

Gjutgärn installerades långt efter 1960.

Jaja nu förstår jag vad som är problemet. Du läser in saker som inte skrivits eller påstår, men du får tolka som du vill. 1960-talet skrev jag och det varar till 1970 talet börjar,

Jag skrev .......... gjutjärnsbrunn så är den förmodligen senast från 1960-talet för sedan börjar man använda plast i bostäder. det är bara ett exempel.

Men så som du läser in vad som skrivs så är det bara att önska dig lycka till.
 
Stuff skrev:
Även om man inte vet exakt hur man kontrollerar så kan man alltid vara säker på att:
- AC anläggningen kommer att sluta fungera
- begagnade bilar har lagade fel
- kopplingen kommer att slitas ut
- spindellederna kommer att ge upp
- bilen kommer att läcka olja
- o.s.v o.s.v

Är bilen *host* huset *host* begagnad så bör inte något av ovanstående komma som en överraskning ;)
Men visst måste du känna till att produkter kan vara i olika skick? Ofta kan man läsa ut från skicket hur länge det håller till. Ex detta måste ni byta inom 1/2 år, eller detta kommer ni få byta inom 5 år o.s.v.

En mekaniker kan enkelt berätta för dig om något är på gång. Du vill gärna inte betala för bilen som du antar att ACn fungerar perfekt i för att nästa månad få punga ut 15 000 kr för att fixa den?

Lite underligt att jag ens behöver förklara sånt. Saker kan ha olika grader av slitage, det kan vara väldigt bra att veta när du ska köpa beg. ;)
 
O
Innan vi lämnar bilen helt... En mekaniker kan inte hitta alla möjliga fel om han inte ska skruva isär hela bilen, det faller på sin egen orimlighet. En mekaniker kan inte berätta att AC inte kommer att gå sönder om en månad annat än att han byter ut allting. Man vet att saker och ting går sönder när man köper bil. Så man budgeterar för att saker kan gå sönder.

För att gå tillbaka till husköpet. när du köper hus så är det jordabalken som styr. Bara för att många inte lyfter på brunnslocket innebär det inte att man inte ska göra det.
Själv skulle jag aldrig en fundera på att buda på ett hus om jag inte gått igenom det hyffsat innan.
Vad jag menade med kända fel är att badrummet är från -88. Det brukar framgå. Att då köpa huset för att sedan pruta efteråt är galet.
 
Odjuret skrev:
Innan vi lämnar bilen helt... En mekaniker kan inte hitta alla möjliga fel om han inte ska skruva isär hela bilen, det faller på sin egen orimlighet. En mekaniker kan inte berätta att AC inte kommer att gå sönder om en månad annat än att han byter ut allting. Man vet att saker och ting går sönder när man köper bil. Så man budgeterar för att saker kan gå sönder.
hmm jag antar att du inte skämtar... eller?

Självklart kan man oftast inte skydda sig mot alla fel men en person som är utbildad och jobbar med något har bra mycket större chans att hitta defekter än en lekman.

Men vad du säger är alltså : Du hittar en bil, du går igenom bilen på ditt eget vis, du uppskattar värdet på bilen och föreslår ett pris underförutsättning att du får ta in den på utökad kontroll på verkstad(du är trotts allt lekman). Köparen godkänner och verkstaden konstaterar följande :

- ACn fungerar väl just nu men en del av den är snart slut
- Man läser av att det varit allvarligt fel på luftmassemätaren ELLER/OCH lambdasond vid ett par tillfälle under det gångna året
- Motorn är något fuktig(olja) mellan växellåda och motor, den droppar inte så den blir godkänd på besiktning men det finns där iallafall.

Vad gör du nu? Ska allt repareras kanske du får lägga ut 15 000 - 25 000 kr medans bilen kostar 100 000 kr.

Menar du att du taget höjd för allt som kan strula på en bil? D.v.s du är redo att ersätta så gott som allt i bilen om det så skulle behövas?

Eller förklarar du omfattningen av de punkter som dyket upp och försöker förhandla om priset?

Eller köper du bilen ändå och går helt enkelt back?

Odjuret skrev:
För att gå tillbaka till husköpet. när du köper hus så är det jordabalken som styr. Bara för att många inte lyfter på brunnslocket innebär det inte att man inte ska göra det.
Själv skulle jag aldrig en fundera på att buda på ett hus om jag inte gått igenom det hyffsat innan.
Vad jag menade med kända fel är att badrummet är från -88. Det brukar framgå. Att då köpa huset för att sedan pruta efteråt är galet.
Vad jag vet så har jag som köpare endast undersökningsplickt, om det är jag eller någon annan jag anlitar som gör det spelar mindre roll. Du får gärna peka ut paragrafen från jordbalken som du syftar till.

Och vem säger att en produkt är kasst bara för att det är gammalt? Om den ser bra ut på ytan så kan det mycket väl tala för hur det ser ut under ytan också. Det finns massor med saker som håller långt efter utgångsdatum. Varför ska man räkna med att ersätta något som ser hållbart ut? Hur hållbart det verkligen är vet jag inte förrns en fackman tittat närmare.

Men ärligt talat lägger jag ner diskussionen nu. Ni får dock gärna föra vidare diskussionen med varandra om ni så önskar.
 
Redigerat:
O
snowjim skrev:
hmm jag antar att du inte skämtar... eller?
Jag påpekade jordabalken i allmän mening. så nej jag orkar inte leta upp rätt paragrafer...
SKa man vara petig så har även säljaren upplysningsplikt, men den har inget direkt juridiskt värde...
Då det inte är olagligt att vara korkad:D
Däremot har man som köpare en väldigt stor undersökningsplikt. Då bör man precis som du gjorde ta in en besiktningsman för att kunna göra en ordentlig undersökning.

Men nu diskuterade vi ett badrum, som var från -88 dess tekniska livslängd är slut. så enkelt är det. Det kanske fortfarande fungerar, men när det gäller badrum händer det mycket nästan varje år....
Men du kan inte på fullaste allvar mena att du kan bjuda en massa pengar på ett hus där du vet att badrummet har levt ut sin tekniska livslängd för att sedan efteråt pruta ner priset av samma anledning? Det är ite bara lite fräckt... det är mycket fräckt och har ingenting med husköp att göra överhuvudtaget.
Men jag står fast vid att man kollar huset ordentligt redan under visningen.

jag har själv gjort det... tack vare detta så behövde jag inte börja buda.

Jag var intresserad av ett hus med renoveringsbehov...
Var på 1:a visningen blev intresserad, på 2:a visningen hade vi med oss lite kunniga vänner.... tack vare detta så insåg vi att vi inte ville ha huset... så bara för att vissa mer är intresserade av hur dom har vikt handdukarna och diskutera vilka möbler säljarna har så innebär det inte att det är rätt... det är huset man köper inte möblerna eller den som viker handdukarna....

Ett tips i all välmening, det här huset har diskuterats i en annan tråd, där du fått tipset att inte köpa...
Så om du börjar gå på visningar igen, kolla golvbrunn, kolla under handdukarna.... lyft på toalocket... kryp på vinden
och kolla badrummet....
Då kan du spara lite nerver för du kan slippa en å annan budgivning.
Man lär sig så länge man lever.
Jag hoppas att du tar till dig en del av den informationen du fått i dessa trådar.

Förresten, ett till tips i all välmening... Radon går nästan aldrig som dolt fel.
trots att man inte kan känna den...
 
snowjim skrev:
antar att du inte skämtar... eller?

...
Men ärligt talat lägger jag ner diskussionen nu. Ni får dock gärna föra vidare diskussionen med varandra om ni så önskar.
Innan du lämnar tråden helt är jag nyfiken på att höra hur det gick. Slutförde ni köpet? Lyckades ni pruta något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.