Jag brukar dela första gipsskivan som sätts i hörnet på rummet så inte kantfasningen hamnar i hörnet. (Det är besvärligt att spackla i hörnet.) Då är det bara att spacka skruvskallarna och dra en sträng latexfog.
 
För nackdelar med papper vs glasfiber?
Fördelen med pappremsan är att den även tar upp skjuvrörelser mellan skivorna vilket glasfiberremsorna inte gör. De tar enbart upp rena dragkrafter i sidled. Jag vet inte om det finns pappremsor med klister men det behöver du inte. Du spacklar helt enkelt i skarvarna och rycker dit remsan när spacklet fortfarande är vått. Därefter spacklar du igen och när spacklet torkat slipar du :)
 
Vad är det för speciellt med Takgips?
Såg att det fanns nåt som hette så i byggmax reklamblad........vad är skillnaden mot vanligt renoveringsgips/väggips?

Ska ju även gipsa taket när jag sätter igång med rummet......
Nåt speciellt att tänka på när man gipsar taket? Nån skillnad mot väggarna?
 
Ingen som har nåt att tillägga? =)
 
Pappremsa är det givna valet om man vill vara säker på att det inte ska spricka. I taket är det ett MÅSTE att ha pappremsa, annars är det nästan en garanti att det spricker efter några år!

Takgips kan vara färdig-fasade skivor där taket blir som plattor med givna skarvar.
 
Ska in till byggmax på lördag & köpa lite bra & ha saker......

Vilket spackel rekomenderar ni? Funkar det bra med detta: http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=NswKAaAzIbcAAAERCWsatFtR&JumpTo=OfferList

Ska köpa skruv, glasfiberremsa, pappremsa, spackelspadar, slippapper + att jag ska försöka hitta nån bra slipkloss med handtag.

Nån som har lite tips på andra bra & ha saker när man ska gipsa mm??? =)
 
Borde inte vara några som helst problem med det spacklet. Använde detta budgetspackel när jag bredspacklade hallen i höstas.

Glöm inte att köpa vettigt andningsskydd. Dammar en hel del om du ska slipa mycket spackel.
 
Jesca_j skrev:
Jag brukar dela första gipsskivan som sätts i hörnet på rummet så inte kantfasningen hamnar i hörnet. (Det är besvärligt att spackla i hörnet.) Då är det bara att spacka skruvskallarna och dra en sträng latexfog.
Ok, ska man göra så från "båda" hållen då? Så det inte blir nån fasning alls i hörnen?? Och sen bara dra en sträng latexfog? Räcker det med enbart latexfog i hörnen eller måste jag sätta remsa & spackla oxå?
Hur har ni gjort??

En annan fråga...
När jag gipsar taket, ska jag fasa till kortskarvarna själv med en kniv eller ska jag låta dom vara helt raka?

Ang pappremsa/glasfiberremsa...
Går man tillväga så här: spackel, remsa och sen spackel igen? Måste första omgången spackel torka innan jag kan spackla över det en gång till?

Gör man på samma sätt när man använder sej av glasfiberremsa?
 
  • Gilla
Kazem
  • Laddar…
Du drar hyfsat tjockt med spakel o sen lägger du i remsan direkt o drar ett nytt lager spakel så att remsan blir inbäddan i spakel, annars fäster den inte och du får bubblor. Ett annat alternativ är att limma tapetlim på väggen och lägga remsan i det o sen dra ett svep med penseln ovanpå så den fäster ordentligt.
Har precis spaklat klart vårt hus och vi körde med både papp och glasfiber, började med pappen men det var inte värt besväret, svårt att få det bra. Vi satte papp i hörnen som vi klistrade och glasfiber på resten.

Skaffa en bra slipklots med skaft annars kommer du få ont i ryggen, det är jobbigt att slipa ett helt hus...
 
  • Gilla
Molgera
  • Laddar…
Nyman-81 skrev:
Räcker det med enbart latexfog i hörnen eller måste jag sätta remsa & spackla oxå?
Ja man måste sätta remsa också

Ang pappremsa/glasfiberremsa...
Går man tillväga så här: spackel, remsa och sen spackel igen? Måste första omgången spackel torka innan jag kan spackla över det en gång till?
Nej den ska inte torka då blir det inge bra=bubblor

Gör man på samma sätt när man använder sej av glasfiberremsa?
Nej den är självhäftande så den är bara att trycka fast
 
anna_jimmy skrev:
Ja man måste sätta remsa också



Nej den ska inte torka då blir det inge bra=bubblor



Nej den är självhäftande så den är bara att trycka fast
Tackar för alla bra svar.....

Ett litet frågetecken bara??

Jag kommer att använda glasfiberremsa.
Ska jag klistra dit den först och spackla över?
Eller ska jag lägga ett lager spackel och sen klistra dit glasfiberremsan?? Isåfall måste spacklet torka innan jag sätter dit glasfiberremsan?
 
Nyman-81 skrev:
Ok, ska man göra så från "båda" hållen då? Så det inte blir nån fasning alls i hörnen?? Och sen bara dra en sträng latexfog? Räcker det med enbart latexfog i hörnen eller måste jag sätta remsa & spackla oxå?
Hur har ni gjort??
Ja, vi har gjort så från bägge hållen in i hörnet och sedan bara dragit latex i hörnet, funkar fint.
Ingen remsa där med andra ord.
 
Nyman-81 skrev:
Tackar för alla bra svar.....

Ett litet frågetecken bara??

Jag kommer att använda glasfiberremsa.
Ska jag klistra dit den först och spackla över?
Eller ska jag lägga ett lager spackel och sen klistra dit glasfiberremsan?? Isåfall måste spacklet torka innan jag sätter dit glasfiberremsan?
Om jag inte e ute o cyklar så ska man inte spackla under glasfiberremsan, den e självhäftande, man spacklar över den.


Vi ska sätta renoveringsgips på tegelväggar (invändigt :) ), vi har tänkt fästa dem med spikplugg, tegelväggarna rör sig ju inte så vi behöver ju inte tänka på det när vi ska sätta remsor och sedan spackla o måla, vilken remsa e bäst o lättast oanvända när man ska måla direkt på gipset sedan? Min erfarnehet av glasfiberremsor e att det blir tjockt o knöligt där man har satt dem. Jag e sådär på att spackla o slipa, ibland blir det jättebra o ibland blir det sämre.

Vi ska även sätta gips i taket över ett paneltak. Vi tänkte först använda "vanliga" 13mm gipsskivor där, men har nu börjat fundera på att även sätta 6mm renoveringsgips där så vi tänker att det kansek blir för "tungt". Vad tror ni? Vad har ni använt i taket? Vi vill inte ha takgips eftersom vi vill ha ett slätt tak utan skarvar. Annars e ju dem smidiga :)
 
Nyman-81 skrev:
Tackar för alla bra svar.....

Ett litet frågetecken bara??

Jag kommer att använda glasfiberremsa.
Ska jag klistra dit den först och spackla över?
Eller ska jag lägga ett lager spackel och sen klistra dit glasfiberremsan?? Isåfall måste spacklet torka innan jag sätter dit glasfiberremsan?
Glasfiberremsan är självhäftande så det är bara att dra ut en lagom lång bit från rullen och stryka fast den på väggen med handen. Jag remsade hela huset och gick sen efter och spaklade, då hann pappremsorna i hörnen torka innan man hunnit "varvet runt".
 
KurreBurre skrev:
Om jag inte e ute o cyklar så ska man inte spackla under glasfiberremsan, den e självhäftande, man spacklar över den.


Vi ska sätta renoveringsgips på tegelväggar (invändigt :) ), vi har tänkt fästa dem med spikplugg, tegelväggarna rör sig ju inte så vi behöver ju inte tänka på det när vi ska sätta remsor och sedan spackla o måla, vilken remsa e bäst o lättast oanvända när man ska måla direkt på gipset sedan? Min erfarnehet av glasfiberremsor e att det blir tjockt o knöligt där man har satt dem. Jag e sådär på att spackla o slipa, ibland blir det jättebra o ibland blir det sämre.

Vi ska även sätta gips i taket över ett paneltak. Vi tänkte först använda "vanliga" 13mm gipsskivor där, men har nu börjat fundera på att även sätta 6mm renoveringsgips där så vi tänker att det kansek blir för "tungt". Vad tror ni? Vad har ni använt i taket? Vi vill inte ha takgips eftersom vi vill ha ett slätt tak utan skarvar. Annars e ju dem smidiga :)
Ingen som kan/har lust o svar på vad ni har eller vi ska använda för gips i taket? Jag tänkte nämligen beställa hem grejerna snart så då hade det varit bra o veta :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.