Jag har plastmatta och 50mm spygatt ovan en stenkista på ca 1kbm. 100mm in under lavarna 100mm ut ovan lavarna, 100mm tillluft invid kamin. Innan kaminventilationen så kunde spygatten frysa igen pga luft sögs in, kondenserade och frös.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Jag har tilluft direkt utifrån i form av ett 100 mm spirorör bakom aggregatet och frånluft 100 mm spirorör direkt ut på motsatt vägg högst upp diagonalt från aggregatet och upplever att det fungerar väldigt bra. Jag befarar att vattenlåset skulle frysa sönder vintertid.
Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…
J JohnyS skrev:
Jag har plastmatta och 50mm spygatt ovan en stenkista på ca 1kbm. 100mm in under lavarna 100mm ut ovan lavarna, 100mm tillluft invid kamin. Innan kaminventilationen så kunde spygatten frysa igen pga luft sögs in, kondenserade och frös.
ok, tack!
 
M Method Man skrev:
Ok, tack. Det låter bra och blir väl det jag också kör på. Har du inget omklädningsrum el så i anslutning till bastun där du skulle kunnat ta luften till och från? Läste någonstans att det kan vara svårt med luftcirkulationen om utluften mynnar ut i det fria. Samtidigt verkar många ha det så…

ok, tack!
Jag har en relax innan bastun men har dragit tilluften under en väggfast soffa. Det blir snabbt varmt och håller värmen i många timmar.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Jag har en relax innan bastun men har dragit tilluften under en väggfast soffa. Det blir snabbt varmt och håller värmen i många timmar.
Ok, tack!
 
M Method Man skrev:
Ok, tack!
Jag har en vedeldad bastu i källaren också. Den fanns i huset redan när vi flyttade in och har tilluften under dörren från relaxen och frånluften genom skorstenen. Den fungerar bra under veckorna vintertid men på helgerna och resterande året bastas det i den fristående bastun. Trevligare värme, högre i tak, glaslucka på aggregatet, skönt att kunna gå direkt ut för svalka och mer estetiskt tilltalande.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.