Jag har topprenoverat min kåk ( tilläggsisolerar och putsat samt nya fönster och nya smygar och när allt var klart och frugan och bebisen flyttade hem drabbades båda av astma. Lillkillen känns bättre men frun får astma efter ca 1min hemma vi har gjort massvis med luftanalyser, mögel, partikelmätningar samt formaldehyd mätningar samt har flera proffsluftrenare vi hur utan resultat. Jag tror det är fönstersmygarna som är byggda med MDF board och målade men finns det något sätt man kan testa att stänga in emissioner? Typ plasta över alla fönster helt med byggplast eller finns det någon ogenomtränglig färg man kan dra på? Är helt uppgiven har säkert lagt 100k på att hitta felet.
 
Jag har egentligen inget bra svar men hur mycket stök är det at bara byta ut smygarna? Jag har fått lite klåda nån gång när jag sågat i MDF men jag vet inte vad det är i det.
 
I
Har du kollat inredningen, möbler, mattor mm. Provat byta tvättmedel/sköljmedel?
Finns det något som de reagerar på i ex. soffan syns väl inte det på en test om inte någon hoppar i den vid det tillfället?
 
Kan vara så enkelt att det är för varmt och torrt inomhus!
Har ni golvvärme, i så fall vilket spackel har ni använt? Många spackel och cementprodukter är riktigt allergiframkallande.
Färgerna på väggar, speciellt i våtrum och källarvåningar är mera benägna att orsaka allergiliknande symtom.
Koka vatten på spisen och låt frun stå i närheten av det kokande vattnet, se om det släpper, ett bra test att se om det är för torrt i luften......
Vad har du isolerat med, kan det finnas risk för att det "läcker in" isoleringspartiklar?
Om det är en mekanisk irritation går det över med tiden! (mineralull)
 
Redigerat:
Har de astma sedan tidigare så är det stor risk att det är isoleringen!
 
1. Jag har mätt partiklar i luften och kollat det finns ingen isolering. Har använt stenull men det är täckt med puts nu.

2. Vi har testat med luftfuktare som kört upp i 70% samt testat att tork ut fukten och haft 25%, hjälper inte.

3. Har ingen golvvärme.

4. Vi har haft samma möbler jämnt och sofföverdragen har jag testat att tvätta. Använder inte sköljmedel till nått hemma.

5. Har skurat väggar tak och allt säkert 100 gånger.


Jag har renoverat allt annat tidigare utan att frugan känt något, så vi har bott där i 2år men först nu det blivit såhär efter nya fönster och tilläggsisolering och söker man på formaldehyd och MDF så ser man att andra reagerat på det, min sista gissning därför jag tänkte om man tillfälligt kan plasta in emissioner? Att byta ut smygarna är ett meeeega jobb säkert 2 veckor dygnet runt om jag skall byta till gips dessutom tror jag inte att det kanske går då jag pallrat upp 20cm bakom smygarna, byter man till gips måste man pallra upp på fler ställen då gipset annars bågnar.
 
Det ska ju inte uteslutas att det kan vara psykosomatiskt heller, känslorna och symtomen kan vara nog så verkliga utan att det ligger någon riktig allergi bakom.
 
Om det nu är isolering och mdf som är huvudmisstänkta här, är det då inte rimligt att utsätta sig för dessa material i byggvaruhuset för att se om reaktionen blir densamma? Det verkar om inte annat enklare än att riva halva huset på chans. Om det är dessa saker som är problemet borde det vara besvärligt att vistas i alla nyare orenoverade hus.
 
I
http://www.prevent.se/kemiguiden/up...rodukter-och-amnen-/hardplaster---utbildning/
Astma eller allergi?
Reagerar hon bara när hon är i huset skulle jag tro det är allergi. Att ni bott i huset 2 år utan att nåt märkts säger egentligen inte så mycket, jag blev inte allergisk förrän efter 50 och mot någon svampsporer från mögelsvamp som finns i jord enligt yrkesmedicinen, enligt doktorn har jag astma och tar medicin mot det. Om de har med varandra att göra vet jag inte, om en allergi kan utvecklas till astma, menar jag, men jag känner av det så fort jag är ute och rotar i jorden och även om vi har djur i huset, ( när vi passar barnens husdjur ), Det är ett elände särskilt när man inte vet vad som triggar det och i många fall är det svårt att lura ut vad det är.
Har hon varit hos doktorn med problemet?
 
Läste lite lätt från astma och allergiförbundet, de rekommenderar att det skall gå minst 4 veckor efter omfattande renovering innan man funderar på att flytta in.
Orsaken verkar vara allt från formaldehyd till material som varit fuktiga vid tex målning avger allergener!
Det verkar som om det ger sig med tiden...
Pollennivåerna är också höga just nu så i samband med andra allergiframkallande ämnen kan det bli för mycket även för de som inte är överkänsliga!
 
winzhangout skrev:
vi har gjort massvis med luftanalyser, mögel, partikelmätningar samt formaldehyd mätningar samt har flera proffsluftrenare vi hur utan resultat. Jag tror det är fönstersmygarna som är byggda med MDF board och målade men finns det något sätt man kan testa att stänga in emissioner? Typ plasta över alla fönster helt med byggplast eller finns det någon ogenomtränglig färg man kan dra på? Är helt uppgiven har säkert lagt 100k på att hitta felet.
Jag har också fått allergiska besvär sedan vi byggde en platsbyggd bokhylla i MDF i våras. Du skriver att du har gjort formaldehydmätningar. Hur gör man det och vad visade mätningarna?

Hos oss är det så att jag kan inte vara för nära bokhyllan och absolut inte öppna skåpen och hämta något. Jag har inte orkat göra något åt det, men tänkte att nu under sommaren kan vi ha öppet mycket och vädra, så hoppas jag att det avtar.

Har funderat på att riva ut bokhyllan om det inte går på något annat sätt, men det är ju verkligen surt att behöva göra det.

För mig är det formaldehyd, för jag reagerar också på hårfärg hos hårfrisörskan, vissa nagellack och nya kläder bl a (skrynkelskydd innehåller formaldehyd).

Köpte ett nytt nattduksbord till sonen, som kom i ett paket. Fick panik när jag öppnade det, för det var dammigt av spån. Tänkte att det kanske var gjort av MDF, hade inte kollat. Hämtade en trasa och började torka av det, men insåg ganska snabbt att det inte var någon fara alls. Kände ingenting av nattduksbordet.
 
När hon är borta blåser hon i en andingsmätare ca 425l och hemma 300 och sen minskar det ner till 200 efter ca 3 dagar och då står hon inte ut mer och åker bort, men hon börjar klaga efter 10min hemma. Jag har ändå trott jag hittat felet några gånger så hon borde lurats om det var hypokondri också? jag vet faktiskt inte om det kan bli så psykologiskt att minska andningen med psyket under flera dagar? jag hoppas iafl inte det, för allt jobb jag lagt så skulle jag bli galen.

Tyvärr tror jag inte byggaffären funkar på samma sätt då ex isoleringen kan ha vart blöt och formaldehyd frisätts, samma med målade mdf skivor. Samt halten lim kan ju vara olika.

Hur reagerar du på formaldehyd får du svårt att andas? Och hur snabbt känns det samt går över? Väldigt nyfiken på det.

Jag beställde en pump och prov från pegasus lab kostade ca 5000 bara för det tyvärr placerade jag nog den för lågt och för långt bort från fönstren men fick 0,03 har jag för mig.
 
Jag har inte den typen av besvär. Mina liknar mer de som folk beskriver som har besvär av hussvamp - ett obehag i kroppen, nysningar och nästäppa, klåda, man blir matt och det värsta är att det är helt omöjligt att sova.

Det verkar högst osannolikt att din fru skulle inbilla sig, det kan du utesluta. Så säger bara någon som aldrig haft några allergier själv.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har inte den typen av besvär. Mina liknar mer de som folk beskriver som har besvär av hussvamp - ett obehag i kroppen, nysningar och nästäppa, klåda, man blir matt och det värsta är att det är helt omöjligt att sova.

Det verkar högst osannolikt att din fru skulle inbilla sig, det kan du utesluta. Så säger bara någon som aldrig haft några allergier själv.
Samtidigt avskrivs hälsoångest och ångest lite för snabbt av många, har man inte drabbats av det själv så har man ingen aning om hur övertygande symtomen kan verka.

Jag säger inte att TS fru inbillar sig, men det kan inte uteslutas med den info vi fått hittills.
 
  • Gilla
SweetTerrain
  • Laddar…
Är det statstiskt säkerställt att många fall allergier mot byggmaterial är inbillade enligt dig? Det vore intressant att få ta del av den studien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.