snowjim skrev:
Ja finns det ingen fuktspärr så är det säkert ganska lungt att byta ut brunnen vid behov. Menar du att även om man renoverar utrymmet så ska man inte använda fuktspärr?


Om det är en oisolerad platta så brukar man bara lägga fuktspärr i duschen samt ytterligare 40cm ut.
 
kindvall skrev:
Det beror ju på. Att det inte var planerat vid köp är ju inget som besiktningsklausulen är tänkt att täcka. Att våtrummen är gamla var väl känt redan vid budgivningen, så det borde ju tagits höjd för.
Visst, ni har en ovillkorad hävningsklausul antar jag, men tanken är ju att det är fel som framkommer under besiktningen som skall tas upp.
Om en prissänkning på så mycket som 200k skall lyckas kan ju bero på om det finns fler spekulanter och om det varit budgivning, samt hur gärna säljaren verkligen vill sälja. Som säljare hade jag nog inte varit så glad om man försöker pruta map omständigheter som var kända när kontraktet skrevs.
Så vad du säger är att allt som är förbi en viss livslängd ska man ta höjd för att byta ut? Det låter som att dina husköp blir extremt dyra? Isåfall skulle man byta kök, samtliga badrum, tak, grund, dränering, tapeter, golv o.s.v.

Nej man bytar bara ut saker som behövs och i detta fallet såg det bra ut vid visningen. När väl en person med mer kunskap pekar ut vissa saker som ej hållbara så blir det en kostnad som vi inte räknat med.

Man kan säga att priset som detta huset hamnade på talar för att det det inte borde finnas något nämnvärt att göra vid.
 
krille09 skrev:
Om det är en oisolerad platta så brukar man bara lägga fuktspärr i duschen samt ytterligare 40cm ut.
Då låter detta egentligen som ett jobb man hade kunnat göra själv då det inte finns några höga krav på fuktspärr? Huset är byggt 1971, hur kan man reda ut om det finns fuktspärr?
 
snowjim skrev:
Då låter detta egentligen som ett jobb man hade kunnat göra själv då det inte finns några höga krav på fuktspärr? Huset är byggt 1971, hur kan man reda ut om det finns fuktspärr?
Du kan säkert göra det själv. Bila loss brunnen och ta med den till en VVS och köp en ny med anslutningar. Gjut sedan igen. Om rummet är från -71 så borde det vara en oisolerad platta. Då fuktspärrar man bara där man häller större mängder vatten. Kolla med säljaren är väl bäst?
 
snowjim skrev:
Så vad du säger är att allt som är förbi en viss livslängd ska man ta höjd för att byta ut? Det låter som att dina husköp blir extremt dyra? Isåfall skulle man byta kök, samtliga badrum, tak, grund, dränering, tapeter, golv o.s.v.
Tja, om du köper en bil som gått 15000 mil tar du väl höjd för att något kan gå sönder när som helst, även om den är nybesiktad och du får 3 månaders garanti? Det betyder ju inte att du skall börja byta ut allt för det.

Nu såg jag att i duschen där nere fanns det faktiskt ett fel, att golvbrunnen var upprostad. Men det är ju ändå så att det hus du köpte hade ett mer än 25 år gammalt badrum. Då är det svårt att motivera att man helt plötsligt vill ha prisavdrag för att göra ett helt nytt badrum.

Var det budgivning på huset, eftersom du skriver "priset som detta huset hamnade på"?
 
Det stämmer, så är det med hus. Sen handlar det om underhåll dvs att man reparerar och underhåller det som går sönder. Mellan 30 - 50 år brukar man behöva göra större saker typ: dränera om, lägga om taket och byta värmesystem.

Om brunnen är rostig men ändå fungerar så är det ingen panik. Om ni inte duschar där varje dag så kan den hålla länge. Byt den om nåt år när ni ändå tänker renovera rummet i övrigt?
 
kindvall skrev:
Det beror ju på. Att det inte var planerat vid köp är ju inget som besiktningsklausulen är tänkt att täcka. Att våtrummen är gamla var väl känt redan vid budgivningen, så det borde ju tagits höjd för.
Visst, ni har en ovillkorad hävningsklausul antar jag, men tanken är ju att det är fel som framkommer under besiktningen som skall tas upp.
Om en prissänkning på så mycket som 200k skall lyckas kan ju bero på om det finns fler spekulanter och om det varit budgivning, samt hur gärna säljaren verkligen vill sälja. Som säljare hade jag nog inte varit så glad om man försöker pruta map omständigheter som var kända när kontraktet skrevs.

Att förhandla om priset pga detta känns väldigt magstarkt i detta fall. Om jag varit säljare i detta fall så hade jag aldrig accepterat en sådan sänkning utifrån dessa uppgifter. Bättre då att vända sig till nästa budgivare som kanske är mer införstådd med vad det innebär att köpa ett gammalt hus.
 
kindvall skrev:
Tja, om du köper en bil som gått 15000 mil tar du väl höjd för att något kan gå sönder när som helst, även om den är nybesiktad och du får 3 månaders garanti? Det betyder ju inte att du skall börja byta ut allt för det.

Nu såg jag att i duschen där nere fanns det faktiskt ett fel, att golvbrunnen var upprostad. Men det är ju ändå så att det hus du köpte hade ett mer än 25 år gammalt badrum. Då är det svårt att motivera att man helt plötsligt vill ha prisavdrag för att göra ett helt nytt badrum.

Var det budgivning på huset, eftersom du skriver "priset som detta huset hamnade på"?
Tja, om jag tittar ut en bil så låter jag en kunnig verkstad titta på saker jag inte förstår mig på. Hittar man defekter där som är ganska omfattande så har man absolut rätt till att förhandla om priset. Jag menar i vissa fall kan det vara antingen släpper säljaren för ett lägre pris eller så får han leta upp en annan köpare. Det är egentligen inte svårare än så.

Det var budgivning på huset och för priset som huset hamnade på så ska man enligt oss inte behöva ens fundera på att göra vid något utrymme. Husets pris ligger en bra bit över vad andra hus gått för i området.

Som man alltid säger, man ska få vad man betalar för och vi har tittat på hus länge. De flesta hus vi varit med och bjudet på har haft badrum och tak som uppenbart behövde bytas. Slutpris skulle hamna runt samma som detta hus nu ropats in för men då hade de haft helt nya badrum och tak.
 
Redigerat:
Sondell skrev:
Att förhandla om priset pga detta känns väldigt magstarkt i detta fall. Om jag varit säljare i detta fall så hade jag aldrig accepterat en sådan sänkning utifrån dessa uppgifter. Bättre då att vända sig till nästa budgivare som kanske är mer införstådd med vad det innebär att köpa ett gammalt hus.
Så om du ska köpa en bil, ni har diskuterat ett pris och lekman som du är så vet du inte merän det du ser på ytan, du lämnar in för att få den kontrollerad. De hittar att kamrem och lite sådant kommer att behöva bytas ganska snart, vad gör du nu?

A. Köper bilen trotts att den utan tvekan är öververderad
B. Förhandlar med säljaren om priset
C. Säger nej tack utan att ens diskutera ev lägre pris

Jag ser inga konstigheter i att förhandla priset när badrummen uppenbarligen var i sämre skick än vad vi hade tänkt oss. Vad förväntat livslängd är har såklart en viss betydelse men ser det bra ut och fungerar bra så finns det ingen anledning att byta och detta såg bra ut när jag som lekman tittade ytligt.

Hade huset varit i det skick som vi fick bild av vid visning så hade det fortfarande varit ett hus i överkant(prismässigt) men det hade varit värt det. Nu känns det inte lika värt det när det visar sig att det finns ganska stora punkter som behöver göras vid relativt snart.

Som jag ser det så är det vi som sitter på korten, ägaren behöver bli av med huset, vi känner inte att vi MÅSTE köpa det(iallafall inte för det satta priset) och att gå till andra(1) budgivare nu lär ge dem ganska gott om kort på handen för att förhandla om priset ytterligare.
 
Jag tror att TS gör ett litet tankefel.

Det är känt att badrummet är i slutet av sin livslängd. Ett fel visar sig vid besiktningen. TS vill ha avdrag för ett helt nytt badrum, trots att felet finns på ett så gott som helt avskrivet badrum.

Jag tror att detta kommer att göra att säljaren avböjer.

Men man kan alltid försöka :)
 
HenrikP skrev:
Jag tror att TS gör ett litet tankefel.

Det är känt att badrummet är i slutet av sin livslängd. Ett fel visar sig vid besiktningen. TS vill ha avdrag för ett helt nytt badrum, trots att felet finns på ett så gott som helt avskrivet badrum.

Jag tror att detta kommer att göra att säljaren avböjer.

Men man kan alltid försöka :)
Hehe mycket möjligt, som sagt första gången vi köper hus och jag tillämpar liknande metod som när jag köper andra dyra saker.

För mig hade det varit helt okay att betala priset om det varit i okay skick vilket det vid första anblick verkade vara. Det såg helt enkelt inte ut att behöva bytas på ett bra tag till men så var uppenbarligen inte läget när man inspekterade noggrannare. Hur lång livstid olika saker har beror på väldigt många faktorer och det är inte alls ovanligt att de håller längre än vad man räknat på.

Vi får inte häller glömma att det är bland de dyrare utrymmena som behöver fixas till på ett eller annat vis inom snarr framtid. Ett nytt badrum kostar väll 150 000 - 300 000 och en dusch hörna kostar säkert 100 000 iallafall. Hade vi pratat om mindre dyra saker hade det varit något helt annat.

Man får helt enkelt titta på priset och försöka uppskatta om det är ett rimligt pris jämfört med andra hus i området.

Vad jag vet finns det inga regler för hur affärer går till. Det är egentligen väldigt enkelt, saker uppkommer som gör att vi inte anser att det är värt priset som bjudits, vi lägger ett nytt lägre bud. Säljare bestämmer själv om han vill släppa till det priset eller gå till nästa budgivare.
 
Man lägger det bud man anser att huset/fastigheten är värd, svårare är det inte. Att jämföra med andra hus är inte någon bra lösning. Möjligen en indikation om att man inte är fel ute.
Finns det ett besiktningsprotokoll som visar på brister så tar man höjd för minst det vid budgivningen. Hur man tar höjd är högst personligt antingen prutar man, eller så lägger man till reparation/renovering i sin budget.
 
snowjim skrev:
Man får helt enkelt titta på priset och försöka uppskatta om det är ett rimligt pris jämfört med andra hus i området.

Vad jag vet finns det inga regler för hur affärer går till. Det är egentligen väldigt enkelt, saker uppkommer som gör att vi inte anser att det är värt priset som bjudits, vi lägger ett nytt lägre bud. Säljare bestämmer själv om han vill släppa till det priset eller gå till nästa budgivare.
Njaa.. rent formellt så kan man resonera så. Men det gäller att bestämma sig för vad huset är värt INNAN man vinner en budgivning. Och OK, ett 25 år gammalt badrum som visar sig kunna vara lite mer akut än du tänkt dig. Det är helt orimligt att pruta ner det i paritet med vad ett nytt kostar.

Dvs. du har fått en öppen bes. klausul för att du i lugn och ro skall kunna se att huset är i ungefär det skick du antog när du gav det vinnande budet. Missbruka inte det förtroendet genom att pruta mer än vad de upptäckta bristerna motiverar. Om du har bjudit för mycket så är det (moraliskt) lite sent att upptäcka det nu.

Å ena sidan så är ett 25 år gammalt badrum i princip värt noll kronor. Å andra sidan så är det ett streck i räkningen för en köpare att behöva göra stora renoveringar mer akut än förväntat. Det problemet kan man tycka sig ha rätt att få en viss kompensation för. Men som sagt inte i närheten av vad ett nytt badrum kostar.

Lite krasst så är ju inte badrummen i ett akut skick om jag fattar det rätt. Det i källaren kan man se som akut, men att byta golvbrunn och fixa till golvet kostar kanske 5000 eller hugg till med 10 000. Sedan fungerar våtrummen som förväntat. De kan visserligen bli akuta inom några år, men det måste du väl ändå ha insett med tanke på åldern, redan innan du gav bud?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Jag misstänker att TS blev fartblind, vid budgivningen... Det händer rätt ofta det är fördelen med budgivning, om man är säljare...
Men vissa saker skulle man kunnat upptäcka innan budgivning.... Att badrummet är från -88 borde ha framgått....
Att golvbrunnen hade sett bättre dagar är lätt att se innan budgivning....
Men som Hempularen skrev, besiktningen görs för att man skall kunna se att huset är i det skick man misstänkte innan budgivning...
Man använder inte en besiktning för att kunna pruta ner priset.

Men med tanke på den tråd TS skapade om radonrädslan... så bör TS ändå avstå från huset.
 
O
Tja jämförelsen med bilköpet haltar lite från TS sida...
Innan man köper en bil sätter man sig in i just den bilmodellen innan man köper den. Då vet man när kamrem skall bytas och man vet på ett ungefär hur mycket bilen ska kosta Man kollar upp ifall kamrem är bytt eller inte innan köp och innan en besiktning av bilen. Men även om man besiktigar så kan saker gå sönder som man inte räknat med, saker som man missar vid en grundlig genomgång. Man tar även med i kalkylen att saker kan gå sönder.
När man köper hus så vet man ungefär vad ett hus kostar i det området, man vet vad man skall kolla på under visningen. Att lyfta på ett brunnslock är inte så svårt... På så sätt får man reda på hur det ser ut... Man lyfter själv på motorhuven när man köper bil, redan innan man bestämmer sig för att låta en verkstad undersöka bilen. Dåå ser man en del... Om man inte kan något så tar man med en god vän som är lite duktigare än en själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.