Du kan absolut sätta 13 mm gips i taket om du vill men är det bara ett slätt tak du är ute efter borde det gå att uppnå detta med någon typ av board som inte är lika tung som gips.
Tänk också på att det är ett jätte jobb att remsa och spakla så att det blir bra i taket, man får ganska lätt skuggor i taket och då syns ev spackelmissar VÄL.
 
anna_jimmy skrev:
Du kan absolut sätta 13 mm gips i taket om du vill men är det bara ett slätt tak du är ute efter borde det gå att uppnå detta med någon typ av board som inte är lika tung som gips.
Tänk också på att det är ett jätte jobb att remsa och spakla så att det blir bra i taket, man får ganska lätt skuggor i taket och då syns ev spackelmissar VÄL.
Efter o läst o funderat lite mer över det här med remsandet o spacklandet i tak så skippar vi ett slätt tak o målar panelen ist. Det e en ganska snygg panel faktiskt utan kvistar så vi slipper det jobbet!

På väggarna blir det 13mm gips ist för renoveringsgips efter att manen hade konsulterat en av sina kunder som e i byggbranchen. Eftersom våra väggar e teglade så e de ju inte helt jämna. Hoppas det blir bra!

Nu e iaf mannen o shoppar gips, golv och färg så i helgen drar vi igång! Vi e fortfarande inte överrens om vilka remsor vi ska använda. Mannen tycker att vi ska köra med glasfiber eftersom han anser att våra väggar inte rör sig. Men jag tycker att de e knöliga o spackla över, jag brukar inte få det bra. Jag tycker att pappersremsorna verkar bra. Blir det de så tycker jag det verkar lättast o fästa de med tapetlim o sen spackla.
 
KurreBurre skrev:
Efter o läst o funderat lite mer över det här med remsandet o spacklandet i tak så skippar vi ett slätt tak o målar panelen ist. Det e en ganska snygg panel faktiskt utan kvistar så vi slipper det jobbet!

Vi e fortfarande inte överrens om vilka remsor vi ska använda. Mannen tycker att vi ska köra med glasfiber eftersom han anser att våra väggar inte rör sig. Men jag tycker att de e knöliga o spackla över, jag brukar inte få det bra. Jag tycker att pappersremsorna verkar bra. Blir det de så tycker jag det verkar lättast o fästa de med tapetlim o sen spackla.
Bra val!

Om du tycker att det blir knöligt så har du nog för tunt med spakel, dra relativt tjockt lager med en bred spakel iaf 200 mm bred första varvet och slipa spakla igen lite tunnare och slipa igen och spakla ev ett TUNT varv till så blir det nog bra.
Lycka till!
 
En annan liten fråga oxå....

Det blir antagligen gipsning av väggarna i ett rum nu till helgen......
Men det är en lite utbyggnad (vinkel) som går ut 20 mm i ena hörnet. (Går ett vattenrör till övervåningen) är lite svårt att förklara.....

Men jag funderar på att sätta 13 mm gips + ett lager 6 mm gips från hörnkanten och sen avsluta med ett sista lager 6 mm gips över hela väggen. Alltså jag vill bygga bort den så kallade utbyggnaden i hörnet genom att fylla ut resten av väggen med mer gips, så jag får en helt slät vägg.
Hoppas ni fattar lite av vad jag menar iaf??
Tror ni jag kan göra så här?
Behöver jag sätta extra mkt skruvar i gipset eftersom jag bygger på med så mkt gips?
Ska jag försöka få gips skarvarna på olika ställen?
Det räcker väl med att jag sätter glasfiberremsa + spacklar det yttersta lagret med gips?

Obs, det är ingen stor vägg detta handlar om ca 3,5m vägg.

Ett annat alternativ är val att regla upp med 20 mm tjocka reglar & sen sätta gips över där, men det känns som att det är mer jobb med det.

Tips? Förslag?
 
Stålband bakom i skarvarna och fäst remsor i vått spackel med mer spackel är väl vad jag kan komma på. Mjukfoga med latex mot tak... Jag tror du kan hitta någon stuv med byggskivor eller panel du kan bygga på väggen med så slipper du skruva djupare. Tror allt annat har nämnts.
 
Apprentice skrev:
Stålband bakom i skarvarna och fäst remsor i vått spackel med mer spackel är väl vad jag kan komma på. Mjukfoga med latex mot tak... Jag tror du kan hitta någon stuv med byggskivor eller panel du kan bygga på väggen med så slipper du skruva djupare. Tror allt annat har nämnts.
Stålband? Var? Hur? Och varför?

Borde det inte gå att skruva upp 13+6 mm gips och sen avsluta med ett sista lager 6 mm gips som jag remsar & spacklar som vanligt?

Dom undre lagren med gips kan väl inte behöva remsas & spacklas? Det är ju inget som kommer att synas??
 
Jag menade att om du vill vara på den säkra sidan när du skarvar yttersta gipset kan du lägga ett plåtband i skarvarna att dra skruven igenom för att slippa sprickor i spacklet, sånt använder man alltid på nybyggen när man drar gips i gips.

Du är helt rätt ute. Inte ens jag skulle spackla insidan av en vägg. :D

Ett målartips är att lämna en glipa på 3-5mm i skarvarna så spacklet fäster bättre.
 
Kom & tänka på det....

Är det inte bättre att sätta spånskiva eller nåt annat liknande material för att bygga ut till samma nivå & avsluta med ett lager gips???
Då behöver jag ju inte skruva gips i gips osv......

Eller så kanske man ska sätta 20 mm tjocka reglar och typ 2 tum breda med cc 60 + en regel vid golvet och en uppe vid taket? Och sen gips.
Om jag väljer att sätta reglar, behöver jag ha nån tvärgående regel i mitten på väggen?
 
Renoveringsgips på glespanel/regel är inte att rekommendera, en liten knuff och du har ett fult hål.
 
Så ja....

Nu har jag börjat sätta gips.....
Jag valde att bygga på med spånskivor för att få väggen jämn och det blev bra! =)

En fråga....
På ett ställe blev jag tvungen att skarva ihop gipskivorna utan att ha några fasade kanter emot varandra, hur remsar jag & spacklar jag det för att få bäst resultat?
 
Vi har takgips i flera tak, den är fasad och kan sättas i mönster. Men Jag har kommit fram till att de kronor det kostar extra att montera upp ett färdig tak,det är det värt. Man spar massor med tid spackel och energi.
Om man nu inte vill ha ett helt slätt tak då.
Vi har även provat oss fram med olika gipsskruv sista månaden:
Byggmax för dubbelgips: går väldigt lätt av (mycket irriterande.

Biltema enkel och dubbel: fungerar bra men vassa spetsar (sticker sig lätt när man tar upp dem ur fickan)

Beijer Enkel och dubbegenomskinlig ask med grönt lock: Ingen skillnad i funktion mot biltema men mindre vassa.

Alltså : BIltema tycker jag är helt ok kvalite till det priset.
 
Nyman-81 skrev:
En fråga....
På ett ställe blev jag tvungen att skarva ihop gipskivorna utan att ha några fasade kanter emot varandra, hur remsar jag & spacklar jag det för att få bäst resultat?

Ingen som vill eller kan svara....:confused:

Ska jag fasa till kanterna lite med en kniv? och sen glasfiberremsa & sen spackel...
Eller ska jag låta kanterna vara helt "raka"?
 
Nyman-81 skrev:
Ingen som vill eller kan svara....:confused:

Ska jag fasa till kanterna lite med en kniv? och sen glasfiberremsa & sen spackel...
Eller ska jag låta kanterna vara helt "raka"?
Sätt en pappremsa (glasfiberns rutor syns lättare när du inte har någon fasning) och dra ut spaklet brett över skarven så att du fasar ut nivåskillanden mellan remsan och gipsen. Slipa och spakla igen o slipa igen ev. behövs upp till 3 spaklingar, slarva inte det ångrar du när tapeterna är på plats.
 
Igår spacklade jag allt en gång.....
Och nu idag så ser jag att måste spackla mer i skarvarna.......
Måste man slipa imellan spacklingarna?? Jag ser ju redan nu, innan slipning att jag spacklat för lite i skarvarna.
Eller bör jag slipa av allt en gång innan jag lägger nästa omgång med spackel?

Nån som kan tipsa om vilket sandpapper som jag bör använda nu i början, vid grovslipningen??
 
  • Gilla
berisa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.