Hej

Tänkte sätta upp renoveringsgips 6 mm på befintliga väggar som ha ett antal lager med gammla tapeter....
Hur går man för bästa resultat?
Under tapeten är det Treetex skivor tror jag.....och under där är det väl riktiga träväggar gissar jag, huset byggt -47.

Är det bäst att skruva upp gipset? Vilken längd på skruvarna bör användas?
Hur blir det vid elkontakter & strömbrytare, dom kommer ju 6 mm längre ut. Är det nåt problem?
Hur gör man normalt med fönsterlister & dörrlister, behöver man bygga på listerna med 6 mm för att få det bra? eller är det bara att spika upp listerna? 6mm bode ju inte göra nån större skillnad?

Ett annat problem är ju elementen.....Hur gör jag där? Måste jag ta bort dom eller finns det nåt bra knep för att få det snyggt?
Blir ju lite extrajobb om rörkrökaren måste komma hem & plocka bort elementen oxå.

Är helt grön inom detta område, har precis köpt hus.
Så alla tips är välkomna :)

Vad jag har förstått så sätter men glasfiber tejp över alla skarvar och sen spacklar man över och till sist slipning?
Viket slippapper rekomenderas?

Vi har tänkt att måla direkt på gipset eftersom vi vill ha helt släta väggar, men jag hörde att det fanns nån väv som var helt slät som man kunde sätta på gipset som gjorde det lite mer stryktåligt + att det döljer lite ifall man inte lyckat 100 med spacklingen..?
 
Hej och grattis till husköp.

Är lite i samma situation, köpte i våras, byggt -46.

Vad det gäller bästa resultat för renoveringsgips så beror det på om väggarna är ojämna idag eller om de är hyfsat släta. Man kan använda lite sättlim för att ta bort lite av ojämnheterna och sedan skruva. Jag har kört med 40 och 50 mm skruv, har funkat bra. Vad det gäller elkontakter och strömbrytare så har det inte varit något problem för oss.

Vi har lagt distander på 6 mm på fönster och dörr lister för att behålla utseendet. 6 mm i det fallet tycker jag är mycket. Det blir "snett".

Element: Vi behöll våra element och kom fram till att det var värt att ta loss dem och låta någon blästra och måla dem. Det blir antagligen ett antal lager färg sedan -47. Om man ska göra det så är det ju lämpligt att gör adet samtidigt.

Vad det gäller spackel så kan man använda glasfiber remsor i skarvarna eller så använder man pappersremsor som sätts i "blött" spackel / tapetlim. Slippapper: från grovt ( 60 ) till finare.

Den väven som du nämner är inte bara för att ta bort små (!) ojämnheter utan framförallt för att se till att man får en yta som är likadan överallt att måla på. Annars så får du olika "ytor" på spackelfogarna och på gipset.''

Hoppas att det hjälper lite. Lycka till.

Henrik
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Sailorman skrev:
Hej och grattis till husköp.

Är lite i samma situation, köpte i våras, byggt -46.

Vad det gäller bästa resultat för renoveringsgips så beror det på om väggarna är ojämna idag eller om de är hyfsat släta. Man kan använda lite sättlim för att ta bort lite av ojämnheterna och sedan skruva. Jag har kört med 40 och 50 mm skruv, har funkat bra. Vad det gäller elkontakter och strömbrytare så har det inte varit något problem för oss.

Vi har lagt distander på 6 mm på fönster och dörr lister för att behålla utseendet. 6 mm i det fallet tycker jag är mycket. Det blir "snett".

Element: Vi behöll våra element och kom fram till att det var värt att ta loss dem och låta någon blästra och måla dem. Det blir antagligen ett antal lager färg sedan -47. Om man ska göra det så är det ju lämpligt att gör adet samtidigt.

Vad det gäller spackel så kan man använda glasfiber remsor i skarvarna eller så använder man pappersremsor som sätts i "blött" spackel / tapetlim. Slippapper: från grovt ( 60 ) till finare.

Den väven som du nämner är inte bara för att ta bort små (!) ojämnheter utan framförallt för att se till att man får en yta som är likadan överallt att måla på. Annars så får du olika "ytor" på spackelfogarna och på gipset.''

Hoppas att det hjälper lite. Lycka till.

Henrik
Tackar för ett snabbt & bra svar! :D

Väggarna är ganska så fina & jämna idag. Så något lim behövs nog inte då?

Ja, det får väl bli att vi plockar bort elementen och sätter gips bakom oxå och då kan man ju passa på att fräscha till elementen oxå när man ändå är igång.

Vad heter den typ av väv som man sätter på gipset? Vi vill ha helt slät.

Vad för typ av distanser har du använt dej av till listerna?

Hur i vilket mönster (hur tätt) bör man skruva gipset?

När man ska gipsa tak, går man tillväga på samma sätt då? Kan man använda 6mm gips i taket oxå?
Funderar nämligen på att ta taket oxå när vi ändå är igång......:cool:
 
I vårat hus har vi rivit bort tretexen och satt renoveringsgipps på det eller på vissa ställen 13mm gips...
 
Mer tips & trix..??
 
Nyman-81 skrev:
Tackar för ett snabbt & bra svar! :D

Väggarna är ganska så fina & jämna idag. Så något lim behövs nog inte då?

Ja, det får väl bli att vi plockar bort elementen och sätter gips bakom oxå och då kan man ju passa på att fräscha till elementen oxå när man ändå är igång.

Vad heter den typ av väv som man sätter på gipset? Vi vill ha helt slät.

Vad för typ av distanser har du använt dej av till listerna?

Hur i vilket mönster (hur tätt) bör man skruva gipset?

När man ska gipsa tak, går man tillväga på samma sätt då? Kan man använda 6mm gips i taket oxå?
Funderar nämligen på att ta taket oxå när vi ändå är igång......:cool:
Hej.

Nä om väggarna är fina så är det bara att skruva.

Om man väljer att inte ta bort elementen så brukar det gå att pilla in gipsen bakom på ett ok sätt...

Jag kommer inte ihåg vad väven jag använde hette, jag frågade i en färgaffär och då sa de att de hade något som de kallade neutraliseringsduk som gav en likadan grund att måla på. Vilket inte tapet, spackel och gipsskivans yta gör.

Gällande lister så mätte jag bredden och sedan så vill man ju ha dem 6 mm. På vissa ställen så gipsade jag in till fönsterkarmen och satte sedan distans på befintliga lister. Funkade bra oxå.

på en del skivor finns det något typ av rekommenderat mönster för skruvar. Jag skruvade lite mer än så. Känn lite på skivor och sätt extr där det eventuellt glappar. Lite mer i taket.

Jag har satt 6 mm i taket oxå. Funkar bra än så länge. Om du har tänkt att sätta mycket i tak så skulle jag hyra en "skivlift" som hjälper till att lyfta och fixera skivorna. Det gjorde inte jag och det ångrar jag. Ska det gipsas mer tak så blir det till att hyrs.

Kör på:)
 
Nyman-81 skrev:
Tackar för ett snabbt & bra svar! :D

Väggarna är ganska så fina & jämna idag. Så något lim behövs nog inte då?

Ja, det får väl bli att vi plockar bort elementen och sätter gips bakom oxå och då kan man ju passa på att fräscha till elementen oxå när man ändå är igång.

Vad heter den typ av väv som man sätter på gipset? Vi vill ha helt slät.

Vad för typ av distanser har du använt dej av till listerna?

Hur i vilket mönster (hur tätt) bör man skruva gipset?

När man ska gipsa tak, går man tillväga på samma sätt då? Kan man använda 6mm gips i taket oxå?
Funderar nämligen på att ta taket oxå när vi ändå är igång......:cool:

Väven som man sätter på gipsen för att få en bättre och finare yta att måla på heter microlitväv men den döljer inga "spakelmissar" så det är noga med spaklingen, gå till en färg affär o kolla på den så förstår du hur lite det döljer, den är jätte tunn men det blir mkt bättre än att måla på gipsen, ser enl. min mening lite billigt ut men smaken är ju olika...:)

När man beräknar åtgång på skruv så brukar man räkna 20 skruv/ m2 eller 60 skruv per skiva. 3 rader med 20 skruv/rad. (Lite färre på första lagret om man sätter dubbelgips.

Rita på gipsskivan vart reglarna kommer innan du sätter upp den på väggen så är det lätt att bara skruva på linjerna du ritat och du träffar reglarna.

Som sagt om du ska gipsa tak så hyr en skivlift, kostar kanske 20 kr/dag men det har du igen snabbt, är tungt att hålla skivor och ska man arbeta själv så är det ett måste!

Om du ska skruva gips i hela huset kan det vara läge att hyra/köpa en gips automat, körs med bandad skruv som är lite dyrare men du sparar grymt mycket tid.

Lycka till!
 
Tackar för alla bra svar!!

Jag är fortfarande lite osäker på hur jag ska göra med listerna (distanserna).....men det löser väl sej när jag har kommit så långt.

Angående gips skruvautomat så såg jag att Jula sålde en för typ 249:- eller nåt sånt, så en sån får det oxå bli......lär ju går bra mkt snabbare & skruva upp gipsen!

Elementen......ja det kanske gör att lösa på nåt sätt utan att plocka bort dom, få väl se vad som händer. =)
 
Jaså det var riktigt billigt, kan ju vara värt att prova, dock vet jag att det brukar vara en del strul med automaterna, de kletar igen av allt gipsdamm, hackar upp sig mm därav hyr vi alltid automater (jobbar på byggfirma) men det kan ju vara värt att prova julas om du ska använda den länge, då blir ju hyran några kronor... Meddela gärna när du har provat om den är ngt att ha.
Obs !kolla vad du kan använda för skruv i den, så det inte är ngt konstig fabrikat som är dyrt eller svårt att få tag på. Olika band passar till olika maskiner.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Nyman-81 skrev:
Tackar för alla bra svar!!

Angående gips skruvautomat så såg jag att Jula sålde en för typ 249:- eller nåt sånt, så en sån får det oxå bli......lär ju går bra mkt snabbare & skruva upp gipsen!
De där allra billigaste automaterna spar du ingen tid med. Det går åt mer tid att plocka med maskinen än vad du spar. Det som kan vara bra med en automat är om man jobbar ensam, eftersom man kan hålla i plattan med en hand och skruva med den andra.

Sen får du ändå gå över skruvarna med en vanlig skruvdragare, eftersom de kommer på olika djup.
 
Jag har också satt renoveringsgips på alla innerväggar, jag limmede pappersremsor med
bårdlim, väldigt enkelt och spacklade sedan 2 gånger med sikas medium spackel.
Jag förstår inte vitsen med att lägga jobb och pengar på att sätta någon väv.
Resultatet blir ändå perfekt om man målar rikligt med rätt färg två strykningar.
Vi målar med Nordsjös vägg och takfärg glans 3 och den täcker spacklet på första strykningen.
Gipsskruvdragare klarar man sig bra utan, vi hyrde en helt ny makita ändå var tidsbesparingen tveksam
plus att ljudnivån kräver hörselskydd.
Trevligare att stå med varsin batteriskruvdragare modell bättre, ger mer kontroll på skruvandet.
 
anna_jimmy skrev:
Rita på gipsskivan vart reglarna kommer innan du sätter upp den på väggen så är det lätt att bara skruva på linjerna du ritat och du träffar reglarna.
Detta är ett bra tips, men rita så löst som möjligt med blyerts som går att sudda efteråt. Om du ritar med en skarpare penna riskerar det att lysa igenom färgen och ev. väven i slutänden om du tänkt ha en ljus väggfärg.
 
Vad gäller spacklingen, använd INTE glasfiberemsan. Använd pappersremsa, gipsskivetillverkarna avråder från glasfiberremsan.

Konstigt nog så är faktiskt papper starkare än glasfiber.
 
Vad är det för fördelar med att använda pappremsa då?
Är den oxå som en dubbelhäftande tejp fast att den är av papper då eller?
För nackdelar med papper vs glasfiber?

Det där med att dra sträck på gipsskivan bör jag väl inte behöva, jag tror att väggarna är riktiga träväggar så det borde gå bra & skruva var som i väggarna? eller har jag missat nåt? Fär -47 så hade man väl "riktiga" träväggar?

Vad har ni för tips på bra sliputrustning? tillbehör osv??
 
Nej har du "riktiga" träväggar så går det ju bra att skruva "var som helst" sätt med jämna mellanrum och försök hålla raka rader så är det ju lättare att remsa och spakla.
/Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.