Marlen Eskilsson skrev:
Är det statstiskt säkerställt att många fall allergier mot byggmaterial är inbillade enligt dig? Det vore intressant att få ta del av den studien.
Väldigt många lider av olika typer av psykosomatiska sjukdomar iaf, allt från inbillade problem med hjärtat till elallergi. Jag vet att det låter larvigt och att en del ser det som nedsättande när det förs på tal, men inbillade symtom är helt verkliga för den som drabbats. Jag har själv haft problem med olika typer av hälsoångest och det är absolut inte kul, ffa tror jag att man måste ha tagit sig igenom det för att förstå det.

Men återigen, jag vill absolut inte beskylla TS fru för att fejka, bara att innan någon allergi upptäckts av läkare så vore det dumt att avskriva att symtomen ev. Kan vara psykosomatiska.
 
I
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Väldigt många lider av olika typer av psykosomatiska sjukdomar iaf, allt från inbillade problem med hjärtat till elallergi. Jag vet att det låter larvigt och att en del ser det som nedsättande när det förs på tal, men inbillade symtom är helt verkliga för den som drabbats. Jag har själv haft problem med olika typer av hälsoångest och det är absolut inte kul, ffa tror jag att man måste ha tagit sig igenom det för att förstå det.

Men återigen, jag vill absolut inte beskylla TS fru för att fejka, bara att innan någon allergi upptäckts av läkare så vore det dumt att avskriva att symtomen ev. Kan vara psykosomatiska.
Farlig inställning att sjukdomar troligen är inbillade. Finns en del på 112 nr som har sådan inställning, resultatet har vi sett flera gånger.
Jag för min del blev utredd av yrkesmedicinen över ganska lång tid utan att de kunde sätta fingret på problemet till 100%, inte en enda gång föreslog de att det var psykiskt, det är tur det finns kunnig sjukvårdspersonal som tar en på allvar.
TS fru bör gå till en läkare och få utrett vad det handlar om, det är viktigt för henne att veta vad hon bör undvika i framtiden, det handlar inte enbart om bostaden.
 
Redigerat av moderator:
Självklart ska hon gå till en allergispeciallist! Har aldrig påstått annat. Jag har heller inte påstått att hon inbillar sig, däremot har jag sagt att det inte kan uteslutas.

Steg ett är naturligtvis att få utrett om och vad hon kan vara allergisk mot. När det är klart är det betydligt lättare att sätta in rätt åtgärder.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
hsd
Gå in på IKEA
en ordentlig rundvandring bland garderober och på hämtlagret
då utsätts Ni för formaldehyd och är det symtomfritt så var det inte där felet var
det kan även vara nåt annat, färg ed.
 
Det verkar som om olika MDF-skivor släpper ut olika mängd formaldehyd. Jag inbillar mig att utsläppet är som allra störst i de ytor där skivorna sågats av men jag tror (men vet ej) att utsläppet även går igenom färg eller spackel.
 
Hur har du det med ventilationen? Vi har problem med den och det kan ju bidra. Vi har ett gammalt hus som hade självdrag men där förra ägaren satte igen ventilerna på 1970-talet. Helt öppen planlösning på nedre plan där vi har bokhyllan. Ventilationen består nu av murstocken där vi har en öppen spis samt köksfläkten. Jag tänker nu på semestern elda i spisen samtidigt som vi har fönstren öppna, flera dagar i rad. Tänker att ventilation och uttorkning kan bli maximal på det sättet. Emissionerna avtar med tiden som jag har förstått det.

Jag har som sagt var inte utrett det, men tänkte gå till botten med formaldehyd, emissioner och vad man kan göra efter sommaren.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag tycker att du i första hand ska bli helt säker på att det är just fönstrena som är problemet. I många allergiutredningar använder man uteslutningsmetoden för att avgöra vad man är allergisk mot, och det tycker jag du bör göra även här. Använd t ex byggplast för att tejpa över och täcka in just det material som är misstänkt och se om symptomen avtar eller försvinner. Var dock mycket noggrann med att bara täcka in just det avsedda materialet, eftersom man annars inte kan vara säker. Fungerar det inte kan du testa samma metod på annat misstänkt material. Det är jobbigt, men det vore ännu jobbigare att lägga massa tid och pengar på att byta ut fönstrena utan att det hjälper...
 
En liten tanke bara!
När man tilläggsisolerar, byter fönster, gör förbättringar på ett hus så ändrar man på husets funktioner när det gäller till exempel ventilation/till och frånluft, att göra förbättringar på ett hus gör det inte alltid bättre utan det kan bli en sämre inomhusmiljö.
Vi har likt familjen Eskilsson ett gammalt hus som renoverats under årens lopp, jag har med tiden blivit tvungen att ändra den mekaniska ventilationen flera gånger.
När vi tog bort gamla englasfönster och satte in energiglas så försämrade vi husets ventilationsegenskaper, lika så vid tilläggsisoleringen. Nu idag så har vi en fungerande till/frånluft men det är alldeles för torrt i huset vissa årstider, i kombination med pollen så har jag astmaliknande symtom 2-3 ggr/år.
Har ni tur i oturen så är det inga större problem men det ställer till problem ändå för er!
Formaldehyd i svensktillverkade produkter är inte lika hög som i många andra länders, men ställer ändock till problem om man är överkänslig!
Och om det är pulverlackat så fäller inte formaldehyden igenom......men om man borrar i fronter till kök samt luckor så exponeras man självklart för det!
Att måla de borrade hålen finns det inte många som gör men det borde vara ett bra alternativ, finns många bra färger att stänga in det med!
 
Har jag fattat det rätt:
Du har renoverat huset, och nu blir din fru och ditt barn så sjuka så de inte kan vara i huset.
Du har lagt över hundra tusen på att undersöka huset, köpt utrustning som luftfuktare etc.
Du har skurat väggar och golv över 100 gånger.
Du är nästan helt säker på att det är MDFen i fönstersmygarna som är orsaken, men du vill inte byta ut MDFen eftersom du i så fall måste sätta flera distanser bakom skivorna.

Har du övervägt att byta MDFen mot något lika stadigt, som massivt trä?
 
hsd
Frågan är ju vad de är allergiska mot
Formaldehyd är ju bara en gissning, det kan ju likaväl vara något annat -färg spackel plastmatta
Det rimliga är väl att uppsöka läkare och få allergitest så får Ni reda på vad som är felet, Innan Du börjar riva
 
hsd
Pagno skrev:
[länk]
Den "undersökningen" är inte komplett, formaldehyd behövs till spånplattor (=moderna möbler)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
I
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Självklart ska hon gå till en allergispeciallist! Har aldrig påstått annat. Jag har heller inte påstått att hon inbillar sig, däremot har jag sagt att det inte kan uteslutas.

Steg ett är naturligtvis att få utrett om och vad hon kan vara allergisk mot. När det är klart är det betydligt lättare att sätta in rätt åtgärder.
Så så, ta det lugnt. Jag har inte påstått att du påstått det. Hur man tolkar en text kan vara mycket varierande, precis som du tolkar det som att jag påstår att du sagt så, kan andra tolka ditt inlägg som att du faktiskt gjort det. ;)
 
Formaldehyden finns i limmet som du belimmar trä fibern som du sedan varm pressar till en skiva typ MDF. Den enkla förklaringen. Jobbar nära detta nämligen, vi säljer maskinerna för fiber framställningen.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.